Słabnie ożywienie na polsko-ukraińskiej granicy

Liczba przejazdów samochodów ciężarowych przez polsko-ukraińską granicę poważnie zwiększyła się w pierwszym półroczu, ale dynamika wzrostu maleje z kwartału na kwartał.

Publikacja: 03.08.2023 07:31

Słabnie ożywienie na polsko-ukraińskiej granicy

Foto: KAS

W pierwszym półroczu przez polsko-ukraińską granicę przejechało 642,4 tys. ciężarówek, o 66 proc. więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. W tym samym okresie ruch autobusów wzrósł o 17 proc. do 85,9 tys., a samochodów osobowych zmalał o 10 proc. do 1241 tys. Przejazdy pozostałych środków transportu (np. koleje) zwiększyły się o 192 proc. do 29,5 tys. 

Także Glenn Koepke z badającej przepływy towarów firmy FourKites przyznaje, że obserwuje znaczną zmianę wielkości przewozów w stosunku do 2022 roku. – Popyt znacznie wzrósł z roku na rok, w dużym stopniu polegając na imporcie. Był on jednak bardzo nierówny, a międzynarodowi spedytorzy skupiali się na bezpieczeństwie kierowców oraz możliwości wjazdu i wyjazdu z kraju bez problemów – tłumaczy Koepke. Zaznacza, że dostawy na Ukrainę wykazują oznaki poprawy. – Osiągnęły najwyższy punkt w marcu, ale od tego czasu notują trajektorię spadkową. W lipcu 2023 roku średnia wielkość importu na Ukrainę spadła o 2% r/r – porównuje Koepke.

Czytaj więcej

Na granicy z Rosją osobówki zastąpiły samochody ciężarowe

Agencja celna Bunasta oblicza, że łącznie przez pierwsze sześć miesięcy 2023 roku na granicy z Ukrainą odnotowano ponad pół miliona przekroczeń samochodów ciężarowych. W sumie było to 221,2 tys. przyjazdów do Polski (wzrost o 22 proc. r/r) i 280,3 tys. wyjazdów z Polski (wzrost o 36,1 proc. r/r). – Widać wyraźne ożywienie w ruchu ciężarowym w Ukrainie, co jest sygnałem również zwiększającej się wymiany handlowej pomiędzy tymi krajami. Patrząc na porównanie rok do roku możemy mówić o efekcie niższej bazy związanym ze spadkiem w pierwszych miesiącach wojny oraz załamaniu ukraińskiej gospodarki w ubiegłym roku. Jednak jeśli przeanalizujemy dane z 2023 na tle przedwojennego 2021 r. to ewidentnie widać wzrost aktywności gospodarczej na tym kierunku – uważa prezes Bunasta Jurgis Adomavicius. 

FourKites

W okresie od stycznia do czerwca 2023 roku liczba przyjazdów do Polski wzrosła o 9% w porównaniu z pierwszą połową roku 2021 roku. Z kolei aktywność przewoźników wjeżdżających na terytorium Ukrainy w pierwszym półroczu tego roku była wyższa o 22% niż w analogicznym okresie 2 lata temu. – Istotny wzrost obrotów to jednak zasługą głównie pierwszych miesięcy tego roku. Aktywność na granicy w drugim kwartale wyhamowała. Jeśli chodzi o przyjazdy do Polski była na podobnym poziomie jak w tym samym okresie w 2022 roku i niższa niż w 2021 r. Wzrosty, ale o niższej dynamice niż w całym półroczu, były notowane w przypadku wyjazdów na teren Ukrainy. Prawdopodobnie za wyhamowaniem mogły z jednej strony stać kwestie związane z blokadami przejść granicznych, z drugiej strony przyczyną może być też wprowadzenie embarga na import niektórych płodów rolnych z Ukrainy. Cały czas jednak przeprowadzane są procedury tranzytowe ukraińskiego zboża na polskiej granicy – podkreśla Adomavicus. 

Czytaj więcej

Przewozy kurierskie na Ukrainie – co po wojnie?

Bunasta porównuje, że w okresie kwiecień – czerwiec 2023 liczba przyjazdów samochodów ciężarowych do Polski z Ukrainy wyniosła 99,2 tys., czyli o 1% więcej niż w 2022 r. i o 5% mniej niż w drugim kwartale 2021 r. Z kolei liczba wyjazdów w tym czasie z Polski na terytorium Ukrainy wyniosła 136,4 tys., co oznacza wzrost o 13% w porównaniu z drugim kwartałem 2022 r. i 11% zwyżkę vs. okres kwiecień-czerwiec 2021 r.  

Zebrane przez Bunasta dane pochodzą z przejść granicznych na granicy polsko-ukraińskiej z punktów: Dorohusk – Jagodzin, Hrebenne – Rawa Ruska, Korczowa – Krakowiec, Krościenko – Smolnica, Medyka – Szeginie.

W pierwszym półroczu przez polsko-ukraińską granicę przejechało 642,4 tys. ciężarówek, o 66 proc. więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. W tym samym okresie ruch autobusów wzrósł o 17 proc. do 85,9 tys., a samochodów osobowych zmalał o 10 proc. do 1241 tys. Przejazdy pozostałych środków transportu (np. koleje) zwiększyły się o 192 proc. do 29,5 tys. 

Także Glenn Koepke z badającej przepływy towarów firmy FourKites przyznaje, że obserwuje znaczną zmianę wielkości przewozów w stosunku do 2022 roku. – Popyt znacznie wzrósł z roku na rok, w dużym stopniu polegając na imporcie. Był on jednak bardzo nierówny, a międzynarodowi spedytorzy skupiali się na bezpieczeństwie kierowców oraz możliwości wjazdu i wyjazdu z kraju bez problemów – tłumaczy Koepke. Zaznacza, że dostawy na Ukrainę wykazują oznaki poprawy. – Osiągnęły najwyższy punkt w marcu, ale od tego czasu notują trajektorię spadkową. W lipcu 2023 roku średnia wielkość importu na Ukrainę spadła o 2% r/r – porównuje Koepke.

Drogowy
Kanada testuje Solarisy
Materiał Promocyjny
Zrównoważony transport miejski w Polsce Wschodniej: program Fundusze Europejskie
Drogowy
Chińczycy zdobyli rosyjski rynek ciężarówek
Drogowy
Nadchodzi nowa generacja ciężarówek Jelcz. Tylko kierownica została taka sama
Drogowy
Słabe perspektywy producentów naczep
Materiał Promocyjny
Politechnika Śląska uruchamia sieć kampusową 5G
Drogowy
Na placach stoi 2 tysiące ciężarówek ze starymi tachografami
Drogowy
Czy rząd zamknie granicę z Białorusią?