Gospodarcze na ożywienie wpłynie na rynek magazynowy. Dyrektor Działu Powierzchni Przemysłowych i Logistycznych, AXI IMMO Anna Głowacz spodziewa się, że zgodnie z przewidywaniami analityków zapowiadana na drugą połowę 2024 r. poprawa nastroju konsumentów wpłynie na zmianę sytuacji gospodarczej i makroekonomicznej, co będzie przyczyną do zwiększenia atrakcyjności Polski i rozpoczęcia budowy nowych inwestycji. – Z tego względu zakładamy, że powrót inwestorów i zwiększenie płynności rynku nastąpi nie wcześniej niż w ostatnich miesiącach 2024 roku – szacuje Głowacz.
Nowym inwestycjom będzie sprzyjał także spadający koszt pieniądza, na co zwraca uwagę członek zarządu Savills w Polsce Kamil Kowa. Jednak podaż nowych obiektów w 2024 r. będzie najprawdopodobniej już niższa, na co wskazuje ilość powierzchni w budowie oraz spadek popytu. – W 2024 roku spodziewamy się większej liczby renegocjacji oraz relokacji do obiektów, które z powodzeniem już funkcjonują na rynku i cechują się odpowiednią jakością oraz dobrą lokalizacją – tłumaczy dyrektorka Industrial Services Hub w Savills w Polsce Katarzyna Pyś-Fabiańczyk.
Czytaj więcej
Producenci samochodów przekonują, że od elektromobilności nie da się uciec. Inwestują w ładowarki.
Podsumowanie 2023 roku
Rynek logistyczny i produkcyjny wrócił do poziomu z lat 2018-2019. Szacunkowe prognozy podsumowujące całkowitą aktywność najemców w 2023 roku wskazują, że popyt brutto powinien ustabilizować się na poziomie ok. 4,7-5 mln mkw., podsumowuje AXI IMMO.
Po trzech kwartałach było to 3,7 miliona mkw. powierzchni magazynowej, natomiast popyt netto obejmujący wyłącznie nowe umowy, transakcje BTS oraz ekspansje wyniósł 2,4 miliona mkw., czyli o ok. 30% mniej r/r. – W strukturze popytu największy udział ma nadal branża logistyczna, która odpowiada za 37% popytu netto w okresie od stycznia do września 2023 roku. Warto jednak podkreślić, że impuls rozwojowy dla magazynów daje również napędzany trendem nearshoringu sektor produkcyjny, który notuje 16-procentowy udział w wynajętej powierzchni. Istotna dla polskiego rynku jest także branża e-commerce, w której za wynikiem 14% popytu netto stoją zarówno firm prowadzące sprzedaż internetową, jak i te, które wyspecjalizowały się w obsłudze logistycznej tego kanału sprzedaży – zaznacza partner, Head of Industrial & Logistics Agency Poland, Head of E-Commerce CEE, Cushman & Wakefield Damian Kołata.