Pięć dni na pokonanie granicy między państwami unijnymi

W przewozach na południe, do Rumunii, Bułgarii i Turcji pojawiła się nieoczekiwana przeszkoda: unijna granica.

Publikacja: 19.01.2024 13:02

Pięć dni na pokonanie granicy między państwami unijnymi

Policja węgierska

Foto: Policja węgierska

Kolejki tirów na węgiersko-rumuńskiej granicy denerwują przewoźników. Międzynarodowa Unia Transportu Drogowego IRU wydała komunikat, w którym stwierdza, że jest 

zaniepokojona skutkami dodatkowych kontroli granicznych wprowadzonych przez Bułgarię i Rumunię w celu zwalczania nielegalnej migracji po przystąpieniu obu krajów do strefy Schengen. 

IRU stwierdza, że dodatkowe środki mają „nieproporcjonalnie negatywne skutki dla transportu towarów i handlu”. IRU podkreśla, że ciężarówki czekają na przekroczenie granicy Rumunii z Węgrami i Bułgarią średnio przez sześć godzin, co może wydłużyć się nawet do 72 godzin z powodu zastosowania nowych środków kontroli granicznej. IRU alarmuje, że pojawiają się doniesienia, że ​​ciężarówki zarejestrowane w UE i poza nią czekają do pięciu dni na przekroczenie tych granic. 

Jeśli chodzi o granice zewnętrzne UE, z informacji otrzymanych od przedsiębiorstw transportu drogowego towarów – z Bułgarii, Czech, Grecji, Węgier, Rumunii i Turcji – wynika, że ​​ciężarówki czekają na zewnętrznych granicach UE Bułgarii od czterech do pięciu dni. 

Czytaj więcej

Przewoźnicy nie chcą przymusu kupowania elektrycznych ciężarówek
Reklama
Reklama

W liście do przewodniczącej Komisji Europejskiej Ursuli von der Leyen IRU wezwała prezydenta do pilnego wsparcia swobodnego wewnątrzunijnego transportu drogowego towarów w strefie Schengen i na innych granicach wewnątrzunijnych, a także do wspierania sprawnego przepływu samochodów ciężarowych przez całą Europę Zewnętrzne granice drogowe UE. – Chociaż nasz sektor w pełni zgadza się, że Rumunia i Bułgaria należą do strefy Schengen, rozumiemy, że oczekuje się od nich wdrożenia dodatkowych środków w celu kontroli przepływów imigracyjnymi. Niestety działania te mają nieproporcjonalnie negatywne skutki dla transportu towarów i handlu – wskazuje sekretarz generalny IRU Umberto de Pretto. 

IRU wzywa Komisję Europejską do wkroczenia i zalecenia państwom członkowskim wdrożenia zielonych korytarzy dla ciężarówek w UE. „Komisja powinna również zachęcać odpowiednie państwa członkowskie do zwiększenia zdolności inspekcji na zewnętrznych granicach lądowych UE, przestrzegania zasad i procedur Konwencji TIR oraz zapewniania przejrzystych informacji na temat przewidywanego czasu oczekiwania na granicach zewnętrznych. Ufamy, że szybka interwencja Komisji Europejskiej może pomóc w utrzymaniu sprawnego przepływu drogowego transportu towarowego w UE, a także między UE a jej partnerami handlowymi” napisało IRU w oświadczeniu.

Dodatkowe kontrole są skutkiem przyjęcia 30 grudnia Bułgarii i Rumunii do strefy Schengen na lotniskach i granicach morskich. Rada będzie oceniać pracę służb granicznych obu krajów na odcinkach lądowych i we właściwy czasie podejmie decyzje o zniesieniu kontroli. 

Czytaj więcej

Ruszyły prace przy głębokowodnym terminalu w Świnoujściu

Strefa Schengen powstała w 1985 roku jako porozumienie rządów Belgii, Francji, Holandii, Luksemburga i Niemiec i w siedmiu etapach została rozszerzona na 27 krajów o powierzchni 4 mln km kw. zamieszkałych przez 420 mln ludzi. Po przyłączeniu Bułgarii i Rumunii strefa powiększy się do 4,5 mln km kw. a populacja do 450 mln osób. 

Kolejki tirów na węgiersko-rumuńskiej granicy denerwują przewoźników. Międzynarodowa Unia Transportu Drogowego IRU wydała komunikat, w którym stwierdza, że jest 

zaniepokojona skutkami dodatkowych kontroli granicznych wprowadzonych przez Bułgarię i Rumunię w celu zwalczania nielegalnej migracji po przystąpieniu obu krajów do strefy Schengen. 

Pozostało jeszcze 90% artykułu
Reklama
Drogowy
Więcej parkingów, aby nie rozwadniać Pakietu Mobilności
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Drogowy
Ruszają polskie kontrole graniczne
Drogowy
Przewoźnicy cierpią, gdy zamiera przemysł
Drogowy
Fanom ciężarówek serce zabije mocniej
Drogowy
Narasta zadłużenie firm transportowych
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama