Więcej radarów na drogach

Główny Inspektorat Transportu Drogowego rozbudował i zmodernizował system CANARD. W tym roku pojawi się więcej odcinkowych pomiarów prędkości.

Publikacja: 30.12.2023 14:06

Więcej radarów na drogach

GITD

Foto: GITD

Pojawiło się 39 nowych odcinkowych pomiarów prędkości, 26 fotoradarów w nowych lokalizacjach, 24 systemy nadzorujące skrzyżowania oraz przejazdy kolejowo-drogowe i 33 mobilne urządzenia rejestrujące. 

Równolegle z rozbudową systemu trwała jego modernizacja. GITD wymieniła 247 najstarszych i najbardziej wyeksploatowanych fotoradarów. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) zarządza teraz 583 stacjonarnymi urządzeniami rejestrującymi, gdy rok wcześniej miał 515 urządzeń.

Mapa z urządzeniami dostępna jest pod tym linkiem: https://www.canard.gitd.gov.pl/cms/web/guest/o-nas/mapa-urzadzen

Nowe odcinki

W połowie 2021 r., w Sianowie w województwie zachodniopomorskim, zaczął działać pierwszy z 26 nowych fotoradarów – Multaradar CD. Sukcesywnie urządzenia pojawiały się w kolejnych lokalizacjach.

Czytaj więcej

W magazynach więcej pustostanów

Multaradary CD zastąpiły też 98 najstarszych i najbardziej awaryjnych fotoradarów, dotychczas pracujących w systemie CANARD. 147 kolejnych wymieniono na Mesta Fusion RN. W 2 lokalizacjach wprowadzono urządzenia TraffiStar SR390. GITD sięgnęło po najnowocześniejsze urządzenia dostępne na polskim rynku, dzięki czemu jakość zdjęć jest wysoka, a urządzenia mogą nieprzerwanie pracować w trudnych warunkach pogodowych. Automatycznie odczytują tablice rejestracyjne i identyfikują rodzaj pojazdu. Mają również możliwość wykonywania pomiarów prędkości kilku pojazdów na kilku pasach ruchu jednocześnie, przypisując do każdego z pojazdów niezbędne dane, jak: prędkość pojazdu, pas, którym porusza się pojazd, prędkość obowiązującą na danym odcinku drogi, czas i miejsce popełnienia wykroczenia.

Kontrolami z wykorzystaniem 39 nowych odcinkowych pomiarów prędkości zostanie objętych 180 km dróg, w tym autostrad i tras szybkiego ruchu.

W grudniu zakończył się montaż urządzeń w 13 województwach. Systemy są gotowe do prowadzenia pomiarów średniej prędkości. CANARD dysponuje łącznie 74 tego rodzaju urządzeniami, a z ich wykorzystaniem kontrolowanych będzie w sumie ok. 400 km dróg. Z doświadczeń CANARD wynika, że w miejscach objętych nadzorem z wykorzystaniem opp, następuje wyhamowanie prędkości, uspokojenie ruchu i spadek liczby zdarzeń drogowych.

Skrzyżowania z kamerami

Liczba skrzyżowań, na których o bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego dbają rejestratory wjazdu na czerwonym świetle, zwiększa się do 41. Urządzenia stanęły w 16 miastach, na 20 skrzyżowaniach, gdzie kierowcy notorycznie ignorowali sygnalizację świetlną. 

Kamery monitorujące skrzyżowanie oraz zainstalowane na nich sygnalizatory, wykrywają przypadki wjechania przez kierujących na skrzyżowanie przy nadawanym czerwonym świetle. Kamery śledzą tor poruszania się pojazdu oraz dokumentują popełnione wykroczenie wraz z danymi umożliwiającymi identyfikację pojazdu, czas i miejsce popełnienia wykroczenia oraz czas, jaki upłynął od zapalenia się czerwonego światła. 

Czytaj więcej

Scania zapowiada sprzedaż w Polsce regionalnych ciągników siodłowych

Tego typu rozwiązania, zastosowano również (po raz pierwszy w historii CANARD) na przejazdach kolejowo-drogowych. Systemy zamontowano na ul. Szczecińskiej i ul. Średzkiej we Wrocławiu, na ul. Cyrulików w warszawskim Rembertowie oraz w Radomsku w woj. łódzkim. System po przekroczeniu przez pojazd wirtualnej linii detekcji tożsamej z linią warunkowego zatrzymania w trakcie nadawanego czerwonego światła, automatycznie wykrywa i rejestruje wykroczenie. Urządzenie identyfikuje pojazd, którym naruszono przepisy, jego kategorię oraz markę, zapewni rozpoznanie numerów tablic rejestracyjnych jadących pojazdów oraz do każdego zarejestrowanego zdarzenia przyporządkuje dane dotyczące miejsca i czasu jego wystąpienia oraz czasu trwania fazy czerwonego światła.

Nieoznakowane radiowozy

Flotę CANARD wzmocniły 33 nieoznakowane BMW G3L 330i xDrive. Na ich wyposażeniu są urządzenia rejestrujące prędkość Videorapid 2A (ZURAD) oraz laserowe mierniki prędkości z wideorejestracją – LTI 20/20 TRUCAM® II. 

Auta wykorzystywane są do kontroli prowadzonych na niebezpiecznych odcinkach dróg, w miejscach, gdzie nie ma możliwości posadowienia stacjonarnych urządzeń rejestrujących. 

GITD przeprowadziło rozbudowę i modernizację systemu CANARD w ramach projektu „Zwiększenie skuteczności i efektywności systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym” współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, który był to rozwinięciem i kontynuacją projektu „Budowa centralnego systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym”. Celem projektu jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego przy wykorzystaniu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym. Wartość całkowita projektu to 183 626 124,09 zł, w tym wartość dofinansowania z UE (Europejski Fundusz Spójności) – 156 065 051,45 zł. 

Czytaj więcej

W Czechach dokonało się jedno z większych przejęć w branży kurierskiej

Przez pierwsze 11 miesięcy 2023 roku w Polsce wydarzyło się 19 440 wypadków, zginęło w nich 1735 osób. W 2022 roku zginęło 1896 osób i był to pierwszy od wielu lat rok, w którym liczba ofiar wypadków drogowych była mniejsza od 2 tys. 

Pojawiło się 39 nowych odcinkowych pomiarów prędkości, 26 fotoradarów w nowych lokalizacjach, 24 systemy nadzorujące skrzyżowania oraz przejazdy kolejowo-drogowe i 33 mobilne urządzenia rejestrujące. 

Równolegle z rozbudową systemu trwała jego modernizacja. GITD wymieniła 247 najstarszych i najbardziej wyeksploatowanych fotoradarów. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) zarządza teraz 583 stacjonarnymi urządzeniami rejestrującymi, gdy rok wcześniej miał 515 urządzeń.

Pozostało 92% artykułu
Drogowy
Koła transportu drogowego kręcą się powoli
Drogowy
Co trzecia firma transportowa z długami
Drogowy
Uwaga! Zbliża się blokada Medyki
Drogowy
Szesnasty miesiąc spadku sprzedaży naczep
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Drogowy
Na święta towary mogą nie dojechać do sklepów