Rynek kurierski słabnie, ale InPost bije kolejne rekordy doręczeń

W 2022 roku Grupa InPost dostarczyła 744,9 mln przesyłek, o 44% więcej niż rok wcześniej. Dynamika osłabła jednak pod koniec roku, ale InPost zapowiada dalsze inwestycje.

Publikacja: 10.01.2023 10:12

Rynek kurierski słabnie, ale InPost bije kolejne rekordy doręczeń

Robert Przybylski

Foto: Robert Przybylski

W Polsce liczba przesyłek wyniosła 508,4 mln paczek (+20% r/r). Na rynkach międzynarodowych doręczenia sięgnęły 236,5 mln sztuk (+153% r/r), w tym Mondial Relay dostarczył 213,1 mln przesyłek (+151% r/r). W IV kwartale Grupa dostarczyła 222 mln przesyłek co przełożyło się na 23% wzrost, w tym w Polsce 149,4 mln (+18% r/r), a na rynkach międzynarodowych 72,6 mln (+35% r/r). – Francuski Mondial Relay, operujący na drugim najważniejszym dla Grupy rynku, zanotował rekordowy, przekraczający wcześniejsze założenia, wzrost. Rosnący we Francji popyt na nasze usługi ugruntowuje nasze przekonanie o słuszności założeń co do skali i tempa planowanego procesu inwestycyjnego w tym kraju zarówno w sieć logistyczną jak i rozbudowę sieci maszyn Paczkomat – podkreśla założyciel i prezes zarządu InPost Rafał Brzoska. Również rynek brytyjski rozwija się bardzo szybko. 

Czytaj więcej

Kolejowi przewoźnicy ze stratą, samochodowi na plusie

Także w przypadku InPost widoczna jest malejąca pod koniec roku dynamika wzrostu liczby przesyłek. Wiceprezes firmy doradczej Last Mile Experts Mirek Gral uważa, że inflacja ostudziła popyt. – Widać to po dużych graczach, choćby Amazon ogranicza koszty, zwalnia ludzi, więc na horyzoncie jest spowolnienie. Dynamika wzrostu maleje, ale pamiętajmy, że odnosimy się do pandemii, gdy ilości eksplodowały. Nigdy w historii branży nie było takich wzrostów. W Polsce, przed pandemią, roczne wzrosty sięgały 10-15 proc. rok do roku i były bardzo dobre. Zatem jest spowolnienie, ale odnosząc się do punktu sprzed pandemii te wynik są bardzo dobre – zapewnia Gral. 

Na koniec 2022 roku InPost miał 27 939 paczkomatów, w tym w Polsce 19 306 (+17% r/r), a na rynkach międzynarodowych 8 633 sztuk (+120% r/r). Grupa podkreśla, że pomimo dostaw dochodzących do 5 mln przesyłek dziennie, jakość nie ucierpiała, o czym świadczy wskaźnik NPS (Net Promoter Score - wskaźnik lojalności klientów), który wzrósł z 75% do poziomu 81% w badaniu z grudnia 2022 roku. 

Czytaj więcej

Stan finansów kurierów jest gorszy niż średnia dla całej gospodarki

Liczba skrytek na koniec ubiegłego roku wyniosła 2,9 mln sztuk w Polsce (+21% r/r) i 651 tys. (+196% r/r) na rynkach zagranicznych. Na koniec 2022 roku Grupa InPost miała 26 099 punktów nadań i odbioru (PUDO) w tym 3 660 w Polsce oraz 22 439 na pozostałych rynkach. Brzoska zapowiada rozbudowę logistyki za granicą. – Wyniki za 2022 rok oraz rosnący popyt konsumentów na usługi Grupy InPost, zarówno we Francji, gdzie dostawy przez Paczkomat InPost stanowią już 7% całkowitego wolumenu jak i w Wielkiej Brytanii, gdzie rosną oczekiwania dotyczące zwiększenia dostępności, pozwalają z optymizmem patrzyć na właśnie rozpoczęty 2023 rok, zwłaszcza jeżeli chodzi o rynki międzynarodowe – sygnalizuje prezes InPost. 

W Polsce liczba przesyłek wyniosła 508,4 mln paczek (+20% r/r). Na rynkach międzynarodowych doręczenia sięgnęły 236,5 mln sztuk (+153% r/r), w tym Mondial Relay dostarczył 213,1 mln przesyłek (+151% r/r). W IV kwartale Grupa dostarczyła 222 mln przesyłek co przełożyło się na 23% wzrost, w tym w Polsce 149,4 mln (+18% r/r), a na rynkach międzynarodowych 72,6 mln (+35% r/r). – Francuski Mondial Relay, operujący na drugim najważniejszym dla Grupy rynku, zanotował rekordowy, przekraczający wcześniejsze założenia, wzrost. Rosnący we Francji popyt na nasze usługi ugruntowuje nasze przekonanie o słuszności założeń co do skali i tempa planowanego procesu inwestycyjnego w tym kraju zarówno w sieć logistyczną jak i rozbudowę sieci maszyn Paczkomat – podkreśla założyciel i prezes zarządu InPost Rafał Brzoska. Również rynek brytyjski rozwija się bardzo szybko. 

Krajowe
Do końca marca Anglia zawiesza kary
Drogowy
Za półtora roku tiry staną nad granicą w elektronicznej kolejce
Praca w logistyce
Przewoźnicy samochodowi narzekają na słaby początek roku
Drogowy
Czy Polska zbuduje elektrownie jądrowe?
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Szynowy
Koncern energetyczny PGE kupi całość akcji PKP Energetyka