Mikro firmy zagrożone wzrostem płacy minimalnej

Rosnące koszty wynagrodzeń mogą zagrozić istnieniu najmniejszych firm, także branży transportowej.

Publikacja: 25.11.2023 12:26

Mikro firmy zagrożone wzrostem płacy minimalnej

Foto: GDDKiA

Według analiz InfoCredit w pierwszych trzech kwartałach 2023 roku odnotowano rekordową jak dotąd liczbę zawieszanych i likwidowanych działalności gospodarczych – sięgnęła ona 393,7 tys., gdy w analogicznym okresie 2022 roku wyniosła 357,3 tys. 

Tylko w trzecim kwartale 2023 roku zawieszono 96,3 tys. działalności wobec 88,4 tys. przed rokiem i 72,7 tys. w 2021 roku. 

Ujemny bilans

Więcej firm zamyka się niż otwiera. InfoCredit wskazuje, że w okresie I-IX 2023 r. założono i wznowiono 368,7 tys. działalności gospodarczych, ale zawieszono i zamknięto 412,8 tys. firm. W roku 2022 zawieszono łącznie 347,3 tys. działalności, a zakończono 193,2 tys. działalności – najwięcej od roku 2014. Jeśli w czwartym kwartale 2023 roku utrzyma się liczba zamykanych i zawieszanych działalności gospodarczych, rok 2023 będzie pod względem tych statystyk historycznie rekordowy. 

Czytaj więcej

Ukraina podgrzewa sytuację na granicy

Wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczej, w Polsce do końca września w Monitorze Sądowym i Gospodarczym oraz Krajowym Rejestrze Zadłużonych opublikowano 295 upadłości firm, gdy w tym samym okresie 2022 roku takich firm było 270. Wynik z 2023 roku jest o jedną trzecią mniej niż w 2019 roku. W 2023 roku 426 wniosków o upadłość oddalono. 

Eksperci COIG zaznaczają, że prawdziwy obraz liczby firm zagrożonych niewypłacalnością pokazuje zsumowanie upadłości i postępowań restrukturyzacyjnych. W 2023 roku zanotowano 3506 postępowań upadłościowych i restrukturyzacyjnych, w 2022 roku 2730, w 2021 roku 2270, w 2020 roku 1387, a w 2019 roku 1051. Z branży transportu drogowego towarów upadłość zgłosiło 11 firm. 

Dla firm sektora MŚP największym wyzwaniem w nadchodzącym roku będzie rekordowa dwukrotna podwyżka płacy minimalnej. Od początku stycznia 2024 minimalne wynagrodzenie w Polsce wynosić będzie 4242 zł, a począwszy od lipca będzie to już jednak 4300 zł. 

Eksperci InfoCredit przypuszczają, że blisko 20-procentowa podwyżka minimalnego wynagrodzenia w skali roku może wpłynąć negatywnie na kondycję polskich firm. 

Przedsiębiorcy obserwują sytuację rynkową i w pełni zdają sobie sprawę z faktu, że kolejne obciążenia skutecznie utrudnią im prowadzenie działalności. Założenia budżetu państwa na przyszły rok wskazują, że przeciętne wynagrodzenie wzrośnie rok do roku o 12,8 procenta i wyniesie 7 824 zł. Przełoży się to także na wzrost składek ZUS dla firm. 

Czytaj więcej

Świnoujście czeka najazd tirów

Transport najmniej nerwowy

Z Barometru EFL na IV kwartał tego roku wynika, że 44% firm uważa, że kondycja ich biznesu w najbliższych miesiącach pogorszy się przez inflację. To o 6 p.p. mniej niż kwartał wcześniej i 14 p.p. mniej niż pół roku temu. Zdecydowanie częściej takie obawy mają mikro przedsiębiorcy (49%) niż średnie firmy (28%). Najbardziej zagrożone inflacją czują firmy HoReCa i handlowe (odpowiednio 62% i 51% wskazań). Najmniej o swoją przyszłość obawiają się przedsiębiorstwa transportowe (29%).

Wśród 4 z 6 badanych sektorów (budownictwo, handel, transport i usługi) widać natomiast spadające obawy o wpływ inflacji na prowadzony biznes. Najmniej o swoją przyszłość obawiają się firmy transportowe, wśród których tylko 29% zapytanych boi się negatywnego wpływu rosnących cen na działalność. To aż o 18 p.p. mniej niż w III kwartale br. 

W budownictwie 38% firm obawia się inflacji (- 3 p.p.), w handlu 51% (-8 p.p.), a w usługach 42% (-10 p.p.). W przemyśle 41% firma obawia się inflacji i jest to dokładnie taki sam wynik jak kwartał wcześniej.

Według analiz InfoCredit w pierwszych trzech kwartałach 2023 roku odnotowano rekordową jak dotąd liczbę zawieszanych i likwidowanych działalności gospodarczych – sięgnęła ona 393,7 tys., gdy w analogicznym okresie 2022 roku wyniosła 357,3 tys. 

Tylko w trzecim kwartale 2023 roku zawieszono 96,3 tys. działalności wobec 88,4 tys. przed rokiem i 72,7 tys. w 2021 roku. 

Pozostało 91% artykułu
Drogowy
Niemcy ociągają się z wypłatą nienależnie pobranego myta
Drogowy
Przewoźnikom coraz ciężej spłacać raty leasingowe
Drogowy
Przewoźnicy nie chcą odszkodowań za zmowę cenową
Drogowy
Firmy transportowe rozpoczęły zwalnianie kierowców
Materiał Promocyjny
Dlaczego warto mieć AI w telewizorze
Drogowy
Małe szanse na zmiany w umowie transportowej z Ukrainą