Ukraina domaga się więcej zezwoleń, Polska przeciwna

Rząd Ukrainy domaga się zwiększenia liczby zezwoleń, które praktycznie otworzą unijny rynek dla tamtejszych przewoźników.

Publikacja: 15.10.2024 22:25

Ukraina domaga się więcej zezwoleń, Polska przeciwna

Foto: Filip Frydrykiewicz

W Paryżu odbyło się 10-11 października posiedzenie grupy ds. transportu drogowego Międzynarodowego Forum Transportowego (ITF), gdzie poruszano najważniejsze tematy dla międzynarodowych przewozów drogowych realizowanych w ramach zezwoleń EKMT. W agendzie spotkania był m.in. temat zatwierdzenia kontyngentu zezwoleń EKMT na rok 2025, w tym specjalnego kontyngentu wielostronnych zezwoleń EKMT dla Ukrainy i Mołdawii na 2025 rok. 

Kolejny rok z większą pulą

Ukraina domaga się przedłużenia dodatkowego kontyngentu 100 zezwoleń bazowych EKMT. Mołdawia miałaby powtórnie dostać 50 takich zezwoleń, gdy do tej pory roczna pula wynosiła (odpowiednio) 375 i 150, wyjątkowo powiększona w 2023 i 2024 roku. 

Czytaj więcej

ESG poniżej zera

We wcześniejszych latach kraje członkowskie ITF zgodziły się na dodatkowe 100 i 50 zezwoleń dla obu krajów. Tym razem polska delegacja sprzeciwiła się przyznaniu dodatkowego kontyngentu, wskazując na negatywny wpływ umowy pomiędzy Unią Europejską a Ukrainą z 29 czerwca 2022 r. w sprawie transportu drogowego towarów na polski rynek transportu drogowego, a także skutki agresji Rosji na Ukrainę dla transportu drogowego w Europie. 

Jak dowiaduje się Rzeczpospolita, stanowisko polskiej delegacji jest podyktowane koniecznością ochrony polskiego rynku transportu drogowego przed nadmierną i nierówną konkurencją ze strony przewoźników zagranicznych, co stanowi jeden z priorytetów Ministra Infrastruktury w obszarze transportu drogowego. 

Było to kolejne zabranie głosu w tym temacie. Już na początku roku strona polska zgłaszała postulat na forum grupy ds. transportu drogowego Międzynarodowego Forum Transportowego (ITF) nieprzyznawania dodatkowej puli zezwoleń dla Ukrainy i Mołdawii.

Czytaj więcej

Czy ESG zagrozi istnieniu polskich firm?

Przewoźnicy zdecydowanie przeciwni

Resort otrzymał wsparcie ze strony przedsiębiorców. – Jako branża jesteśmy przeciwni powiększaniu ukraińskiej puli zezwoleń bazowych EKMT. I tak mają ich bardzo dużo, a dodatkowe ułatwią im opanowanie naszego rynku. Jeśli ITF zgodzi się na ukraiński postulat, to zagrozi tym samym istnieniu wszystkich unijnych przewoźników, ponieważ nie będą w stanie konkurować z ukraińskimi firmami – alarmuje członek zarządu Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych Karol Rychlik. 

Uważa, że dzięki dodatkowym zezwoleniom EKMT, ukraińskie firmy będą mogły w jeszcze większych ilościach dokonywać przewozów z państw trzecich, w relacjach cross trade oraz kabotażowych, podczas gdy unijni przewoźnicy drogowi mierzą się z walką o zlecania transportowe i dekarbonizacją transportu. – Z uwagi na zawirowania geopolityczne, w tym sankcje i kontrsankcje, dla większości europejskich przewoźników korzystających z systemu EKMT, ten rodzaj zezwoleń jest w dużej mierze niewykorzystany w wyniku utraty rynków od Buga na wschód. Inaczej wygląda to u przewoźników ukraińskich, biorąc pod uwagę ich położenie geograficzne. Ministerstwo Infrastruktury musi szukać państw o podobnym podejściu do sprawy by zapobiec umacnianiu się w ten sposób ukraińskiej konkurencji. Aby uniknąć nieporozumień, nie jesteśmy za tym, aby zablokować import i eksport do Ukrainy. W tym jesteśmy gotowi ich wspomóc. My tylko bronimy samych siebie w tych trudnych dla wszystkich czasach – tłumaczy Rychlik.

Czytaj więcej

Jak branża TSL ma raportować ESG?

Podobnie sytuację ocenia prezes Pomorskiego Stowarzyszenia Przewoźników Drogowych Tomasz Rejek. – Damy im następną pulę zezwoleń umożliwiającą podjęcie kolejnych ładunków w sytuacji, gdy tracimy rynek, ponieważ oni są tańsi – wskazuje Rejek. 

Ukraińcy zawojowali rynek

Precyzyjna ocena efektów dodatkowej puli zezwoleń EKMT nie jest łatwa. Bazowe zezwolenia wymnażane są przez 10, jeśli używają ich ciężarówki klasy Euro V lub przez 14, jeśli stosowane są ciężarówki klasy Euro VI. 

Ponadto, jak zauważa radca prezesa ZMPD Tadeusz Wilk, jedno zezwolenie może być używane na długich trasach i przy wielokrotnych przeładunkach. Np. ukraiński samochód może wjechać do Polski na pusto, podjąć ładunek do Niemiec, tam załadować towar do Hiszpanii, z niej pojechać z kolejnym ładunkiem do Włoch i dopiero stamtąd wrócić na Ukrainę. – Miesięcznie samochód może wykonać 2-3 trasy i wykorzystać tyle zezwoleń – szacuje Wilk. 

Czytaj więcej

Potencjał międzynarodowych przesyłek kurierskich

Przypomina, że przewoźnicy ukraińscy nie potrzebują zezwoleń na przewozy dwustronne i tranzytowe, ponieważ zostali zwolnieni z tego obowiązku przez umowę pomiędzy Unią Europejską a Ukrainą z 29 czerwca 2022 roku. 

Decyzja o powiększeniu puli nie została podjęta podczas spotkania i Sekretariat ITF zaproponował prowadzenie rozmów i konsultacji. Decyzje powinny zapaść w najbliższych tygodniach. 

W Paryżu odbyło się 10-11 października posiedzenie grupy ds. transportu drogowego Międzynarodowego Forum Transportowego (ITF), gdzie poruszano najważniejsze tematy dla międzynarodowych przewozów drogowych realizowanych w ramach zezwoleń EKMT. W agendzie spotkania był m.in. temat zatwierdzenia kontyngentu zezwoleń EKMT na rok 2025, w tym specjalnego kontyngentu wielostronnych zezwoleń EKMT dla Ukrainy i Mołdawii na 2025 rok. 

Kolejny rok z większą pulą

Pozostało jeszcze 92% artykułu
Drogowy
Uwaga! Protest w Gorzycach przy A4
Materiał Promocyjny
Jak wygląda nowoczesny leasing
Drogowy
Jeśli nie nowe naczepy, to odnowione
Drogowy
Wschodnia Obwodnica Warszawy będzie projektowana od nowa
Drogowy
Policja uniemożliwiła przewoźnikom blokadę Szczecina
Materiał Partnera
Kroki praktycznego wdrożenia i operowania projektem OZE w wymiarze lokalnym
Drogowy
Przewozy TIR coraz popularniejsze w Chinach
Materiał Promocyjny
Suzuki Moto Road Show już trwa. Znajdź termin w swoim mieście