Przygotowany przez Upply, Ti, IRU europejski wskaźnik cen drogowego transportu towarowego zmalał o 0,2 punktu w ujęciu kwartał do kwartału, choć rok do roku jest powyżej o 2,8 punktu.
Wskaźnik na rynku chwilowym spadł o 3,5 punktu kwartał do kwartału i 7,5 punktu rok do roku. Krótkoterminowy popyt na drogowy transport towarowy spada wraz z malejącą konsumpcją.
Czytaj więcej
Wszystko wskazuje na to, że nabywcy DAF-ów będą mogli przed polskimi sądami dochodzić odszkodowania za zmowę cenową, którą wykrył UOKiK.
Wraz z popytem spadają stawki
Rynek kontraktów odnotował znacznie mniejsze spadki stóp procentowych ze względu na podwyższoną bazę kosztów w porównaniu z 2022 rokiem. Skutkuje to spadkiem wskaźnika rynku chwilowego poniżej wskaźnika kontraktowego po raz pierwszy od sześciu lat, podkreślają autorzy raportu.
Wskaźnik porównawczy stawek spotowych dla europejskiego transportu drogowego za II kwartał 2023 r. wyniósł 126,3, czyli był o 3,5 punktu niższy niż w I kwartale 2023 r. i był o 7,5 punktu niższy w porównaniu rok do roku.