W Paryżu odbyło się 10-11 października posiedzenie grupy ds. transportu drogowego Międzynarodowego Forum Transportowego (ITF), gdzie poruszano najważniejsze tematy dla międzynarodowych przewozów drogowych realizowanych w ramach zezwoleń EKMT. W agendzie spotkania był m.in. temat zatwierdzenia kontyngentu zezwoleń EKMT na rok 2025, w tym specjalnego kontyngentu wielostronnych zezwoleń EKMT dla Ukrainy i Mołdawii na 2025 rok.
Kolejny rok z większą pulą
Ukraina domaga się przedłużenia dodatkowego kontyngentu 100 zezwoleń bazowych EKMT. Mołdawia miałaby powtórnie dostać 50 takich zezwoleń, gdy do tej pory roczna pula wynosiła (odpowiednio) 375 i 150, wyjątkowo powiększona w 2023 i 2024 roku.
Czytaj więcej
Nowe, energooszczędne technologie pozwalają mieć nadzieję, że pomimo coraz wyższych wymagań ekologicznych, lody i mrożonki nie znikną z półek lub nie staną się koszmarnie drogie.
We wcześniejszych latach kraje członkowskie ITF zgodziły się na dodatkowe 100 i 50 zezwoleń dla obu krajów. Tym razem polska delegacja sprzeciwiła się przyznaniu dodatkowego kontyngentu, wskazując na negatywny wpływ umowy pomiędzy Unią Europejską a Ukrainą z 29 czerwca 2022 r. w sprawie transportu drogowego towarów na polski rynek transportu drogowego, a także skutki agresji Rosji na Ukrainę dla transportu drogowego w Europie.
Jak dowiaduje się Rzeczpospolita, stanowisko polskiej delegacji jest podyktowane koniecznością ochrony polskiego rynku transportu drogowego przed nadmierną i nierówną konkurencją ze strony przewoźników zagranicznych, co stanowi jeden z priorytetów Ministra Infrastruktury w obszarze transportu drogowego.