Elektryki mają pod górę

W Europie powoli rośnie popularność elektrycznych samochodów ciężarowych. Rząd przygotowuje program wsparcia zakupu takich pojazdów.

Publikacja: 01.07.2024 10:10

Elektryki mają pod górę

Foto: Scania

Do elektryków zniechęca wysoka cena i brak ładowarek. Elektryfikacja wymuszona jest jednak przez Komisję Europejską, która przyjęła, że w 2030 roku emisje CO2 z samochodów ciężarowych muszą być mniejsze o 45 proc. w stosunku do poziomu z 2019 roku. W 2035 roku redukcja musi sięgnąć 65 proc., a w 2040 roku 90 proc. 

Ministerstwo Klimatu przygotowuje wart miliard zł program dofinansowania zakupu elektrycznego taboru. Ma ruszyć jesienią, podobnie jak program dopłat do ładowarek, na który resort przeznaczy 2 mld zł. 

Czytaj więcej

W Brukseli walczą koleje prywatne z państwowymi o dostęp do torów

Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności szacuje, że program dopłat pozwoli na zakup 1800 -3600 pojazdów N3, czyli ciężarowych. – Program oferuje wyższe dopłaty dla małych podmiotów i niższe dla dużych, mogących wykorzystać własne budżety – zaznacza prezes PSNM Maciej Mazur. 

Mała popularność elektryków

Z badań Autovista24 (dawniej Eurotax) wynika, że w europejskim segmencie pojazdów ciężarowych o dmc powyżej 16 ton udział napędów elektrycznych w 2023 roku sięgnął 1 proc. i był o 0,6 pp. większy niż rok wcześniej. W tym segmencie 61 proc. rejestracji przypadło na Volvo, 11 proc. na Daimler Truck oraz 10 proc. na Grupę Traton. 

Autovista24 podkreśla w raporcie, że w pierwszym kwartale b.r. dostawy elektryków wzrosły o 19 proc., a udział rynkowy sięgnął 2,2 proc. i był o 0,4 pp. większy niż rok wcześniej. Udział Volvo zmalał do 50 proc., Daimler Truck wzrósł do 21 proc., a Traton zdobył 15 proc. rynku. 

Do tej pory Volvo dostarczyło ponad 3 500 elektrycznych samochodów ciężarowych klientom w 45 krajach na sześciu kontynentach. Dane monitorujące flotę elektrycznych modeli Volvo pokazują, że od 2019 roku przejechały one w ruchu komercyjnym na całym świecie ponad 80 milionów kilometrów. Pokonanie tej samej odległości równoważnymi pojazdami ciężarowymi napędzanymi silnikiem wysokoprężnym spowodowałoby zużycie ponad 25 milionów litrówoleju napędowego i spowodowało emisje dwutlenku węgla z rur wydechowych o 68 000 ton. 

W lekkich też bez entuzjazmu

W przypadku modeli lekko i średniotonażowych udział elektryków w rejestracjach w 2023 roku wyniósł 7 proc. i był ponad dwa razy większy niż w 2022 roku (kiedy sięgnął 3,3 proc.). W rejestracjach w 2023 roku znajdowały się głównie (48 proc.) modele o dmc 4,25 tony, czyli lekkie samochody dostawcze, które z racji elektrycznego napędu mają zwiększoną masę całkowitą. 

Czytaj więcej

Zawiercie jak RPA, potęgą wydobycia platyny

Samochody z zabudową furgonową stanowiły 38 proc. rejestracji, a na ciągniki siodłowe przypadło 7 proc. Pozostałe 8 proc. to zabudowy specjalistyczne jak śmieciarki lub samochody strażackie. 

W segmencie średnim na czele znajduje się Ford z udziałem 41 proc. przed Daimlerem (17 proc.) i Maxusem (11 proc.).

W pierwszym kwartale 2024 roku rejestracje elektryków powiększyły się o 2 proc., ale ich udział zmalał w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego o 0,4 pp., do 7,7 proc. W pierwszym kwartale Ford umocnił prowadzenie do 61 proc. rejestracji, gdy udziały Daimlera zmalały do 7 proc., a na trzeciej pozycji znalazła się Grupa CHN z 6-procentowym udziałem, wylicza Autovista24. 

Do elektryków zniechęca wysoka cena i brak ładowarek. Elektryfikacja wymuszona jest jednak przez Komisję Europejską, która przyjęła, że w 2030 roku emisje CO2 z samochodów ciężarowych muszą być mniejsze o 45 proc. w stosunku do poziomu z 2019 roku. W 2035 roku redukcja musi sięgnąć 65 proc., a w 2040 roku 90 proc. 

Ministerstwo Klimatu przygotowuje wart miliard zł program dofinansowania zakupu elektrycznego taboru. Ma ruszyć jesienią, podobnie jak program dopłat do ładowarek, na który resort przeznaczy 2 mld zł. 

Pozostało 86% artykułu
Elektromobilność
Ciężarówki za wodorowymi autobusami
Materiał Promocyjny
Dodatkowe korzyści dla nowych klientów banku poza ofertą promocyjną?
Elektromobilność
Zawiercie jak RPA, potęgą wydobycia platyny
Elektromobilność
Przewoźnicy ostrożnie próbują elektryczne napędy
Elektromobilność
Czeka nas zalew nowych generacji elektryków
Materiał Promocyjny
Lidl Polska: dbamy o to, aby traktować wszystkich klientów równo
Elektromobilność
Zielonogórska firma podwoi produkcję ładowarek