Firmy potrzebują magazynów na wczoraj

Nie tylko przemysł przetwórczy potrzebuje pilnie magazynów. Producenci żywności i leków także sięgają po nowe obiekty.

Publikacja: 04.10.2021 11:33

Firmy potrzebują magazynów na wczoraj

FM Logistic Mszczonów

Foto: FM Logistic

FM Logistic inwestuje w nowe magazyny kilkanaście mln euro. Nakłady są wymuszone przez tworzenie nowych kanałów sprzedaży, w tym strategię wielokanałową, czyli sprzedaż przez sklepy internetowe jak i stacjonarne. – W ostatnim półroczu zdobyliśmy nowe kontrakty wartości 40 mln euro – wyjaśnia Commercial Director Central Europe FM Logistic Tomasz Oczkowski. 

Dodaje, że chodzi o nowych klientów jak i nowe usługi, w tym e-handel z dostawami B2B. Firma m.in. rozwozi do blisko 2 tys. stacji benzynowych jednego z operatorów paliwowych żywność. Wśród dotychczasowych klientów magazynowych, 18 proc. było odpowiedzialnych za 30 proc. przychodów w ramach klastra. Dla nich rozwijana jest usługa omnichannel, która zanotowała w ostatnim roku 84-procentowy wzrost średniej liczby zamówień. Rok wcześniej dynamika wyniosła 21 proc. 

Wysoka dynamika spowodowała, że pod naporem zleceniodawców FM Logistic zdecydowała się wynająć magazyny m.in. w Głogowie i Lędzinach, aby szybciej uruchomić projekty. Magazyn w Głogowie ma powierzchnię 40 tys. mkw i od maja 2022 roku posłuży wielu klientom do obsługi sprzedaży e-commerce. Magazyn w Lędzinach na wiele stref temperaturowych i powierzchnię 54 tys. mkw. – Przygotowanie standardowego kwotowania zajmuje 2-3 tygodnie, ale opracowanie projektu usługi fulfilmentowej, centrum pakowania i działania w magazynie zajmuje ponad miesiąc. Uruchomienie usługi w rok od przetargu to bardzo szybko – ocenia Oczkowski. 

Największym projektem jest własna inwestycja, magazyn w Wiskitkach przy A2 i A1. – Całość pochłonie do 50 mln euro – szacuje Managing Director Central Europe FM Logistic Daniel Franke. Na początku 2022 roku gotowe będzie pierwsze 30 tys. mkw powierzchni w trzech halach, a docelowo lokalizacja pozwala na wzniesienie 120 tys. mkw. – Po zakończeniu inwestycji będziemy mogli składować w niej 200 tys. palet, a w regionie Warszawy nawet pół mln – podsumowuje Oczkowski. 

Wiskitki posłużą także farmacji. Dla tej branży przeznaczony jest magazyn w Błoniu, który ma 60 tys. mkw i jest już wypełniony, do użytku jest oddawane ostatnie 10 tys. mkw. 

Jeszcze w tym roku FM Logistic uruchomi nowy magazyn w Czechach, przy granicy z Niemcami, do obsługi e-handlu. – To dodatkowe 30 tys. m kw. Łącznie w tym roku zwiększymy nasze zasoby o 200 tys. m kw. i zbliżamy się do miliona m kw. zarządzanych przez nas – podlicza Oczkowski.

Operator logistyczny wznosi własne magazyny. – Mamy bank ziemi i szukamy nowych działek, co jest szczególnie trudne w Czechach i na Morawach. Tamtejsze plany zagospodarowania często eliminują logistyków. Czesi wolą produkcję, bo daje pracę dla większej liczby ludzi. W wyniku rozbudowy magazynów zwiększymy zatrudnienie w CEE o 800-900 osób, z tego w Polsce o 150. Zatrudniamy wyłącznie etatowo – podkreśla Franke. 

Zaznacza, że FM jest dobrym pracodawcą. – W magazynie w Jarostach, na początku pracowało 40 osób i z nich 30 nadal pracuje po dwudziestu latach. W tej lokalizacji zatrudnienie wzrosło do 750 osób – wskakuje Franke. 

Dodaje, że wysokość wynagrodzeń w logistyce i produkcji nie różni się. – Konkurujemy o te same specjalności więc wynagrodzenia są podobne – tłumaczy Franke. 

FM Logistic poza logistyką kontraktową ma także sieć przesyłek drobnicowych, która w Polsce przewozi 6,7 mln palet. Jednak połowa przychodów FM Logistic CE (sięgających 1,3 mld euro) pochodzi z przewozów całosamochodowych. 

Spółka zakłada w strategii Pewering 2030, że w bieżącej dekadzie podwoi obroty, m.in. dzięki logistyce miejskiej. Będzie ona wymagała nakładów w miejskie magazyny oraz bezemisyjne pojazdy, w tym elektryczne. Spółka przegotowuje się do inwestycji w fotowoltaikę. W Wiskitkach planuje farmę fotowoltaiczną o mocy 1-2 MWp. 

FM Logistic inwestuje w nowe magazyny kilkanaście mln euro. Nakłady są wymuszone przez tworzenie nowych kanałów sprzedaży, w tym strategię wielokanałową, czyli sprzedaż przez sklepy internetowe jak i stacjonarne. – W ostatnim półroczu zdobyliśmy nowe kontrakty wartości 40 mln euro – wyjaśnia Commercial Director Central Europe FM Logistic Tomasz Oczkowski. 

Dodaje, że chodzi o nowych klientów jak i nowe usługi, w tym e-handel z dostawami B2B. Firma m.in. rozwozi do blisko 2 tys. stacji benzynowych jednego z operatorów paliwowych żywność. Wśród dotychczasowych klientów magazynowych, 18 proc. było odpowiedzialnych za 30 proc. przychodów w ramach klastra. Dla nich rozwijana jest usługa omnichannel, która zanotowała w ostatnim roku 84-procentowy wzrost średniej liczby zamówień. Rok wcześniej dynamika wyniosła 21 proc. 

Firmy
Dziesiąty gigant Amazona
Produkty i Usługi
Niestandardowe rozwiązania na wymagającym rynku
Produkty i Usługi
Drobnica krajowa – usługa w 24 godziny
Logistyka Kontraktowa
Buty dostarczane jak pizza: ekspresowo
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Firmy
Duńczycy jednak stawiają na Turcję