Chcesz elektryfikacji? Kup sobie elektryczną golarkę!

Sądząc po postępach elektryfikacji rynku aut osobowych, transport ma marne perspektywy elektryfikacji transportu ciężkiego.

Publikacja: 02.11.2023 13:00

Chcesz elektryfikacji? Kup sobie elektryczną golarkę!

Foto: DHL

Koncerny samochodowe już rozpoczęły małoseryjną produkcję elektrycznych ciężarówek. Kilka marek sygnalizuje, że rozpocznie dostawy bateryjnych modeli dalekodystansowych od 2025 roku. Duże firmy logistyczne i najwięksi przewoźnicy zamawiają elektryczne ciężarówki, jednak inwestycje są wspierane przez państwowe dopłaty, a perspektywy elektryfikacji wyglądają smętnie, patrząc na rynek pojazdów lekkich. 

Sytuacja na rynku e-mobilności nie jest dobra, choć jak podlicza Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów ACEA udział bateryjnych elektryków po trzech kwartałach sięgnął 14,8 proc. i był o 0,7 pp. większy niż we wrześniu 2022 roku, a rejestracje elektryków były większe niż diesli. 

Czytaj więcej

Przewoźnicy zablokują terminale samochodowe z Ukrainą

Szef działu wycen Eurotax/Autovista Poland Marcin Kardas wskazuje, że Volkswagen mocno ogranicza produkcję elektryków, ich ceny gwałtownie spadają, a LG właśnie ogłosiło plany zmniejszenia produkcji baterii w polskich zakładach. – Może statystyki nie wyłapują trendu spadku popytu? Albo rynek przejmują Chińczycy? – zastanawia się Kardas. 

Stwierdza, że dochodzi do zmiany preferencji zakupowych po wycofaniu się niektórych państw Unii z dopłat. – Widać czym był napędzany popyt i od czego on zależał. Nierynkowe metody prowadzą do takich sytuacji i nie ma się czemu dziwić. Dodatkowo, dochodzi do weryfikacji popytu na używane elektryki, które powoli zaczynają wracać na rynek i jest z nimi duży kłopot. To przekłada się na zwiększony spadek wartości i w konsekwencji niekonkurencyjne TCO, co powinno być atutem samochodów elektrycznych – zaznacza przedstawiciel Eurotax.

Jego ocenę potwierdzają dane ACEA z rynku niemieckiego, na którym popyt na elektryki zmalał we wrześniu o 28,6 proc., co tłumaczone jest wycofaniem się rządu z dopłat. Jednocześnie rejestracje modeli z silnikami benzynowymi wzrosły o ponad 9 proc. 

Czytaj więcej

Skandaliczne francuskie „kontrole” polskich ciężarówek

Brak dopłat i niskie ceny na rynku wtórnym to nie wszystkie problemy, z którymi muszą mierzyć się elektryki. – Np. koszty obsługi szkód komunikacyjnych okazują się dużo wyższe od samochodów spalinowych, co pokazują analizy z USA. Hertz, który kupił 100 tys. Tesli raportuje zmniejszenie zysku z tego powodu. Inny przypadek to ogromne koszty utylizacji zużytych baterii, które w używanych pojazdach użytkowych (autobusach miejskich) dyskwalifikują je z rynku wtórnego. To tylko niektóre z nieoczywistych skutków wdrażania niedokończonych i niesprawdzonych w dłuższej eksploatacji technologii – uważa Kardas.

Przewoźnicy wskazują na brak infrastruktury energetycznej, co uniemożliwia budowę ładowarek w bazach i na parkingach przyautostradowych. Jeden z przewoźników stwierdził: „Chcesz elektryfikacji? Kup sobie elektryczną golarkę!”

Koncerny samochodowe już rozpoczęły małoseryjną produkcję elektrycznych ciężarówek. Kilka marek sygnalizuje, że rozpocznie dostawy bateryjnych modeli dalekodystansowych od 2025 roku. Duże firmy logistyczne i najwięksi przewoźnicy zamawiają elektryczne ciężarówki, jednak inwestycje są wspierane przez państwowe dopłaty, a perspektywy elektryfikacji wyglądają smętnie, patrząc na rynek pojazdów lekkich. 

Sytuacja na rynku e-mobilności nie jest dobra, choć jak podlicza Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów ACEA udział bateryjnych elektryków po trzech kwartałach sięgnął 14,8 proc. i był o 0,7 pp. większy niż we wrześniu 2022 roku, a rejestracje elektryków były większe niż diesli. 

Elektromobilność
Bogatsze samorządy sypną kasą na transport
Elektromobilność
Ciężarówki za wodorowymi autobusami
Elektromobilność
Elektryki mają pod górę
Elektromobilność
Zawiercie jak RPA, potęgą wydobycia platyny
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Elektromobilność
Przewoźnicy ostrożnie próbują elektryczne napędy