Za półtora roku tiry staną nad granicą w elektronicznej kolejce

Krajowa Administracja Skarbowa pracuje nad wdrożeniem systemu awizacji terminu odprawy granicznej w drogowym ruchu towarowym na kierunku wyjazdowym z terytorium RP.

Publikacja: 05.01.2023 10:18

Kolejka tirów na przejściu granicznym w Dorohusku

Kolejka tirów na przejściu granicznym w Dorohusku

Foto: Zamojski Komitet Protestacyjny

Elektroniczna kolejka umożliwi rezerwację terminu odprawy granicznej za pomocą systemu informatycznego SATOS, np. przez przewoźnika chcącego dokonać takiej odprawy. – Zakładamy, że docelowe rozwiązanie zostanie wdrożone w Polsce we wszystkich drogowych przejściach granicznych obsługujących ruch towarowy w połowie 2025 roku. Równolegle będą prowadzone prace związane z dostosowaniem odpowiednich przepisów prawa krajowego – podaje biuro rzecznika prasowego KAS. 

Czytaj więcej

Do końca marca Anglia zawiesza kary

Administracja zakłada, że awizacja terminu odprawy granicznej w drogowym ruchu towarowym powinna być obligatoryjna. – Oznacza to, że każdy, kto chce dokonać odprawy w ruchu towarowym będzie zobowiązany do rezerwacji termin odprawy granicznej za pomocą udostępnionego narzędzia – wyjaśnia biuro rzecznika. 

KAS przypomina, że z początkiem 2022 roku wdrożył system Cyfrowa Granica, dzięki czemu we wszystkich przejściach granicznych po stronie polskiej proces obsługi pojazdów przekraczających granicę jest w pełni zautomatyzowany. – Jednakże w celu zapewnienia odpowiednich funkcjonalności dla potrzeb projektu awizacji konieczna jest jej odpowiednia modyfikacja i rozbudowa (m.in. stworzenie aplikacji mobilnej dla kierowców umożliwiającej szybkie dokonanie awizacji oraz dostarczającej podstawowych informacji z zakresu odprawy granicznej) – tłumaczy biuro rzecznika KAS.

Przewoźnicy domagają się elektronicznego kolejkowania, uważając, że ten system zmniejszy mitręgę przekraczania granic. Często kierowcy stoją w wielokilometrowych kolejach, nie mogąc korzystać z zaplecze sanitarnego, a parkujące wzdłuż poboczy dróg sznury ciężarówek są niebezpieczne dla ruchu drogowego. Blokują też wyjazdy z posesji. 

Szczególnie trudna jest sytuacja na granicy z Ukrainą. Po zwolnieniu przez KE przewoźników ukraińskich z konieczności stosowania zezwoleń w ruchu międzynarodowym oraz dopuszczeniu przez władze ukraińskie do wykonywania tych przewozów wszystkich podmiotów, ruch na polskich terminalach wzrósł dwukrotnie, do ponad 60 tys. wyjeżdżających pojazdów na miesiąc. 

Czytaj więcej

Złe prognozy dla transportu

Przedsiębiorcy uważają, że elektroniczna kolejka to krok w dobrym kierunku, ale jest to jedynie półśrodek. – Potrzebujemy sprawnych odpraw na granicy, a nie parkingów – podkreśla prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych Jan Buczek. 

Elektroniczna kolejka umożliwi rezerwację terminu odprawy granicznej za pomocą systemu informatycznego SATOS, np. przez przewoźnika chcącego dokonać takiej odprawy. – Zakładamy, że docelowe rozwiązanie zostanie wdrożone w Polsce we wszystkich drogowych przejściach granicznych obsługujących ruch towarowy w połowie 2025 roku. Równolegle będą prowadzone prace związane z dostosowaniem odpowiednich przepisów prawa krajowego – podaje biuro rzecznika prasowego KAS. 

Administracja zakłada, że awizacja terminu odprawy granicznej w drogowym ruchu towarowym powinna być obligatoryjna. – Oznacza to, że każdy, kto chce dokonać odprawy w ruchu towarowym będzie zobowiązany do rezerwacji termin odprawy granicznej za pomocą udostępnionego narzędzia – wyjaśnia biuro rzecznika. 

Firmy
Nowy specjalista w dostawach ostatniej mili sprzętu RTV, AGD i mebli
Drogowy
Do otwarcia tunelu pod Świną zostało pół roku
Drogowy
Na granicy z Ukrainą zniknęła kolejka tirów
Drogowy
Zdesperowani przewoźnicy zapowiadają blokadę Dorohuska
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Drogowy
Czy Polska zbuduje elektrownie jądrowe?