Zmowa cenowa dilerów ciężarówek przed sądem

Wszystko wskazuje na to, że nabywcy DAF-ów będą mogli przed polskimi sądami dochodzić odszkodowania za zmowę cenową, którą wykrył UOKiK.

Publikacja: 23.08.2023 08:28

Zmowa cenowa dilerów ciężarówek przed sądem

Foto: Robert Przybylski

Przed sądem w Amsterdamie jeszcze trwa sprawa o odszkodowanie za zmowę cenową producentów ciężarówek, którą wykrył unijny urząd antymonopolowy. DAF już poszedł na ugodę z należącą do kancelarii Hausfeld spółką windykacyjną Financialright, która reprezentuje kilkanaście tysięcy pokrzywdzonych podmiotów i od czerwca wypłaca odszkodowania. Pieniądze dostali m.in. polscy przewoźnicy z Kujawsko-Pomorskiego Stowarzyszenia Przewoźników Drogowych im. Dionizego Woźnego. 

Kolejna rozprawa będzie jesienią, aczkolwiek nie będzie to jeszcze koniec procesu sądowego. – Nie wiemy, czy na rezultaty przyjdzie nam poczekać jeszcze 2 lata czy 5 lat – przyznaje specjalistka ds. transportu w KPSPD Aleksandra Niećko. 

Czytaj więcej

Będzie coraz więcej kradzieży ładunków z ciężarówek

Pozew w Polsce

Pozew zbiorowy szykuje się także w Polsce. Kancelaria Iuridica poszukuje pokrzywdzonych firm, które w latach 2011-2018 kupiły samochody marki DAF. – Jeszcze wstrzymujemy się z pozwem do czasu ostatecznego potwierdzenie decyzji UOKiK przez sąd, bowiem dealerzy złożyli odwołanie od decyzji, aby przeciągać sprawę w czasie, a tym samym nie dopuścić, aby poszła fama, że firmy transportowe powinny już składać pozwy o odszkodowanie – wyjaśnia Łukasz Chwalczuk z kancelarii Iuridica. 

Odwołania nie powinny wiele zmienić, ponieważ jeden z uczestników kartelu wydał pozostałych. – Trudno więc, aby ci którzy byli w zmowie nagle się wybronili od zarzutów. Mimo wszystko mają jednak prawo do odwołania od decyzji UOKiK, a tym samym zniechęcają firmy transportowe do działania, czyli przyłączania się do pozwu o odszkodowanie – wyjaśnia Chwalczuk.

Kancelaria apeluje do przewoźników, aby zabezpieczyli wszelkie dowody (umowy leasingowe, faktury, korespondencję, dowody zapłaty, faktury wykupowe etc.), które potwierdzają nabycie ciężarówek marki DAF w latach 2011-2018. 

Iuridica działa podobnie jak Hausfeld, nie pobierając opłat od pokrzywdzonych przewoźników. – Całe postępowanie finansuje międzynarodowy fundusz inwestycyjny, a my wraz z drugą kancelarią od zmów cenowych reprezentujemy firmy transportowe – tłumaczy Chwalczuk. 

Czytaj więcej

Ciężarówki pojadą na biodieslu z importowanego oleju

UOKiK otworzył drzwi

W maju 2020 prezes UOKiK Tomasz Chróstny wszczął postępowanie antymonopolowe przeciwko dealerom ciężarówek marki DAF. Urząd wydał 2 decyzje dotyczące zmowy dilerów samochodów marki DAF. W pierwszej z nich 23 grudnia 2021 roku Prezes UOKiK stwierdził zawarcie porozumienia ograniczającego konkurencję pomiędzy pięcioma spółkami: DBK z Olsztyna, ESA Trucks Polska z Komornik (woj. wielkopolskie), TB Truck & Trailer Serwis z Wolicy (woj. mazowieckie), Van Tilburg-Bastianen Groep z Bredy w Holandii i WTC z Długołęki (woj. dolnośląskie). 

UOKiK wskazuje, że porozumienie trwało co najmniej 7 lat: od lutego 2011 roku do marca 2018 roku. Początkowo DBK i WTC wspólnie z ESA Trucks Polska podzieliły rynek sprzedaży ciężarówek marki DAF. W 2016 roku do porozumienia dołączył TB Truck & Trailer Serwis za zgodą i wiedzą kontrolującej go holenderskiej spółki Van Tilburg-Bastianen Groep. Prezes UOIKIK ostatecznie nałożył na przedsiębiorców kary w łącznej wysokości ponad 118 mln zł.

Druga z decyzji Prezesa UOKIK (Decyzja nr DOK-6/2021 z dnia 16 grudnia 2021 r.) obejmuje trzy spółki dealerów samochodów ciężarowych DAF: firmę Wanicki z Mogilan, DBK z Olsztyna i WTC z Długołęki. Przedsiębiorcy dokonali podziału rynku między sobą poprzez wspólne ustalenie, że każdy będzie startować w przetargach publicznych wyłącznie na określonym terenie oraz że nie będzie składać ofert w rejonie przydzielonym innemu przedsiębiorcy. Łącznie Prezes UOKIK nałożył na dealerów uczestniczących w zmowie kary w wysokości ponad 2,6 miliona złotych. 

Przed sądem w Amsterdamie jeszcze trwa sprawa o odszkodowanie za zmowę cenową producentów ciężarówek, którą wykrył unijny urząd antymonopolowy. DAF już poszedł na ugodę z należącą do kancelarii Hausfeld spółką windykacyjną Financialright, która reprezentuje kilkanaście tysięcy pokrzywdzonych podmiotów i od czerwca wypłaca odszkodowania. Pieniądze dostali m.in. polscy przewoźnicy z Kujawsko-Pomorskiego Stowarzyszenia Przewoźników Drogowych im. Dionizego Woźnego. 

Pozostało 89% artykułu
Drogowy
Ukraina domaga się więcej zezwoleń, Polska przeciwna
Drogowy
LNG wraca do łask przewoźników
Drogowy
W naczepach jazda w dół bez trzymanki
Drogowy
Czy umowa dwustronna zakończy szykanowanie polskich przewoźników we Francji?
Drogowy
Przewoźnicy wydzierają sobie rynek, górą Litwini