Pozyskane w Zawierciu lit, kobalt, platyna, pallad czy rod będą mogły być ponownie wykorzystywane w procesach produkcji wartościowych metali, służących m.in. jako wsad do nowych baterii. – Zakład po uruchomieniu zaoferuje 200 nowych miejsc pracy i pozwoli rozwijać w Zawierciu centrum przemysłowe produkujące metale strategiczne dla nowych technologii przy zastosowaniu nowoczesnych oraz przyjaznych środowisku niskoemisyjnych procesów – zapewnia prezes Elemental Holding Michał Zygmunt.
Siedem budynków zajmie 23 500 m kw. Na kompleks składają się: hala recyklingu baterii LIBs, pirometalurgii oraz rafinacji, magazyn baterii z warsztatem, oczyszczalnia ścieków technologicznych, biurowiec i budynek portierni. Wszystkie wznoszone są jednocześnie.
W sąsiedztwie budynków powstanie również farma fotowoltaiczna, która będzie zasilać kompleks w energię. – Kompleks Elemental projektujemy w technologii BIM, co znacząco ułatwia i przyspiesza realizację inwestycji. BIM pozwala na zidentyfikowanie ewentualnych kolizji jeszcze na etapie projektowym, co pozytywnie wpływa na jakość wykonawstwa, a także lepszą kontrolę i nadzór procesu budowy – wyjaśnia dyrektor realizacji w krakowskim oddziale Atlas Ward Polska Michał Szcześniak. Zakończenie prac planowane jest na IV kwartał 2023 roku.
W Europie dopiero powstają zakłady recyklingu samochodowych akumulatorów litowo-jonowych. W Europie w 2021 roku działały firmy poddające baterie recyklingowi, ale skala ich działalności jest stosunkowo niewielka - utylizują około 30 tys. baterii litowo-jonowych rocznie, podczas gdy kwasowo-ołowiowych powyżej 1 mln. Northvolt uruchomił w 2020 r. pilotażowy zakład do recyklingu baterii litowo-jonowych w miejscowości Västeras w Szwecji.
Recykling e-hulajnóg
MB Recycling Bartłomiej Hajduk prowadzi recykling baterii litowo-jonowych z małej elektroniki użytkowej. We współpracy z tą firmą Lime prowadzi demontaż hulajnóg i odzysk materiałów. Do tej pory w Polsce dzięki współpracy z MB Recycling 10 tysięcy e-hulajnóg Lime zostało poddanych procesowi recyklingu, o łącznej masie pojazdów 142,5 ton. Akumulatory przeznaczane są do użytkowania jako magazyny energii. MB recykling uważa, że podobnie będzie z bateriami samochodowymi. – Bateria, która ma już powiedzmy 60% oryginalnej pojemności idealnie nadaje się do tego celu. Dużo mniejsze prądy, stabilne temperatury, pozwolą dać jej drugie życie – uważa koordynator ds. baterii litowo-jonowych w MR Recykling Paweł Kalinowski.