Słabe perspektywy producentów naczep

Przewoźnicy odkładają zakupy na później, co uderza w producentów naczep. Wielton spodziewa się spadków sprzedaży.

Publikacja: 14.09.2023 09:33

Słabe perspektywy producentów naczep

Foto: Grupa Wielton

W pierwszej połowie roku Grupa Wielton wypracowała 1 701,2 mln zł przychodów ze sprzedaży, zwiększając jej wartość o 4 proc. rdr, przy sprzedaży 10 762 sztuk, co oznacza spadek o 10 proc. rdr. Wynik EBITDA wzrósł o 11 proc., do 108,5 mln zł, marża EBITDA poprawiła się o 0,4 pp., do 6,4 proc. – Pomimo trudnego otoczenia rynkowego i wyraźnego spowolnienia w europejskim sektorze transportowym, utrzymaliśmy pozytywny trend na poziomie przychodów ze sprzedaży i wyniku EBITDA – podkreśla prezes zarządu Grupy Wielton Paweł Szataniak. 

Zysk netto Grupy wyniósł 53,5 mln zł. – W pierwszej połowie bieżącego roku obserwujemy znaczne schłodzenie popytu na naczepy na większości rynków europejskich. Ze spadkową tendencją rynkową będziemy mieć do czynienia przez najbliższe miesiące – podkreśla CEO Grupy Wielton Mariusz Golec. 

Czytaj więcej

Największy popyt na magazyny jest na Górnym Śląsku

– Dzięki dywersyfikacji rynkowej, szerokiemu portfolio produktowemu i rozbudowanej sieci sprzedaży wypracujemy satysfakcjonujące wyniki. Naszą dużą przewagą konkurencyjną są także synergie produktowe w Grupie, dzięki którym jesteśmy w stanie szybko wprowadzić pojazdy do oferty kolejnych spółek. Z sukcesem wprowadziliśmy rozwiązania Guillén do oferty brytyjskiego Lawrence David, a obecnie wdrażamy produkty Wieltonu do portfolio hiszpańskiego Guillén – wyjaśnia Golec. 

Malejący popyt na głównych rynkach

Rejestracje francuskiej spółki Fruehauf, wyniosły 2 216 szt., o prawie 11 proc. mniej niż w pierwszej połowie 2022 roku. Z udziałami wynoszącymi 19,4 proc. (20,0 proc. w pierwszych sześciu miesiącach ub.r.) spółka zachowała pierwsze miejsce na rynku francuskim, który zmalał o ok. 8 proc. rdr. Sprzedaż produktów marki Fruehauf zmniejszyła się o 13,0 proc. do 2 273 szt. Spółka utrzymała przychody na podobnym poziomie, wynoszącym 384,1 mln zł (wzrost o 0,2 proc.), jak w analogicznym okresie ubiegłego roku. Spółka zwiększyła już moce produkcyjne i zdigitalizowała proces logistyczny, trwają przygotowania do prezentacji nowych modeli Fruehauf’a. 

Spółka Wielton zakończyła pierwszą połowę 2023 roku na pozycji trzeciego gracza rynku polskiego z udziałami na poziomie 14,2 proc. (15,5 proc. w pierwszych, sześciu miesiącach 2022 r.). Rynek w Polsce aktualnie ustabilizował się na poziomie sprzed roku (wzrost rdr. o 0,4 proc.). Rejestracje produktów spółki wyniosły 2 006 szt., czyli ok. 8 proc. mniej niż w pierwszej połowie 2022 roku, a ich sprzedaż spadła o 9,0 proc. do 2 692 szt. Przychody spółki wzrosły rdr. o 6,3 proc. do 357,1 mln zł. W Polsce obserwowana jest kontynuacja odkładania decyzji zakupowych ze względu na spadek popytu na usługi transportowe.

Od ubiegłego kwartału spada zainteresowanie klientów naczepami kurtynowymi na rzecz chłodni, których spółka jeszcze nie posiada w swojej ofercie. Dużym zainteresowaniem cieszą się natomiast naczepy wywrotki, których liderem sprzedaży w Polsce pozostaje Wielton. 

