Ciężarówki na miarę jadą z Niepołomic do Australii

W 2024 roku spadki rejestracji samochodów ciężarowych i furgonów w Europie sięgnęły dziesięciu procent, jednak krakowski zakład MAN wyszedł obronną ręką.

Publikacja: 05.05.2025 21:29

Ciężarówki na miarę jadą z Niepołomic do Australii

Dostarczony z Niepołomic w 2024 roku dla Penske Australia ciągnik MAN

Foto: Penske Australia

Produkcja w MAN Niepołomice ogólnie zmalała o 10,3 proc. do 44 324 sztuk, ale w ciężkich samochodach zmniejszyła się o 19,8 proc. do 31 363 aut, gdy w średnich wzrosła o 22,3 proc. do 7762 egzemplarzy i w lekkich o 31,2 proc. do 5199 pojazdów. W najlżejszej kategorii znalazła się jedna sztuka pierwszego modelu elektrycznego. 

Polscy klienci odebrali 3739 ciężarówek z Niepołomic, wśród nich znalazła się 300-tysięczna ciężarówka MAN, która trafiła 31 października do klienta prosto z linii produkcyjnej. Nabywcą jubileuszowego ciągnika MAN TGX 18.520 4x2 BL SA jest firma MCG Logistics – rodzinne przedsiębiorstwo transportowe założone w 1996 roku przez Mirosława Maszońskiego, pod ówczesną nazwą Maszoński Logistic. 

Czytaj więcej

Mniejsza strata i lepsze wyniki operacyjne Poczty Polskiej

Fabryka wysłała na eksport 40 585 pojazdów. Główne zagraniczne rynki to Niemcy, Francja, Wielka Brytania, Austria, Włochy, Turcja, ale też egzotyczne kraje jak: Korea Południowa, Algieria, Togo, Oman, Kuwejt, Egipt. 

Ten rok zapowiada się jednak jako znacznie trudniejszy. W pierwszym kwartale roku dynamika spadku liczby rejestracji samochodów ciężarowych i furgonów pogłębiła się w stosunku do 2024 roku. Rejestracje sięgnęły 72 941 sztuk i były o 16 proc. mniejsze niż w tym samym okresie 2024 roku, podliczyło Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów ACEA. 

Rozbudowany zakład

Niepołomicka fabryka (otwarta w październiku 2007 roku) jest nie tylko największą produkującą ciężarówki w Polsce, ale także w koncernie MAN. Zajmuje 41 ha i ma parking na tysiąc samochodów. Rozbudowana kosztem 200 mln euro i uroczyście otworzona 16 maja 2023 roku, zwiększyła moce produkcyjne z 230 aut dziennie do 300, zatrudnienie wzrosło o 1500 osób, do 2600 pracowników. 

Koncern wzniósł w Niepołomicach m.in. halę wyposażenia kabin (32 tys. m kw.), oddział modyfikacji ciężarówek i magazyn o powierzchni 8 tys. m kw. Dotychczasowy magazyn ma powierzchnię 12 tys. m kw. 

Jesienią 2023 roku przejęła ze Steyra produkcję modeli klasy lekkiej i średniej oraz wyposażania kabin z Monachium. Poszerzenie produkcji o gamę średnia i lekką zwiększyło liczbę produkowanych typów z 40 do 70. 

Czytaj więcej

Czy Gdańsk skorzysta na wojnie celnej?

Kraków buduje np. samochody do ciężkich przewozów, a także podwozia z hydraulicznym napędem przedniej osi oraz z podnoszonymi i kierowanymi tylnymi osiami. 

Licząca 40 tys. m kw. hala montażu pozostała bez zmian, została wydłużona linia montażu podwozi z 13 do 39 stanowisk. Osie montowane są na odwróconej ramie, gdy przed rekonstrukcją były instalowane od dołu. Linia montażu silnika pozostała tej samej długości, jednak otrzymała wydajniejsze wyposażenie, np. w postaci manipulatorów. 

Obok jest jeszcze miejsce na dalszą rozbudowę. Niewykluczone, że przybędzie spawalnia i lakiernia, aby uprościć logistykę. Pomalowane kabiny przyjeżdżają z Monachium. Codziennie do fabryki trafia ponad 300 tirów z zaopatrzeniem. 

Modyfikacje i kabiny

Zaledwie 30 miesięcy od uruchomienia produkcji w nowej hali wyposażenia kabin, z linii montażowej fabryki MAN Trucks zjechała 100-tysięczna kabina, a 50-tysięczna ujrzała światło dzienne 1 połowie marca 2024 roku. 

Na początku kwietnia 2025 roku, Truck Modification Center w MAN Niepołomice opuścił 10-tysięczny zmodyfikowany pojazd. W listopadzie 2023 roku załoga świętowała modyfikację nr 5000.  

Czytaj więcej

Największy producent naczep ma blisko 150 mln zł strat

10-tysięczny pojazd to MAN TGX 26.540 6x4 BL SA – ciężarówka z silnikiem 540 KM (397 kW), spełniająca normę emisji Euro 6. Została doposażona w pakiet Lion S Schwarz, nadający jej sportowy charakter i zwiększający komfort kierowcy. Matowe czarne wykończenia, czerwone akcenty, karbonowe okleiny, skórzane fotele z czerwonymi przeszyciami i logo Lion S, 24-calowy telewizor oraz dodatkowe schowki. Pojazd trafił do australijskiego klienta, firmy Penske.

Produkcja w MAN Niepołomice ogólnie zmalała o 10,3 proc. do 44 324 sztuk, ale w ciężkich samochodach zmniejszyła się o 19,8 proc. do 31 363 aut, gdy w średnich wzrosła o 22,3 proc. do 7762 egzemplarzy i w lekkich o 31,2 proc. do 5199 pojazdów. W najlżejszej kategorii znalazła się jedna sztuka pierwszego modelu elektrycznego. 

Polscy klienci odebrali 3739 ciężarówek z Niepołomic, wśród nich znalazła się 300-tysięczna ciężarówka MAN, która trafiła 31 października do klienta prosto z linii produkcyjnej. Nabywcą jubileuszowego ciągnika MAN TGX 18.520 4x2 BL SA jest firma MCG Logistics – rodzinne przedsiębiorstwo transportowe założone w 1996 roku przez Mirosława Maszońskiego, pod ówczesną nazwą Maszoński Logistic. 

Pozostało jeszcze 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Drogowy
Największy producent naczep ma blisko 150 mln zł strat
Drogowy
Przewoźnicy ustawili się w kolejce po ciężarówki
Drogowy
Branża leasingowa notuje rosnący popyt na ciężarówki
Drogowy
Przyspiesza zadłużenie przewoźników drogowych
Drogowy
Wśród przewoźników rosną długi i wydłuża się lista bankrutów
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku