Elektryczny Actros w 40-tonowym zestawie potrzebuje 120 kWh energii na pokonanie 100 km, gdy dieslowski 250 kWh (odpowiada to 25,5 litrom oleju napędowego). Na jeden kilometr Actros A600 zużywa 1,2 kWh energii.
W Polsce roczny rachunek za energię będzie mniejszy o 26 tys. euro (zakładając 0,25 centów za kWh energii elektrycznej i 1,05 euro za litr ON), zaś we Francji o 97 tys. euro.
Czytaj więcej
Nowe terminale promowe w Świnoujściu i Gdyni już są przygotowane na ożywienie w przewozach, podobnie jak armatorzy.
Volvo FH z bateriami o pojemności 540 kWh ma zasięg 300-350 km, co oznacza 1,5-1,8 kWh/km, podobne wyniki podaje Scania.
Specjaliści Daimlera uważają, że wraz z postępem w budowie baterii, falowników i silników elektrycznych, możliwe będzie zejście poniżej 1 kWh energii na kilometr. Zużycie energii jest mniejsze niż w dieslu, ale wysoka cena zakupu i tak odstrasza operatów, bo jest 2-3 razy wyższa. Dlatego rząd niemiecki oferuje dopłatę pokrywającą 80 proc. różnicy w cenie zakupu diesla i elektryka oraz w instalacji ładowarki, francuski 60 proc. Rząd holenderski zwraca 37 proc. poniesionych nakładów na elektryka i infrastrukturę. Madryt dopłaca do 190 tys. euro za pojazd i pokrywa do 60 proc. wydatków w infrastrukturę.