Zmowa cenowa dilerów ciężarówek przed sądem

Wszystko wskazuje na to, że nabywcy DAF-ów będą mogli przed polskimi sądami dochodzić odszkodowania za zmowę cenową, którą wykrył UOKiK.

Publikacja: 23.08.2023 08:28

Zmowa cenowa dilerów ciężarówek przed sądem

Robert Przybylski

Foto: Robert Przybylski

Przed sądem w Amsterdamie jeszcze trwa sprawa o odszkodowanie za zmowę cenową producentów ciężarówek, którą wykrył unijny urząd antymonopolowy. DAF już poszedł na ugodę z należącą do kancelarii Hausfeld spółką windykacyjną Financialright, która reprezentuje kilkanaście tysięcy pokrzywdzonych podmiotów i od czerwca wypłaca odszkodowania. Pieniądze dostali m.in. polscy przewoźnicy z Kujawsko-Pomorskiego Stowarzyszenia Przewoźników Drogowych im. Dionizego Woźnego. 

Kolejna rozprawa będzie jesienią, aczkolwiek nie będzie to jeszcze koniec procesu sądowego. – Nie wiemy, czy na rezultaty przyjdzie nam poczekać jeszcze 2 lata czy 5 lat – przyznaje specjalistka ds. transportu w KPSPD Aleksandra Niećko. 

Czytaj więcej

Będzie coraz więcej kradzieży ładunków z ciężarówek

Pozew w Polsce

Pozew zbiorowy szykuje się także w Polsce. Kancelaria Iuridica poszukuje pokrzywdzonych firm, które w latach 2011-2018 kupiły samochody marki DAF. – Jeszcze wstrzymujemy się z pozwem do czasu ostatecznego potwierdzenie decyzji UOKiK przez sąd, bowiem dealerzy złożyli odwołanie od decyzji, aby przeciągać sprawę w czasie, a tym samym nie dopuścić, aby poszła fama, że firmy transportowe powinny już składać pozwy o odszkodowanie – wyjaśnia Łukasz Chwalczuk z kancelarii Iuridica. 

Odwołania nie powinny wiele zmienić, ponieważ jeden z uczestników kartelu wydał pozostałych. – Trudno więc, aby ci którzy byli w zmowie nagle się wybronili od zarzutów. Mimo wszystko mają jednak prawo do odwołania od decyzji UOKiK, a tym samym zniechęcają firmy transportowe do działania, czyli przyłączania się do pozwu o odszkodowanie – wyjaśnia Chwalczuk.

Kancelaria apeluje do przewoźników, aby zabezpieczyli wszelkie dowody (umowy leasingowe, faktury, korespondencję, dowody zapłaty, faktury wykupowe etc.), które potwierdzają nabycie ciężarówek marki DAF w latach 2011-2018. 

Iuridica działa podobnie jak Hausfeld, nie pobierając opłat od pokrzywdzonych przewoźników. – Całe postępowanie finansuje międzynarodowy fundusz inwestycyjny, a my wraz z drugą kancelarią od zmów cenowych reprezentujemy firmy transportowe – tłumaczy Chwalczuk. 

Czytaj więcej

Ciężarówki pojadą na biodieslu z importowanego oleju

UOKiK otworzył drzwi

W maju 2020 prezes UOKiK Tomasz Chróstny wszczął postępowanie antymonopolowe przeciwko dealerom ciężarówek marki DAF. Urząd wydał 2 decyzje dotyczące zmowy dilerów samochodów marki DAF. W pierwszej z nich 23 grudnia 2021 roku Prezes UOKiK stwierdził zawarcie porozumienia ograniczającego konkurencję pomiędzy pięcioma spółkami: DBK z Olsztyna, ESA Trucks Polska z Komornik (woj. wielkopolskie), TB Truck & Trailer Serwis z Wolicy (woj. mazowieckie), Van Tilburg-Bastianen Groep z Bredy w Holandii i WTC z Długołęki (woj. dolnośląskie). 

UOKiK wskazuje, że porozumienie trwało co najmniej 7 lat: od lutego 2011 roku do marca 2018 roku. Początkowo DBK i WTC wspólnie z ESA Trucks Polska podzieliły rynek sprzedaży ciężarówek marki DAF. W 2016 roku do porozumienia dołączył TB Truck & Trailer Serwis za zgodą i wiedzą kontrolującej go holenderskiej spółki Van Tilburg-Bastianen Groep. Prezes UOIKIK ostatecznie nałożył na przedsiębiorców kary w łącznej wysokości ponad 118 mln zł.

Druga z decyzji Prezesa UOKIK (Decyzja nr DOK-6/2021 z dnia 16 grudnia 2021 r.) obejmuje trzy spółki dealerów samochodów ciężarowych DAF: firmę Wanicki z Mogilan, DBK z Olsztyna i WTC z Długołęki. Przedsiębiorcy dokonali podziału rynku między sobą poprzez wspólne ustalenie, że każdy będzie startować w przetargach publicznych wyłącznie na określonym terenie oraz że nie będzie składać ofert w rejonie przydzielonym innemu przedsiębiorcy. Łącznie Prezes UOKIK nałożył na dealerów uczestniczących w zmowie kary w wysokości ponad 2,6 miliona złotych. 

Przed sądem w Amsterdamie jeszcze trwa sprawa o odszkodowanie za zmowę cenową producentów ciężarówek, którą wykrył unijny urząd antymonopolowy. DAF już poszedł na ugodę z należącą do kancelarii Hausfeld spółką windykacyjną Financialright, która reprezentuje kilkanaście tysięcy pokrzywdzonych podmiotów i od czerwca wypłaca odszkodowania. Pieniądze dostali m.in. polscy przewoźnicy z Kujawsko-Pomorskiego Stowarzyszenia Przewoźników Drogowych im. Dionizego Woźnego. 

Pozostało jeszcze 89% artykułu
Drogowy
Uwaga! Protest w Gorzycach przy A4
Materiał Promocyjny
Jak wygląda nowoczesny leasing
Drogowy
Jeśli nie nowe naczepy, to odnowione
Drogowy
Wschodnia Obwodnica Warszawy będzie projektowana od nowa
Drogowy
Policja uniemożliwiła przewoźnikom blokadę Szczecina
Materiał Partnera
Kroki praktycznego wdrożenia i operowania projektem OZE w wymiarze lokalnym
Drogowy
Przewozy TIR coraz popularniejsze w Chinach
Materiał Promocyjny
Suzuki Moto Road Show już trwa. Znajdź termin w swoim mieście