W Polsce rusza recykling litowych baterii

Polska grupa Elemental Holding wznosi cały kompleks odzysku metali z baterii litowo-jonowych.

Publikacja: 02.05.2023 15:52

W Polsce rusza recykling litowych baterii

Foto: Elemental Holding

W Zawierciu trwa budowa wartego 120 mln euro zakładu recyklingu baterii litowo-jonowych. Będzie to jeden z pierwszych i największych obiektów tego typu w Europie. Inwestorem jest Elemental Strategic Metals, spółka należąca do Grupy Elemental Holding. 

Teren objęty jest zagospodarowaniem to 145 000 m kw., natomiast powierzchnia działki kompleksu wynosi 500 000 m kw. 

Własne technologie odzysku

W nowym zakładzie Elemental, który realizuje krakowski oddział Atlas Ward Polska, odzyskiwane będą metale przemysłowe i szlachetne z baterii i akumulatorów, wykorzystywanych m.in. w pojazdach elektrycznych, laptopach i telefonach komórkowych. Produkcja będzie się odbywać w dwóch ciągach technologicznych, w oparciu o technologie rozwijane m.in. we współpracy z naukowcami z Politechniki Wrocławskiej i Politechniki Śląskiej oraz z Siecią Badawczą Łukasiewicz – Instytutem Metali Nieżelaznych. 

Czytaj więcej

Prąd drożeje, ale powstają nowe mroźnie

Grupa Elemental Holding pozyskała na ten projekt kredyt z EBOR w wysokości 52 mln euro. 

Pozyskane w Zawierciu lit, kobalt, platyna, pallad czy rod będą mogły być ponownie wykorzystywane w procesach produkcji wartościowych metali, służących m.in. jako wsad do nowych baterii. – Zakład po uruchomieniu zaoferuje 200 nowych miejsc pracy i pozwoli rozwijać w Zawierciu centrum przemysłowe produkujące metale strategiczne dla nowych technologii przy zastosowaniu nowoczesnych oraz przyjaznych środowisku niskoemisyjnych procesów – zapewnia prezes Elemental Holding Michał Zygmunt. 

Siedem budynków zajmie 23 500 m kw. Na kompleks składają się: hala recyklingu baterii LIBs, pirometalurgii oraz rafinacji, magazyn baterii z warsztatem, oczyszczalnia ścieków technologicznych, biurowiec i budynek portierni. Wszystkie wznoszone są jednocześnie. 

W sąsiedztwie budynków powstanie również farma fotowoltaiczna, która będzie zasilać kompleks w energię. – Kompleks Elemental projektujemy w technologii BIM, co znacząco ułatwia i przyspiesza realizację inwestycji. BIM pozwala na zidentyfikowanie ewentualnych kolizji jeszcze na etapie projektowym, co pozytywnie wpływa na jakość wykonawstwa, a także lepszą kontrolę i nadzór procesu budowy – wyjaśnia dyrektor realizacji w krakowskim oddziale Atlas Ward Polska Michał Szcześniak. Zakończenie prac planowane jest na IV kwartał 2023 roku. 

W Europie dopiero powstają zakłady recyklingu samochodowych akumulatorów litowo-jonowych. W Europie w 2021 roku działały firmy poddające baterie recyklingowi, ale skala ich działalności jest stosunkowo niewielka - utylizują około 30 tys. baterii litowo-jonowych rocznie, podczas gdy kwasowo-ołowiowych powyżej 1 mln. Northvolt uruchomił w 2020 r. pilotażowy zakład do recyklingu baterii litowo-jonowych w miejscowości Västeras w Szwecji. 

Recykling e-hulajnóg

MB Recycling Bartłomiej Hajduk prowadzi recykling baterii litowo-jonowych z małej elektroniki użytkowej. We współpracy z tą firmą Lime prowadzi demontaż hulajnóg i odzysk materiałów. Do tej pory w Polsce dzięki współpracy z MB Recycling 10 tysięcy e-hulajnóg Lime zostało poddanych procesowi recyklingu, o łącznej masie pojazdów 142,5 ton. Akumulatory przeznaczane są do użytkowania jako magazyny energii. MB recykling uważa, że podobnie będzie z bateriami samochodowymi. – Bateria, która ma już powiedzmy 60% oryginalnej pojemności idealnie nadaje się do tego celu. Dużo mniejsze prądy, stabilne temperatury, pozwolą dać jej drugie życie – uważa koordynator ds. baterii litowo-jonowych w MR Recykling Paweł Kalinowski. 

Czytaj więcej

Odpowiedzialność społeczna koncernów pod lupą Komisji Europejskiej

Firma podaje, że odzyskała 99 % materiałów, których 42.5% to elementy aluminiowe. Metal ten jest najczęściej poddawany procesowi recyklingu. W wyniku tego procesu powstają obręcze aluminiowe, ramy rowerów, blaszki do pieczenia czy tacki do grillowania. 

19.5% to elementy stalowe. Stal jest bardzo podatna na recykling i zachowuje swoje wszystkie naturalne właściwości. W wyniku tego procesu mogą powstać elementy na place zabaw, takie jak karuzele czy huśtawki.

14% to silnik. Mogą z niego powstać przewody elektryczne. 

10.5% to guma, która wykorzystywana jest później na placach zabaw, orlikach oraz do produkcji progów zwalniających.

5.8% to Mix tworzyw i metali. Mogą powstać przybory kuchenne, klamki, sztućce, biżuteria

2.5% to plastik, wykorzystywany m.in. do produkcji ekranów akustycznych. 

1.8% to przewody, z których powstają nowe przewody prądowe oraz kable.

1.8% to moduł sterowania i płyta B1, z których mogą powstać podzespoły elektroniczne w postaci kart graficznych i dysków twardych.

1.4% to bateria, która może być przekazywana do magazynów energii.

W Zawierciu trwa budowa wartego 120 mln euro zakładu recyklingu baterii litowo-jonowych. Będzie to jeden z pierwszych i największych obiektów tego typu w Europie. Inwestorem jest Elemental Strategic Metals, spółka należąca do Grupy Elemental Holding. 

Teren objęty jest zagospodarowaniem to 145 000 m kw., natomiast powierzchnia działki kompleksu wynosi 500 000 m kw. 

Pozostało 92% artykułu
Elektromobilność
Daimler Buses został klientem BMZ Poland
Elektromobilność
Ruszają próby szybkiego ładowania elektrycznych ciężarówek
Elektromobilność
Co z ładowarkami dla ciężarówek?
Elektromobilność
Powstanie polsko-amerykański zakład recyklingu akumulatorów
Elektromobilność
Elektryczna czy wodorowa przyszłość autobusów?