Załamanie przychodów producentów naczep

W Europie sprzedaż naczep zmalała o jedną czwartą, ciągnąc w dół wyniki producentów naczep.

Publikacja: 29.05.2024 08:49

Załamanie przychodów producentów naczep

Wielton

Foto: Wielton

Już w ubiegłorocznym raporcie Krone, jeden z liderów europejskiego rynku naczep, spodziewał się słabych wyników w tym roku. Producent, podobnie jak pozostali niemieccy konkurenci nie podaje wyników kwartalnych.

Po czterech miesiącach rejestracje naczep w Niemczech zmalały o 14,3 proc. do 10 285 sztuk, wynika z danych KBA. W Polsce spadek jest dwukrotnie większy i sięgnął 32,3 proc. do 5,8 tys. szt., podaje Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego. 

Czytaj więcej

W drugiej połowie roku znajdą się kupcy na magazyny

Szczególnie mocny spadek zakupów w Polsce bije w Grupę Wielton, której przychody zmalały w pierwszym kwartale o 35,4 proc. do 548,3 mln zł, przy sprzedaży 3,7 tys. pojazdów. Spółka zakończyła kwartał stratą netto 17,9 mln zł, wobec zysku netto 12,8 mln zł. 

Utrzymanie finansowej stabilności

Grupa wypracowała wynik EBITDA na poziomie 10,6 mln zł, malejąc rok do roku o 76,9%. Marża EBITDA wyniosła 1,9 proc. wobec 5,4 proc. w pierwszym kwartale 2023 roku.

Mimo słabych wyników, spowodowanych malejącą sprzedażą, Grupa Wielton w pierwszym kwartale 2024 roku utrzymała bezpieczny poziom wskaźnika długu netto do EBITDA na poziomie 2,81. – W pierwszym kwartale 2024 roku cała branża na rynku europejskim zmagała się z około 24% rdr. zmniejszeniem rynku, będącym kontynuacją trendu spadkowego z drugiego półrocza 2023 roku. W Grupie Wielton koncentrowaliśmy działania na aktywizacji sprzedaży przy ograniczaniu kosztów funkcjonowania poszczególnych spółek. Wierzę, że mimo trwającej od kilku miesięcy dekoniunktury, nasze doświadczenie i aktywne reagowanie na zmiany, pozwolą Grupie Wielton przejść przez okres spowolnienia bez większych perturbacji. Priorytetem pozostaje bezpieczeństwo finansowe Grupy – podkreśla prezes zarządu Grupy Wielton Paweł Szataniak. 

Wynika z tego, że przy utrzymującym się niskim poziomie sprzedaży branża nie może wykluczyć zwolnień pracowników. Z drugiej strony Schmitz Cargobull wskazując na poprawę wyników sprzedaży poinformował w kwietniu, że w zakładzie chłodni w Vreden zadudnił na stałych etatach 25 osób. 

Grupa Wielton w pierwszych trzech miesiącach 2024 roku utrzymała pozycję na większości kluczowych europejskich rynków. W Polsce, przy spadku rynku naczep i przyczep o 30,2 proc. łączne udziały spółek Wielton i Langendorf wyniosły 12,9 proc. Klienci zarejestrowali 628 pojazdów tych marek, co dało im awans na drugą pozycję na rynku. Wielkość sprzedaży Grupy Wielton w Polsce zmniejszyła się o 25 proc. do poziomu 912 szt., odnotowując 125,2 mln zł przychodów ze sprzedaży, czyli o ponad 33 proc. mniej w porównaniu do analogicznego okresu 2023 roku. 

Czytaj więcej

Na oceanach znów drożeją stawki frachtów

Spadki w całej Europie

Pomimo zmniejszenia rynku francuskiego o ponad 17 proc. rdr., spółka Fruehauf zachowała pierwszą pozycję na rynku francuskim z udziałami na poziomie 16,3 proc. W pierwszym kwartale 2024 roku Grupa Wielton na rynku francuskim sprzedała 689 pojazdów (38 proc. mniej rdr.) notując o ponad 39 proc. rdr. mniejsze przychody na poziomie 107,2 mln zł, wobec 176,4 mln zł rok wcześniej. W tym okresie spółka Fruehauf wprowadziła na rynek nowe produkty w postaci: Top Slide (elektryczny dach przesuwny), System Safe-Control dla naczep furgonowych, a także rozwiązania telematyczne i TPMS Aberg Connect.

