Reklama

Spekulacyjny popyt na ciężarówki źle się skończy dla przewoźników

Spedytorzy wieszczą zły koniec dla przewoźników, którzy ulegają emocjom i kupują samochody. Gospodarka kręci się nadal na zwolnionych obrotach.

Publikacja: 04.09.2025 16:51

Spekulacyjny popyt na ciężarówki źle się skończy dla przewoźników

Robert Przybylski

Foto: Robert Przybylski

Od kilku miesięcy przewoźnicy odczuwają poprawę na rynku, a sierpień oceniają jako bardzo dobry. – W branży jestem już trzynaście lat i naprawdę nie pamiętam tak owocnych wakacji obrotowo, wolumenowo i marżowo. Zwykle lato oznacza przestoje: kierowcy na urlopach, fabryki wstrzymują produkcję, a frachty szukają swojego miejsca. Tym razem jednak koła kręciły się w rytm przepięknych zleceń spotowych – ocenia Tomasz Białek z Transport Towarowy Krzysztof Cichoń. 

Wystrzeliła sprzedaż ciągników

Wyraźnie wzrosły ceny usług transportowych. – Ludzie są zaskoczeni niektórymi wycenami oraz problemami z dostępnością aut w krajówce – dodaje Logistyk Bazyli Kubacki z firmy EJS.  

Czytaj więcej

PKP Intercity idzie na rekord i daje żyć kolejom regionalnym

Nadawcy przyznają, że zmalała podaż samochodów ciężarowych i wzrosły stawki. – Z perspektywy załadowcy śmiało stwierdzam, że ostatnie 3 tygodnie sierpnia były ciężkie i wymagały dużo zachodu, aby załadować towar w dogodnych dla nas stawkach. Wzrost stawek jest widoczny gołym okiem – ocenia Szymon Gandziarski ze spedycji centrumpali.pl. 

Podobne braki samochodów odczuwalne są także w Niemczech, najważniejszym rynku dla polskiej branży przewozów międzynarodowych. 

Reklama
Reklama

Nic dziwnego, że przewoźnicy szybko zaczęli zwiększać potencjał transportowy i zmawiają samochody. Sierpień był kolejnym miesiącem wzrostu liczby rejestracji (poprawiają się do kwietnia). Liczone rok do roku wzrosły o 26,8 proc., gdy po ośmiu miesiącach wzrost sięgnął ledwo 0,2 proc., wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. 

Szczególnie wysoka dynamiką charakteryzuje się segment ciągników siodłowych, ich rejestracje wręcz wystrzeliły, rosnąc o 58 proc. rok do roku. Po ośmiu miesiącach rejestracje aut tego segmentu są o 3,5 proc. większe niż w 2024 roku. Do zakupów zachęcają tez malejące koszty kredytu. RPP obniżyła stopy procentowe o 25pb, w tym referencyjną do poziomu 4,75 proc. 

Czytaj więcej

W wysyłkach paczek do USA dojdzie jeszcze jeden konkurent

Niepewny wzrost

Nie cieszą się zainteresowaniem ciężarówki z drugiej ręki. Firma analizująca rynek pojazdów używanych Expertdata raportuje trwające od dwóch lat duże spadki cen używanych ciężarówek. Stąd ich pierwsze rejestracje w sierpniu były o 17,1 proc. mniejsze niż rok wcześniej. Od początku roku spadek wyniósł 11 proc. 

Część przedsiębiorców transportowych martwi się, że przy takiej skali odbicia rynku znów dojdzie do nadpodaży transportu, a spekulacyjne zakupy, podyktowane chwilowym stanem popytu, doprowadzą do nadpodaży transportu. – Wielu przewoźników, niczym jeźdźcy bez głowy, znów zaczyna zamawiać tabuny nowych aut, nie tylko polskie firmy, ale przede wszystkim litewskie – zwraca uwagę Białek. 

Dyrektor ds. Spedycji Lądowej i Magazynowania C.Hartwig Szczecin przyznaje, że miejscami brakowało samochodów, ale klienci domagają się w kontraktach na przyszły rok dalszego obniżania stawek. 

Reklama
Reklama

Czytaj więcej

Lider przewozów intermodalnych umocnił się

Zatem w dalszej perspektywie nadawcy powinni spodziewać się raczej obniżki stawek. – Na moje szczęście od 1 września, można dostrzec powolny powrót do norm sprzed okresu wakacyjnego – zauważa Gandziarski. 

Słabe są także prognozy makroekonomiczne, szczególnie z Niemiec. Instytut ifo obniżył prognozy tegorocznego wzrostu PKB do 0,2 proc., gdy wiosną przewidywał wzrost o 0,3 proc. 

Od kilku miesięcy przewoźnicy odczuwają poprawę na rynku, a sierpień oceniają jako bardzo dobry. – W branży jestem już trzynaście lat i naprawdę nie pamiętam tak owocnych wakacji obrotowo, wolumenowo i marżowo. Zwykle lato oznacza przestoje: kierowcy na urlopach, fabryki wstrzymują produkcję, a frachty szukają swojego miejsca. Tym razem jednak koła kręciły się w rytm przepięknych zleceń spotowych – ocenia Tomasz Białek z Transport Towarowy Krzysztof Cichoń. 

Pozostało jeszcze 88% artykułu
/
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Reklama
Drogowy
Maleje sprzedaż opon w Polsce i w Europie
Drogowy
Od września lekki wzrost przewozów drogowych
Drogowy
Co czwarty przewoźnik planuje inwestycje
Drogowy
Girteka stawia na odbicie rynku transportowego i inwestuje
Drogowy
Firmy transportowe zamykają się w nienotowanym tempie
Reklama
Reklama