Czytaj więcej

Jedna firma kurierska płaci więcej podatków niż wszystkie pozostałe razem

Spółka Lawrence David prognozuje poziom rejestracji własnych pojazdów wynoszący 1 471 sztuk, czyli 10 proc. mniej niż w pierwszej połowie 2022 roku, co przekłada się na drugą pozycję na rynku brytyjskim. W Wielkiej Brytanii nie ma dostępnych danych dotyczących rejestracji naczep za pierwszą połowę 2023 roku. W omawianym okresie sprzedaż produktów spółki zmniejszyła się o 10,5 proc. rdr. do 1 928 szt. Przychody spółki wzrosły rdr. o 11,5 proc. do 291,8 mln zł.

Zastój w transporcie i budownictwie

Spółki Langendorf i Wielton GmbH wypracowały 7. miejsce na rynku niemieckim, który zmalał o 8,6 proc. Sprzedaż produktów obu spółek zmniejszyła się o 6,6 proc. do 904 szt. w pierwszej połowie 2023 r., co przełożyło się na spadek rdr. przychodów o 11,0 proc. do 184,8 mln zł. Wypracowane wyniki w Niemczech są następstwem zastoju w branży budowlanej, a także trudnej sytuacji firm transportowych. 

Piąte miejsce na rynku utrzymały spółki z regionu CEE z udziałami na poziomie 5,4 proc., pomimo spadku rejestracji o 10 proc. rdr. do 577 szt. Rynek ten zmniejszył się o ponad 2 proc. Sprzedaż pojazdów Wieltonu w pierwszej połowie br. spadła o 4,9 proc. do 813 szt., a przychody, wynoszące 114 mln zł, utrzymały się na poziomie z analogicznego okresu 2022 r. (spadek o 0,2 proc. rdr.). 

W regionie CEE obserwuje się zastój w branży budowlanej, w wyniku czego znacząco spadło zainteresowanie wywrotkami stalowymi. Wielton pozostaje jednak liderem sprzedaży naczep kurtynowych na Słowacji. 

Czytaj więcej

Amerykańscy przewoźnicy sceptycznie o elektrycznych ciężarówkach

Spółka Viberti utrzymała 5. pozycję z udziałami na poziomie 6,4 proc. Sprzedaż wolumenowa produktów spółki zwiększyła się o 3,1 proc. do 505 szt. przekładając się na wzrost przychodów rdr. o 18,6 proc. do 76,4 mln zł. 

Viberti planuje wzmocnić swoją obecność w krajach Bliskiego Wschodu. Z kolei udziały rynkowe hiszpańskiej spółki Guillén wyniosły 2,2 proc., co dało jej 7 miejsce na rynku. Sprzedaż pojazdów Guillén zmniejszyła się o 24,3 proc. do 240 szt., w pierwszej połowie 2023 r., co przełożyło się na zmniejszenie rdr. przychodów o 7,8 proc. rdr. do 34,5 mln zł. Na rynku tym, hamującym o ok. 7 proc. rdr., zaobserwowano spadek popytu wśród firm transportowych wynikający ze wzrostu stóp procentowych oraz niepewności związanej z publikacją zmian w przepisach dotyczących dopuszczenia do ruchu publicznego pojazdów o większych gabarytach.

W pierwszej połowie roku Grupa Wielton wypracowała 1 701,2 mln zł przychodów ze sprzedaży, zwiększając jej wartość o 4 proc. rdr, przy sprzedaży 10 762 sztuk, co oznacza spadek o 10 proc. rdr. Wynik EBITDA wzrósł o 11 proc., do 108,5 mln zł, marża EBITDA poprawiła się o 0,4 pp., do 6,4 proc. – Pomimo trudnego otoczenia rynkowego i wyraźnego spowolnienia w europejskim sektorze transportowym, utrzymaliśmy pozytywny trend na poziomie przychodów ze sprzedaży i wyniku EBITDA – podkreśla prezes zarządu Grupy Wielton Paweł Szataniak. 

Pozostało 91% artykułu
Drogowy
Spadek sprzedaży naczep uderzył w Wielton
Drogowy
Firmy transportowe coraz częściej trafiają do restrukturyzacji
Drogowy
Zaczyna brakować ciężarówek na rynku transportowym
Drogowy
Czy będą subwencje na wymianę tachografów?
Drogowy
Znów blokowana jest granica z Ukrainą