Na rynku Wielkiej Brytanii w pierwszym kwartale br. Grupa Wielton sprzedała 514 sztuk pojazdów (ponad 49 proc. mniej rdr.) generując 71,8 mln zł przychodów ze sprzedaży (57 proc. mniej rdr.). Ze względu na brak dostępności danych rejestracyjnych na rynku brytyjskim, Grupa Wielton szacuje, iż poziom rejestracji mógł spaść o ok. 50 proc. rdr. Okres spowolnienia rynkowego spółka Lawrence David wykorzystuje na usprawnienie mocy produkcyjnych, w tym robotyzację m.in. poprzez implementację nowych robotów spawalniczych.

W pierwszym kwartale br. siódmą pozycję, na zmniejszonym rdr. o ponad 15 proc. rynku niemieckim, z udziałami na poziomie 2,1 proc. obroniły spółki Langendorf oraz Wielton GmbH. Łącznie Grupa Wielton na tym rynku sprzedała 312 pojazdów (o 17 proc. mniej rdr.), odnotowując podobny rdr. poziom przychodów na poziomie 63,8 mln zł, wobec 63,2 mln zł rok wcześniej.

W krajach Europy Środkowej i Wschodniej (CEE), gdzie w pierwszym kwartale odnotowano niemal 33 proc. spadek rdr., udziały spółki Wielton wzrosły do 6,6 proc. wobec 5,5 proc. rok wcześniej umacniając ją na piątej pozycji. Sprzedano tam 291 sztuk pojazdów, czyli o 21 proc. mniej rdr., osiągając ponad 35 proc. spadku przychodów ze sprzedaży do poziomu 35,6 mln zł. Aktywne działania sprzedażowe zaowocowały rozpoczęciem współpracy z nowym dealerem w Słowenii oraz Chorwacji. 

Czytaj więcej

Przewoźnicy: konieczne są mniejsze obciążenia fiskalne

Na rynku włoskim spółki Viberti oraz Fruehauf awansowały na czwartą pozycję z udziałami na poziomie 8,9 proc., przy spadku rynku we Włoszech o niemal 26 proc. rdr. Grupa w pierwszych trzech miesiącach 2024 roku sprzedała w tym kraju 205 pojazdów wobec 257 szt. rok wcześniej, notując 28,5 mln zł przychodów (spadek o 28,2 proc rdr.), a także rozpoczęła prace badawczo-rozwojowe nad wprowadzeniem na rynek włoski nowego podwozia dla aluminiowych wywrotek.

Hiszpańska spółka Guillén w pierwszym kwartale br. awansowała na 9 pozycję na rynku (który wzrósł o 3,4 proc.) z udziałami na poziomie 2,3 proc. W tym czasie Grupa Wielton odnotowała niemal 17 proc. spadek sprzedaży wolumenowej w Hiszpanii do poziomu 94 sztuk wobec 113 szt. rok wcześniej oraz spadek przychodów do poziomu 12,4 mln zł (o 32,6 proc. mniej rdr.).

Już w ubiegłorocznym raporcie Krone, jeden z liderów europejskiego rynku naczep, spodziewał się słabych wyników w tym roku. Producent, podobnie jak pozostali niemieccy konkurenci nie podaje wyników kwartalnych.

Po czterech miesiącach rejestracje naczep w Niemczech zmalały o 14,3 proc. do 10 285 sztuk, wynika z danych KBA. W Polsce spadek jest dwukrotnie większy i sięgnął 32,3 proc. do 5,8 tys. szt., podaje Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego. 

Pozostało 93% artykułu
Drogowy
Koła transportu drogowego kręcą się powoli
Drogowy
Co trzecia firma transportowa z długami
Drogowy
Uwaga! Zbliża się blokada Medyki
Drogowy
Szesnasty miesiąc spadku sprzedaży naczep
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Drogowy
Na święta towary mogą nie dojechać do sklepów