Prąd drożeje, ale powstają nowe mroźnie

W Polsce funkcjonują magazyny mroźnie mające 400 tys. miejsc paletowych. Pomimo rosnących cen energii pojawiają się nowe tego typu obiekty.

Publikacja: 28.04.2023 11:23

Prąd drożeje, ale powstają nowe mroźnie

Robert Przybylski

Foto: Robert Przybylski

Magazynowy boom w Polsce dotyczy także mroźni. Pago, liderowi tego rynku mającemu obiekty na 190 tys. miejsc paletowych, wyrasta konkurent w postaci Frigo Logistics. Spółka jest w trakcie wartej 200 mln zł rozbudowy. Po jej zakończeniu w 2025 roku pojemność magazynów wzrośnie z 45 tys. do 75 tys. miejsc paletowych. Magazyny Frigo dziennie wydają 2600 palet, a przeciętnie paleta przebywa w magazynie 2 tygodnie. 

Zarówno Pago jak i Frigo Logistics oferują dystrybucję mrożonych produktów spożywczych. Frigo obsługuje na wyłączność siedem sieci handlowych działających na polskim rynku oraz grupę około osiemdziesięciu producentów oferujących artykuły spożywcze. Operator dostarcza produkty wymagające kontrolowanych temperatur do ponad 4,5 tys. punktów w całej Polsce. W centrach dystrybucyjnych Frigo Logistics temperatura jest utrzymywana na poziomie do -22 st. C. 

Czytaj więcej

Odpowiedzialność społeczna koncernów pod lupą Komisji Europejskiej

Frigo Logistics posiada dziesięć lokalizacji: w Żninie, Błoniu koło Warszawy, Radomsku, Czeladzi, Żdżarach koło Szczecina, Lublinie oraz (po przejęciu firmy transportowej Armir) w Obornikach Wielkopolskich, Wrocławiu, Mysłowicach i Nowym Dworze Mazowieckim. 

Największy magazyn Frigo, na 21 tys. palet znajduje się w Radomsku i dziennie przyjmuje i wydaje łącznie 1800 do 2400 palet, przy zatrudnieniu na 3 zmiany 160 osób, z czego w sezonie do 60 proc. stanowią Ukraińcy.

Od roku magazyn ma na dachu panele fotowoltaiczne o mocy 835 kWp. – Dzięki nim zmniejszyliśmy wydatki na energię o 25 proc. – zaznacza kierownik regionu obejmującego Radomsko Rafał Kowganko. 

Magazyn w Żninie ma panele o mocy 450 kWp, a na działce obok obiektu stanie farma o mocy 1000 kWp. – Latem w południe pokryjemy 100 proc. naszego zużycia energii. Zwrot z inwestycji to niecałe 6 lat, choć kilka lat temu wynosił 9-10 lat – porównuje prezes zarządu Frigo Logistics Kristof Verbruggen. Szacuje, że dzięki fotowoltaice zmniejszy rachunki za elektryczność o 30 proc. 

Inwestycja Frigo choć jej wartość jest porównywalna z rocznymi obrotami spółki, wydaje się bezpieczna. Z badań GfK Polonia wynika, że wartość zakupów gospodarstw domowych produktów mrożonych przekroczyła już 1,8 mld zł w skali roku. Polak kupuje różne mrożonki średnio 14 razy w roku. W okresie od grudnia 2021 roku do listopada 2022 roku podczas jednych zakupów konsumenci wydawali na mrożonki średnio 10 zł, co oznacza wzrost o 7 proc. rdr. Nabywcy najczęściej sięgają po warzywa oraz dania gotowe – razem stanowią one 64 proc. rynku. 

GfK Polonia podlicza, że mrożone warzywa trafiają do koszyka co trzeciego konsumenta. Drugim, niemalże tak samo częstym wyborem, są dania gotowe. Szczególnie pizza, która stanowi 19 proc. wszystkich kupowanych mrożonek w 2022 roku. 

Czytaj więcej

Protestujący kierowcy ogłosili zwycięstwo

Frigo zauważa 3 szczyty w roku: w lutym są to mrożone pączki, w wakacje lody i oczywiście święta Bożego Narodzenia. Jednak najwięcej pracy jest przy 6 mln pączków z samego magazynu w Radomsku i 10 mln dla całej Friko Logistics. 

Zagrożeniem na przyszłość mogą być inwestycje w mroźnie dokonywane przez sieci handlowe. 5 lat temu cały przychód firmy pochodził z dystrybucji drobnicy, gdy obecnie to 65 proc. pochodzi z usług transportowych. Dlatego Frigo wchodzi w segment dostaw do małych sklepów, stacji paliw, a nawet basenów oraz w dystrybucję produktów świeżych.

Dużym problemem branży jest brak rąk do pracy. Frigo Logistics zainwestowało w pierwszy w Polsce sorter do automatycznej kompletacji palet o wydajności maksymalnej 2500 kartonów na godzinę. Urządzenie pracuje z wydajnością do 2000 kartonów na godzinę, a załoga cały czas pracuje nad optymalizacją funkcjonowania. Sorter już poprawił jakość i przyspieszył kompletację. Urządzenie działa w temperaturze poniżej - 20 stopni C i jest codziennie serwisowane. 

Firma przewiduje docelowo zastosowanie sorterów także w innych lokalizacjach jak np. w Nowym Dworze Mazowieckim. Będzie stosować również automatyczne składowanie. – Próbowaliśmy automatyzacji w postaci wózków automatycznych i dronów, jednak te technologie nie sprawdziły się w tak ekstremalnych temperaturach. Baterie szybko rozładowywały się, szron i parowanie blokowały działanie czujników – opisuje Kowganko. 

Czytaj więcej

20 tys. paczkomatów to dopiero początek walki o klienta

Sprawdził się natomiast voice picking. Dzięki temu systemowi operator ma dwie wolne ręce i może szybciej wykonać zlecenie. 

Frigo Logistics to polska spółka należąca od 2004 roku do japońskiego koncernu Nichirei Logistics Group Inc., zatrudniająca 600 osób. Poza dystrybucją krajową towarów głęboko mrożonych zajmuje się także ich transportem międzynarodowym i spedycją morską oraz lotniczą. Spółka ma 49 aut floty własnej (dokupi w tym roku łącznie 15 zestawów chłodniczych oraz cystern) i współpracuje ze 150 przewoźników. Łącznie dysponuje flotą ponad 400 aut i tyle wysyła dziennie do klientów. Tygodniowo odbiorcy przyjmują od 1 do 6 dostaw, a jeden z klientów zamawia dostawy przez 7 dni w tygodniu. W transporcie Frigo pracuje 150 osób. 

Produkty i Usługi
Obiecujące dla logistyków rynki południowych sąsiadów
Produkty i Usługi
Wielkie inwestycje kurierów
Produkty i Usługi
W Europie trwa wyścig po miejsca na automaty paczkowe
Produkty i Usługi
Logistyczni specjaliści w blokach startowych
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Produkty i Usługi
Rynek logistyczny na świecie ponownie rośnie