Producenci elektrycznych ciężarówek padają jak muchy

Producent elektrycznych ciężarówek Volta Trucks złoży wniosek o ogłoszenie upadłości w Szwecji.

Publikacja: 17.10.2023 19:52

Producenci elektrycznych ciężarówek padają jak muchy

Volta Truck

Foto: Volta Truck

Wiosną planował, że w tym kwartale rozpocznie sprzedaż seryjnych modeli. Do wystąpienia z wnioskiem o bankructwo zmusił producenta brak kapitału i trudności w pozyskaniu funduszy. Spółka potrzebuje 4,6 mln euro. Inwestorzy oraz banki obawiali się braku dostaw części i zablokowanie produkcji. W sierpniu zbankrutował dostawca akumulatorów Proterra, co spowodowało spadek liczby zmontowanych samochodów ciężarowych. Volta ma siedzibę w Szwecji, ale prowadzi działalność w Wielkiej Brytanii i zapowiedziała, że ​​wkrótce złoży wniosek o upadłość w Wielkiej Brytanii. 

Producent elektrycznych ciężarówek zebrał od inwestorów około 455 milionów euro (wg. CB Insights) i podał, że ma portfel zamówień na ponad 5000 pojazdów. Jednym z bardziej znanych klientów był DB Schenker, który zamówił 150 tych ciężarówek z dostawą jeszcze w tym roku. Volta Trucks wybrała fabrykę w Austrii do produkcji swoich ciężarówek i pracowała nad produkcją masową. 

Czytaj więcej

Państwa członkowskie UE za utrzymaniem limitów emisji CO2

W marcu br. miejska ciężarówka dystrybucyjna Volta Zero otrzymała europejskie dopuszczenie do sprzedaży. Producent zamierzał wynajmować długoterminowo ciężarówki poprzez (początkowo) cztery centra usług ulokowane w pobliżu Paryża, Londynu, regionu Ruhry oraz Madrytu. 16-tonowy furgon miał zasięg 150-200 km. 

Volta Trucks została założona w 2019 roku w Sztokholmie przez Carla-Magnusa Nordena. Przygotowała miejski ciężarówki dystrybucyjne o ładowności 7 ton z zabudową furgon i chłodnia. 

W ostatnich kilku latach wiele innych start-upów zajmujących się pojazdami elektrycznymi zebrało miliardy dolarów od inwestorów, ale większość z nich miała trudności z dotarciem do etapu masowej produkcji. Pozyskiwanie funduszy stało się dla startupów trudne w związku z rosnącymi stopami procentowymi. Bankructwa ogłosiła m.in. spółka B-On, budująca w Niemczech elektryczne lekkie samochody dostawcze. Pracę straciło 78 pracowników B-On oraz 170 u dostawców. B-On powstała jako spółka-córka Deutsche Post, pod nazwą Streetscooter. Zamierzała produkować 30 tys. aut rocznie, ale ostatecznie znalazła klientów na 3 tys. Po zanotowaniu blisko 0,5 mld euro strat, Deutsche Post pozbyła się kłopotu

Czytaj więcej

Elektryczne demony oszczędności z dopłatami

Zbankrutowała też spółka Electric Last Mile Solutions, Lordstown Motors (sprzedał fabrykę tajwańskiej firmie Foxconn), zaś Arrival rozpoczął restrukturyzację. 

Elektromobilność
Planeta już nie płonie?
Materiał Promocyjny
Jaką Vitarą na różne tereny? Przewodnik po możliwościach Suzuki
Elektromobilność
Administracja wyrzuci w błoto 2 mld zł
Elektromobilność
Solaris wchodzi na wielki nowy rynek
Elektromobilność
Wysokie napięcie porazi klientów elektrycznych zestawów
Materiał Promocyjny
Warta oferuje spersonalizowaną terapię onkologiczną
Elektromobilność
Chińczycy w autobusowym natarciu
Materiał Promocyjny
Psychologia natychmiastowej gratyfikacji w erze cyfrowej