Czy politycy zafundują przewoźnikom parkingi?

Przedstawiciele przewoźników i kierowców domagają się do rządów budowy parkingów. Politycy niechętni inicjatywie.

Publikacja: 13.11.2023 18:15

Czy politycy zafundują przewoźnikom parkingi?

Foto: GDDKiA

Międzynarodowa Unia Transportu Drogowego (IRU), Europejska Organizacja Bezpiecznych Parkingów (ESPORG) i Europejska Federacja Pracowników Transportu (ETF) wezwały Unię Europejską do budowy bezpiecznych parkingów dla ciężarówek.

Między negocjatorami Komisji Europejskiej, Parlamentu Europejskiego i Rady odbędzie się 14 listopada trilog. Przedstawiciele branży transportowej domagają się od polityków uzgodnienia realistycznych i rygorystycznych terminów budowy bezpiecznych parkingów dla ciężarówek (SSTPA) w sieci bazowej i kompleksowej Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T). 

Czytaj więcej

Wtórny rynek napędza kurierkę

Niedawno przyjęte rozporządzenie w sprawie infrastruktury paliwowej (AFIR) daje dobry powód dla przeglądu rozporządzenia w sprawie TEN-T. AFIR określa wymóg posiadania co najmniej dwóch publicznie dostępnych stacji ładowania energii elektrycznej na każdym parkingu dla ciężarówek do końca 2027 roku, zwiększając liczbę do czterech do końca 2030 roku. Odpowiednia rozbudowa takiej infrastruktury nie będzie jednak możliwa bez wystarczającej liczby bezpiecznych parkingów dla ciężarówek. – Jako potrzebne rozwiązanie, bardzo doceniamy podejście Parlamentu Europejskiego do ustalenia lokalizacji parkingów w sieci bazowej co 100 km od 2030 roku oraz w sieci kompleksowej od roku 2040. Wyprzedziło to o 10 lat terminy zaproponowane przez Komisję Europejską, zgodnie z pilnością potrzeb sektora. Jednakże ogólne podejście Rady znacząco osłabiło ambicję Komisji Europejskiej utworzenia pełnej sieci parkingów w całej Unii Europejskiej poprzez niejasne zobowiązanie do podjęcia „wszystkich możliwych wysiłków” – ocenia przedstawicielka IRU w Brukseli Raluca Marian. 

Czytaj więcej

Blisko 80 proc. kierowców zawodowych myśli o zmianie pracy

IRU przypomina, że kierowcom ciężarówek brakuje około 100 000 miejsc parkingowych, przez co wielu z nich śpi na co dzień w niewłaściwych i niebezpiecznych warunkach, wykonując jednocześnie swoją pracę na rzecz ożywienia gospodarki UE.

Zarazem branża cierpi na chroniczny niedobór kierowców. W sektorze komercyjnego transportu drogowego brakuje około 500 000 kierowców zawodowych. 

Międzynarodowa Unia Transportu Drogowego (IRU), Europejska Organizacja Bezpiecznych Parkingów (ESPORG) i Europejska Federacja Pracowników Transportu (ETF) wezwały Unię Europejską do budowy bezpiecznych parkingów dla ciężarówek.

Między negocjatorami Komisji Europejskiej, Parlamentu Europejskiego i Rady odbędzie się 14 listopada trilog. Przedstawiciele branży transportowej domagają się od polityków uzgodnienia realistycznych i rygorystycznych terminów budowy bezpiecznych parkingów dla ciężarówek (SSTPA) w sieci bazowej i kompleksowej Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T). 

Pozostało 80% artykułu
Drogowy
Skrzydełko czy nóżka? Kto traci na blokadzie granic?
Materiał Promocyjny
Budowa farm wiatrowych i fotowoltaicznych
Drogowy
Klincz na granicy z Ukrainą. "Pod pozorem pomocy jadą luksusowe auta czy jachty"
Drogowy
Przepychanki na granicy z Ukrainą
Drogowy
Nowa generacja ciężarówek Iveco
Materiał Promocyjny
ORLEN Paczka ma 4000 automatów paczkowych i rośnie w imponującym tempie
Materiał Promocyjny
Bezpieczeństwo priorytetem dla kierowców aut dostawczych
Drogowy
Mikro firmy zagrożone wzrostem płacy minimalnej