Możliwe, że Droga Czerwona w Gdyni powstanie szybciej niż planowano

Ministerstwo Infrastruktury nie wyklucza, że przyspieszy budowę Drogi Czerwonej, która jest kluczowa do rozwoju portu i miasta Gdyni.

Publikacja: 14.12.2024 13:12

Możliwe, że Droga Czerwona w Gdyni powstanie szybciej niż planowano

Foto: Port Gdynia

Miasto nie może doczekać się nowej drogi prowadzącej do portu, którego obsługa drogowa obecnymi ulicami jest bardzo utrudniona. Nowa trasa mierzy 6,2 km i nazywa się Droga Czerwona, ale przygotowania do jej budowy ślimaczą się od lat. Pierwszy odcinek ma być gotowy dopiero w 2032 roku. 

Sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Arkadiusz Marchewka uważa, że należy skrócić terminy budowę Drogi Czerwonej. – Szczegóły przedstawimy w pierwszym kwartale 2025 roku. Z punktu widzenia Portu Gdyni i budowy portu zewnętrznego ta droga jest niezbędna – podkreśla wiceminister. 

Czytaj więcej

W przygotowaniu nowy tor podejściowy dla Świnoujścia

Nieszczęśliwe 3 etapy

Przyznaje, że rozpisanie budowy na 3 etapy nie jest najszczęśliwsze. – MI prowadzi szczegółowe analizy przyspieszenia realizacji – zapewnia Marchewka. 

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Stanisław Bukowiec w odpowiedzi na interpelację Jarosława Wałęsy w sprawie harmonogramu realizacji Drogi Czerwonej w Gdyni wyjaśniał w listopadzie, że proces przygotowawczy dla budowy Drogi Czerwonej w Gdyni rozpoczął się w październiku 2022 r. Wówczas została podpisana przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad umowa z firmą Mosty Katowice Sp. z o.o. na opracowanie dokumentacji przygotowawczej dla tej inwestycji. Prace przygotowawcze zostały zaplanowane na lata 2022-2025 i dotyczą docelowej drogi krajowej klasy GP (głównej ruchu przyspieszonego) w podziale na trzy odcinki:

- odcinek 1. Gdynia Chylonia – Trasa Kwiatkowskiego;

- odcinek 2. Trasa Kwiatkowskiego – węzeł Ofiar Grudnia 70;

- odcinek 3. Węzeł Ofiar Grudnia 70 – Terminal Promowy. 

Bukowiec poinformował, że dla pierwszego odcinka wykonawca opracowuje koncepcję programową wraz z dokumentacją umożliwiającą złożenie wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU). Zakończenie prac nad koncepcją programową planowane jest na IV kwartał 2025 r. Następnie wymagane jest uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla tej inwestycji. Złożenie wniosku o wydanie DŚU planowane jest na I kwartał 2026 r., uzyskanie DŚU – na I kwartał 2027 r., ogłoszenie postępowania przetargowego na wyłonienie wykonawcy w systemie P&B – na II kwartał 2027 r., rozpoczęcie robót budowlanych – na II kwartał 2029 r., a zakończenie robót na II kwartał 2032 roku.

Natomiast dla odcinka drugiego i trzeciego finalizowane jest opracowanie studium komunikacyjnego, które ma na celu ustalenie zakresu rzeczowego i finansowego inwestycji. 

Czytaj więcej

Ciężarówki bez granic w Bułgarii i Rumunii

Trudne warunki

Wiceminister Bukowiec usprawiedliwia długi termin prac trudnymi uwarunkowaniami terenowymi. Wskazał, że Droga Czerwona przebiega przez gęstą zabudowa mieszkaniowa, handlowo-usługową, przemysłową, portową, w pobliżu obiektów strategicznych (np. ciepłowni w Gdyni), w gęstej sieci drogowej i kolejowej kolidującej z planowanym przebiegiem inwestycji. 

Zwrócił uwagę, że prac nie przyspiesza także znacząca liczba inwestycji innych inwestorów (m.in. PKP, Miasto Gdynia, Port Gdynia) będących na etapie przygotowania, a także realizacji robót kolidujących z planowanym przebiegiem drogi i wysoki poziom wód gruntowych. 

Droga Czerwona jest zbyt kosztowną inwestycją dla miasta. Jego sukcesem było zawarcie w 2022 roku porozumienia z CPK na sfinansowanie prac projektowych oraz zarezerwowanie 2 mld zł w budżecie państwa na budowę trasy, o czym mówi ustawa z 2019 roku o zmianie ustawy o portach i przystaniach morskich oraz niektórych innych ustaw. 

Czytaj więcej

Na Jedwabnym Szlaku Rosja ustępuje pod naciskiem Chin

Docelowo Droga Czerwona zostanie włączona do sieci dróg krajowych, zarządzanych przez GDDKiA. 

Miasto nie może doczekać się nowej drogi prowadzącej do portu, którego obsługa drogowa obecnymi ulicami jest bardzo utrudniona. Nowa trasa mierzy 6,2 km i nazywa się Droga Czerwona, ale przygotowania do jej budowy ślimaczą się od lat. Pierwszy odcinek ma być gotowy dopiero w 2032 roku. 

Sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Arkadiusz Marchewka uważa, że należy skrócić terminy budowę Drogi Czerwonej. – Szczegóły przedstawimy w pierwszym kwartale 2025 roku. Z punktu widzenia Portu Gdyni i budowy portu zewnętrznego ta droga jest niezbędna – podkreśla wiceminister. 

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Drogowy
Ciężarówki bez granic w Bułgarii i Rumunii
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Drogowy
W rejestracjach naczep urwało się dno
Drogowy
Ciężarówki już nie staną na rumuńskiej granicy
Drogowy
Publikacja autora Rzeczpospolitej z tytułem „Książki Roku”
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Drogowy
Ciągniki nie ciągną sprzedaży