Miasto nie może doczekać się nowej drogi prowadzącej do portu, którego obsługa drogowa obecnymi ulicami jest bardzo utrudniona. Nowa trasa mierzy 6,2 km i nazywa się Droga Czerwona, ale przygotowania do jej budowy ślimaczą się od lat. Pierwszy odcinek ma być gotowy dopiero w 2032 roku.
Sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Arkadiusz Marchewka uważa, że należy skrócić terminy budowę Drogi Czerwonej. – Szczegóły przedstawimy w pierwszym kwartale 2025 roku. Z punktu widzenia Portu Gdyni i budowy portu zewnętrznego ta droga jest niezbędna – podkreśla wiceminister.
Czytaj więcej
Głębokowodny terminal kontenerowy w Świnoujściu ma szansę być gotowy na przełomie 2028 i 2029 roku.
Nieszczęśliwe 3 etapy
Przyznaje, że rozpisanie budowy na 3 etapy nie jest najszczęśliwsze. – MI prowadzi szczegółowe analizy przyspieszenia realizacji – zapewnia Marchewka.
Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Stanisław Bukowiec w odpowiedzi na interpelację Jarosława Wałęsy w sprawie harmonogramu realizacji Drogi Czerwonej w Gdyni wyjaśniał w listopadzie, że proces przygotowawczy dla budowy Drogi Czerwonej w Gdyni rozpoczął się w październiku 2022 r. Wówczas została podpisana przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad umowa z firmą Mosty Katowice Sp. z o.o. na opracowanie dokumentacji przygotowawczej dla tej inwestycji. Prace przygotowawcze zostały zaplanowane na lata 2022-2025 i dotyczą docelowej drogi krajowej klasy GP (głównej ruchu przyspieszonego) w podziale na trzy odcinki: