Hamowanie ciężarówek w Europie

Spowolnienie gospodarcze uderzy w producentów ciężarówek. Tegoroczna sprzedaż samochodów ciężarowych w Europie będzie mniejsza niż w 2023 roku.

Publikacja: 24.01.2024 18:04

Hamowanie ciężarówek w Europie

Foto: MAN Truck & Bus

W tym roku popyt może zmaleć nawet o 20 proc. Prezes DAF Harald Seidel ocenia, że tegoroczny popyt na ciężarówki w Europie sięgnie 260 000 – 300 000 samochodów o dmc pow. 16 ton, gdy rejestracje w 2023 roku wyniosły 343 000 sztuk. 

Już maleją zamówienia. Portfel zamówień Grupy Traton (m.in. marki Scania i MAN) na pojazdy zmalał o 21 proc. do 264 800 pojazdów i produkcja sięga drugiego kwartału br. Zamówienia na samochody ciężarowe zmalały o 23 proc. do 210 600 sztuk, na lekkie furgony MAN TGE (produkowane we wrześni) zmniejszyły się o 13 proc. do 24 400 sztuk. 

Czytaj więcej

Wśród przewoźników samochodowych posypią się bankructwa

Mniejsze zakupy widoczne są także w Polsce. – Od kilku miesięcy wyczuwamy mocne spowolnienie co widzimy po napływie zamówień – przyznaje dyrektor sprzedaży w Daimler Trucks Polska Piotrek Urban. Dodaje, że dla Daimler Truck polski rynek jest trzecim w Europie po Niemczech i Francji. – Francja jest do przegonienia do końca tej dekady – zaznacza Urban wskazując na uniwersalny przelicznik miliona mieszkańców kraju na tysiąc sprzedanych ciężarówek o dmc powyżej 16 ton, z którego wynika, że rejestracje mogą sięgnąć 38 tys., gdy w ub.r. wyniosły niecałe 32 tys.  

Producenci podsumowują 2023 rok, który okazał się bardzo łaskawy. Daimler Trucks sprzedał w 2023 roku 499 885 ciężarówek, o 0,7 proc. więcej niż w 2022 roku. Sprzedaż ciężarówek w USA wzrosła o 4 proc. do 195 014 sztuk, marki Mercedes-Benz zmalała o 5 proc. do 58 511 sztuk, zaś Trucks Asia zwiększyły sprzedaż o 3 proc. do 161 171 sztuk. – W 2023 roku zwiększyliśmy naszą sprzedaż pomimo ciągle niestabilnych dostaw części, co utrudniło uzyskanie jeszcze lepszych wyników – podkreśla prezes Daimler Truck Martin Daum. 

Paccar dostarczył w 2023 roku 204 200 samochodów na całym świecie i zanotował w 2023 roku 35,1 mld dol. przychodów (28,8 mld w 2022 roku) i zanotował zysk 4,6 mld dol. zysku (3 mld w 2022 roku), pomimo przeznaczenia 0,45 mld dol. na zapłacenie przewoźnikom odszkodowań za zmowę cenową. 

Grupa Traton sprzedała w 2023 roku 338 200 pojazdów (wzrost o 11 proc.), w tym 281 300 ciężarówek, co oznacza także 11-procentowy wzrost. 

Scania zwiększyła dostawy o 14 proc. do 96 700 sztuk, w tym sprzedaż ciężarówek wzrosła o 14 proc. do 91 700 sztuk. Portfel zamówień marki wzrósł o 2 proc. do 82 100 pojazdów. 

Czytaj więcej

Na Węgrzech obowiązuje minimalna stawka za fracht

MAN Truck & Bus zwiększył sprzedaż o 37 proc. do 116 000 pojazdów, w tym sprzedaż ciężarówek wzrosła o 44 proc. do 83 700 sztuk. Poprawa wynika z 6-tygodniowego wstrzymania produkcji w 2022 roku w zakładach w Polsce i Niemczech z powodu braku wiązek elektrycznych wytwarzanych na Ukrainie. 

Pozostałe koncerny podsumują miniony rok w najbliższych dniach. 

W tym roku popyt może zmaleć nawet o 20 proc. Prezes DAF Harald Seidel ocenia, że tegoroczny popyt na ciężarówki w Europie sięgnie 260 000 – 300 000 samochodów o dmc pow. 16 ton, gdy rejestracje w 2023 roku wyniosły 343 000 sztuk. 

Już maleją zamówienia. Portfel zamówień Grupy Traton (m.in. marki Scania i MAN) na pojazdy zmalał o 21 proc. do 264 800 pojazdów i produkcja sięga drugiego kwartału br. Zamówienia na samochody ciężarowe zmalały o 23 proc. do 210 600 sztuk, na lekkie furgony MAN TGE (produkowane we wrześni) zmniejszyły się o 13 proc. do 24 400 sztuk. 

Pozostało 80% artykułu
Drogowy
LNG wraca do łask przewoźników
Drogowy
W naczepach jazda w dół bez trzymanki
Drogowy
Czy umowa dwustronna zakończy szykanowanie polskich przewoźników we Francji?
Drogowy
Przewoźnicy wydzierają sobie rynek, górą Litwini
Drogowy
Na rynku ciężarówek regres dekady