Czas oczekiwania na podjęcia kontenera w chińskich portach zmalał w ostatnim roku o 62 proc., a wielkości przewozów z Chin do USA zmalały o 44 proc. wylicza FourKites. Czas transportu także zmalał z ponad 55 dni w szczycie do mniej niż 36 dni. Czas jednak znów zaczyna się wydłużać, ponieważ armatorzy oszczędzając paliwo zmniejszyli szybkość statków.
Drewry Maritime oblicza, że w tygodniach 23 do 27 tylko 4 proc. zawinięć zostanie anulowanych, co oznacza znaczną poprawę jakości usług żeglugowych. Utrudnieniem jest susza w Ameryce Południowej i niski stan wody w Kanale Panamskim, który obsługuje 5 proc. światowego handlu. Armatorzy nie ładują do pełna statków aby nie zwiększać ich zanurzenia. Drewry wskazuje, że np. Hapag Lloyd wymaga od klientów dopłat do dostaw z Azji na Wschodnie Wybrzeże USA. Cześć armatorów kieruje statki przez Kanał Sueski.
FourKites
Z danych Drewry World Container Index wynika, że ceny za transport 40-stopowego kontenera z Szanghaju do Rotterdamu oscylują wokół 1500-1550 dol. i w ostatnim tygodniu wzrosły o 1 proc. do 1543 dol. Światowy wskaźnik cen wyniósł na początku czerwca 1682 dol. i był o 84 proc. mniejszy w porównaniu do szczytu we wrześniu 2021 roku (wskaźnik sięgnął 10 377 dol.).
Czytaj więcej
Pomimo wdrożenia przez niektóre kraje cyfrowej wersji karnetów TIR, zapotrzebowanie maleje.