Mikro firmy zagrożone wzrostem płacy minimalnej

Rosnące koszty wynagrodzeń mogą zagrozić istnieniu najmniejszych firm, także branży transportowej.

Publikacja: 25.11.2023 12:26

Mikro firmy zagrożone wzrostem płacy minimalnej

GDDKiA

Foto: GDDKiA

Według analiz InfoCredit w pierwszych trzech kwartałach 2023 roku odnotowano rekordową jak dotąd liczbę zawieszanych i likwidowanych działalności gospodarczych – sięgnęła ona 393,7 tys., gdy w analogicznym okresie 2022 roku wyniosła 357,3 tys. 

Tylko w trzecim kwartale 2023 roku zawieszono 96,3 tys. działalności wobec 88,4 tys. przed rokiem i 72,7 tys. w 2021 roku. 

Ujemny bilans

Więcej firm zamyka się niż otwiera. InfoCredit wskazuje, że w okresie I-IX 2023 r. założono i wznowiono 368,7 tys. działalności gospodarczych, ale zawieszono i zamknięto 412,8 tys. firm. W roku 2022 zawieszono łącznie 347,3 tys. działalności, a zakończono 193,2 tys. działalności – najwięcej od roku 2014. Jeśli w czwartym kwartale 2023 roku utrzyma się liczba zamykanych i zawieszanych działalności gospodarczych, rok 2023 będzie pod względem tych statystyk historycznie rekordowy. 

Czytaj więcej

Ukraina podgrzewa sytuację na granicy

Wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczej, w Polsce do końca września w Monitorze Sądowym i Gospodarczym oraz Krajowym Rejestrze Zadłużonych opublikowano 295 upadłości firm, gdy w tym samym okresie 2022 roku takich firm było 270. Wynik z 2023 roku jest o jedną trzecią mniej niż w 2019 roku. W 2023 roku 426 wniosków o upadłość oddalono. 

Eksperci COIG zaznaczają, że prawdziwy obraz liczby firm zagrożonych niewypłacalnością pokazuje zsumowanie upadłości i postępowań restrukturyzacyjnych. W 2023 roku zanotowano 3506 postępowań upadłościowych i restrukturyzacyjnych, w 2022 roku 2730, w 2021 roku 2270, w 2020 roku 1387, a w 2019 roku 1051. Z branży transportu drogowego towarów upadłość zgłosiło 11 firm. 

Dla firm sektora MŚP największym wyzwaniem w nadchodzącym roku będzie rekordowa dwukrotna podwyżka płacy minimalnej. Od początku stycznia 2024 minimalne wynagrodzenie w Polsce wynosić będzie 4242 zł, a począwszy od lipca będzie to już jednak 4300 zł. 

Eksperci InfoCredit przypuszczają, że blisko 20-procentowa podwyżka minimalnego wynagrodzenia w skali roku może wpłynąć negatywnie na kondycję polskich firm. 

Przedsiębiorcy obserwują sytuację rynkową i w pełni zdają sobie sprawę z faktu, że kolejne obciążenia skutecznie utrudnią im prowadzenie działalności. Założenia budżetu państwa na przyszły rok wskazują, że przeciętne wynagrodzenie wzrośnie rok do roku o 12,8 procenta i wyniesie 7 824 zł. Przełoży się to także na wzrost składek ZUS dla firm. 

Czytaj więcej

Świnoujście czeka najazd tirów

Transport najmniej nerwowy

Z Barometru EFL na IV kwartał tego roku wynika, że 44% firm uważa, że kondycja ich biznesu w najbliższych miesiącach pogorszy się przez inflację. To o 6 p.p. mniej niż kwartał wcześniej i 14 p.p. mniej niż pół roku temu. Zdecydowanie częściej takie obawy mają mikro przedsiębiorcy (49%) niż średnie firmy (28%). Najbardziej zagrożone inflacją czują firmy HoReCa i handlowe (odpowiednio 62% i 51% wskazań). Najmniej o swoją przyszłość obawiają się przedsiębiorstwa transportowe (29%).

Wśród 4 z 6 badanych sektorów (budownictwo, handel, transport i usługi) widać natomiast spadające obawy o wpływ inflacji na prowadzony biznes. Najmniej o swoją przyszłość obawiają się firmy transportowe, wśród których tylko 29% zapytanych boi się negatywnego wpływu rosnących cen na działalność. To aż o 18 p.p. mniej niż w III kwartale br. 

W budownictwie 38% firm obawia się inflacji (- 3 p.p.), w handlu 51% (-8 p.p.), a w usługach 42% (-10 p.p.). W przemyśle 41% firma obawia się inflacji i jest to dokładnie taki sam wynik jak kwartał wcześniej.

Według analiz InfoCredit w pierwszych trzech kwartałach 2023 roku odnotowano rekordową jak dotąd liczbę zawieszanych i likwidowanych działalności gospodarczych – sięgnęła ona 393,7 tys., gdy w analogicznym okresie 2022 roku wyniosła 357,3 tys. 

Tylko w trzecim kwartale 2023 roku zawieszono 96,3 tys. działalności wobec 88,4 tys. przed rokiem i 72,7 tys. w 2021 roku. 

Pozostało 91% artykułu
Drogowy
Koła transportu drogowego kręcą się powoli
Drogowy
Co trzecia firma transportowa z długami
Drogowy
Uwaga! Zbliża się blokada Medyki
Drogowy
Szesnasty miesiąc spadku sprzedaży naczep
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Drogowy
Na święta towary mogą nie dojechać do sklepów