Ukraina domaga się więcej zezwoleń, Polska przeciwna

Rząd Ukrainy domaga się zwiększenia liczby zezwoleń, które praktycznie otworzą unijny rynek dla tamtejszych przewoźników.

Publikacja: 15.10.2024 22:25

Ukraina domaga się więcej zezwoleń, Polska przeciwna

Foto: Filip Frydrykiewicz

W Paryżu odbyło się 10-11 października posiedzenie grupy ds. transportu drogowego Międzynarodowego Forum Transportowego (ITF), gdzie poruszano najważniejsze tematy dla międzynarodowych przewozów drogowych realizowanych w ramach zezwoleń EKMT. W agendzie spotkania był m.in. temat zatwierdzenia kontyngentu zezwoleń EKMT na rok 2025, w tym specjalnego kontyngentu wielostronnych zezwoleń EKMT dla Ukrainy i Mołdawii na 2025 rok. 

Kolejny rok z większą pulą

Ukraina domaga się przedłużenia dodatkowego kontyngentu 100 zezwoleń bazowych EKMT. Mołdawia miałaby powtórnie dostać 50 takich zezwoleń, gdy do tej pory roczna pula wynosiła (odpowiednio) 375 i 150, wyjątkowo powiększona w 2023 i 2024 roku. 

Czytaj więcej

ESG poniżej zera

We wcześniejszych latach kraje członkowskie ITF zgodziły się na dodatkowe 100 i 50 zezwoleń dla obu krajów. Tym razem polska delegacja sprzeciwiła się przyznaniu dodatkowego kontyngentu, wskazując na negatywny wpływ umowy pomiędzy Unią Europejską a Ukrainą z 29 czerwca 2022 r. w sprawie transportu drogowego towarów na polski rynek transportu drogowego, a także skutki agresji Rosji na Ukrainę dla transportu drogowego w Europie. 

Jak dowiaduje się Rzeczpospolita, stanowisko polskiej delegacji jest podyktowane koniecznością ochrony polskiego rynku transportu drogowego przed nadmierną i nierówną konkurencją ze strony przewoźników zagranicznych, co stanowi jeden z priorytetów Ministra Infrastruktury w obszarze transportu drogowego. 

Było to kolejne zabranie głosu w tym temacie. Już na początku roku strona polska zgłaszała postulat na forum grupy ds. transportu drogowego Międzynarodowego Forum Transportowego (ITF) nieprzyznawania dodatkowej puli zezwoleń dla Ukrainy i Mołdawii.

Czytaj więcej

Czy ESG zagrozi istnieniu polskich firm?

Przewoźnicy zdecydowanie przeciwni

Resort otrzymał wsparcie ze strony przedsiębiorców. – Jako branża jesteśmy przeciwni powiększaniu ukraińskiej puli zezwoleń bazowych EKMT. I tak mają ich bardzo dużo, a dodatkowe ułatwią im opanowanie naszego rynku. Jeśli ITF zgodzi się na ukraiński postulat, to zagrozi tym samym istnieniu wszystkich unijnych przewoźników, ponieważ nie będą w stanie konkurować z ukraińskimi firmami – alarmuje członek zarządu Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych Karol Rychlik. 

Uważa, że dzięki dodatkowym zezwoleniom EKMT, ukraińskie firmy będą mogły w jeszcze większych ilościach dokonywać przewozów z państw trzecich, w relacjach cross trade oraz kabotażowych, podczas gdy unijni przewoźnicy drogowi mierzą się z walką o zlecania transportowe i dekarbonizacją transportu. – Z uwagi na zawirowania geopolityczne, w tym sankcje i kontrsankcje, dla większości europejskich przewoźników korzystających z systemu EKMT, ten rodzaj zezwoleń jest w dużej mierze niewykorzystany w wyniku utraty rynków od Buga na wschód. Inaczej wygląda to u przewoźników ukraińskich, biorąc pod uwagę ich położenie geograficzne. Ministerstwo Infrastruktury musi szukać państw o podobnym podejściu do sprawy by zapobiec umacnianiu się w ten sposób ukraińskiej konkurencji. Aby uniknąć nieporozumień, nie jesteśmy za tym, aby zablokować import i eksport do Ukrainy. W tym jesteśmy gotowi ich wspomóc. My tylko bronimy samych siebie w tych trudnych dla wszystkich czasach – tłumaczy Rychlik.

Czytaj więcej

Jak branża TSL ma raportować ESG?

Podobnie sytuację ocenia prezes Pomorskiego Stowarzyszenia Przewoźników Drogowych Tomasz Rejek. – Damy im następną pulę zezwoleń umożliwiającą podjęcie kolejnych ładunków w sytuacji, gdy tracimy rynek, ponieważ oni są tańsi – wskazuje Rejek. 

Ukraińcy zawojowali rynek

Precyzyjna ocena efektów dodatkowej puli zezwoleń EKMT nie jest łatwa. Bazowe zezwolenia wymnażane są przez 10, jeśli używają ich ciężarówki klasy Euro V lub przez 14, jeśli stosowane są ciężarówki klasy Euro VI. 

Ponadto, jak zauważa radca prezesa ZMPD Tadeusz Wilk, jedno zezwolenie może być używane na długich trasach i przy wielokrotnych przeładunkach. Np. ukraiński samochód może wjechać do Polski na pusto, podjąć ładunek do Niemiec, tam załadować towar do Hiszpanii, z niej pojechać z kolejnym ładunkiem do Włoch i dopiero stamtąd wrócić na Ukrainę. – Miesięcznie samochód może wykonać 2-3 trasy i wykorzystać tyle zezwoleń – szacuje Wilk. 

Czytaj więcej

Potencjał międzynarodowych przesyłek kurierskich

Przypomina, że przewoźnicy ukraińscy nie potrzebują zezwoleń na przewozy dwustronne i tranzytowe, ponieważ zostali zwolnieni z tego obowiązku przez umowę pomiędzy Unią Europejską a Ukrainą z 29 czerwca 2022 roku. 

Decyzja o powiększeniu puli nie została podjęta podczas spotkania i Sekretariat ITF zaproponował prowadzenie rozmów i konsultacji. Decyzje powinny zapaść w najbliższych tygodniach. 

W Paryżu odbyło się 10-11 października posiedzenie grupy ds. transportu drogowego Międzynarodowego Forum Transportowego (ITF), gdzie poruszano najważniejsze tematy dla międzynarodowych przewozów drogowych realizowanych w ramach zezwoleń EKMT. W agendzie spotkania był m.in. temat zatwierdzenia kontyngentu zezwoleń EKMT na rok 2025, w tym specjalnego kontyngentu wielostronnych zezwoleń EKMT dla Ukrainy i Mołdawii na 2025 rok. 

Kolejny rok z większą pulą

Pozostało 92% artykułu
Drogowy
LNG wraca do łask przewoźników
Drogowy
W naczepach jazda w dół bez trzymanki
Drogowy
Czy umowa dwustronna zakończy szykanowanie polskich przewoźników we Francji?
Drogowy
Przewoźnicy wydzierają sobie rynek, górą Litwini
Drogowy
Na rynku ciężarówek regres dekady