Do otwarcia tunelu pod Świną zostało pół roku

W styczniu 2023 roku mijają trzy lata od rozpoczęcia budowy komory startowej dla maszyny, która wydrążyła tunel pomiędzy wyspami Wolin i Uznam. Tunel drogowy pod Świną będzie najdłuższą przeprawą podwodną w Polsce.

Publikacja: 03.01.2023 16:28

Świnoujście, wjazd do tunelu na Uznam, stan styczeń 2023

Świnoujście, wjazd do tunelu na Uznam, stan styczeń 2023

Foto: Świnoujście

Powstający pod cieśniną Świny tunel jest jednorurowy. W każdym kierunku będzie po jednym pasie ruchu o szerokości 3,5 metra oraz pasy awaryjne po około 2 metry szerokości. Wraz z drogami dojazdowymi będzie miał prawie 3,2 kilometra długości, a sam odcinek wydrążony przez maszynę TBM wynosi dokładnie 1483,8 metrów. – Jesteśmy dobrej myśli, że wykonawca zakończy sukcesem zadanie w połowie 2023 roku – zaznacza zastępca prezydenta Świnoujścia Barbara Michalska. 

Czytaj więcej

Inspekcja Pracy skontroluje przewoźników

Sam prezydent miasta, Janusz Żmurkiewicz, zachęca do wytrwałości. – Możemy już być pewni, że wkrótce przejedziemy na wyspę Uznam bez oczekiwania na prom. To jeszcze tylko kilka miesięcy cierpliwości. To nic w odniesieniu do tego, ile lat czekaliśmy na gotowy tunel – porównuje Żmurkiewicz.

Trwa budowa jezdni w tunelu? Wykonana została izolacja, trwają też prace przy dylatacjach. W komorze startowej i odbiorczej wykonywane są kapy i chodniki, niedługo rozpoczną się prace przy izolacji i układanie warstw bitumicznych. Poza tunelem większość prac drogowych jest już wykonana. Do zrobienia pozostała między innymi nawierzchnia bitumiczna ścieżek pieszo-rowerowych po stronie wyspy Wolin, elementy brukowe i oznakowanie. Obecnie większość prac odbywa się jednak w tunelu, ze względu na harmonogram, jak i na warunki pogodowe. Zgodnie z planem Wykonawcy, nawierzchnia asfaltowa w tunelu będzie wykonywana w marcu tego roku i potrwa około 30 dni.

Wiosną 2022 roku tarcza wiertnicza została zdemontowana i wróciła do Chin. „Wyspiarka”, bo tak mieszkańcy nazwali tarczę, była w stanie wydrążyć w ciągu minuty maksymalnie 6 centymetrów tunelu, jednocześnie układając betonowe pierścienie obudowy i usuwając urobek. 

W 2022 roku najważniejsza była jednak budowa dwóch wyjść ewakuacyjnych. Aby je wykonać, trzeba było przebić się przez obudowę tunelu, co umożliwiło zamrożenie gruntu. 

Dla przewoźników korzystających z terminalu promowego w Świnoujściu oddanie tunelu niczego nie zmieni. – Terminal jest w dzielnicy Warszów na wyspie Wolin, czyli na prawobrzeżu miasta. Tunel połączy to właśnie prawobrzeże z lewobrzeżem, na którym usytuowane jest centrum miasta. Dlatego uruchomienie tunelu będzie miało pozytywny efekt jak idzie o dojazd naszych pracowników agencji celnej, zamieszkujących na lewobrzeżu, a pracujących w placówce przy terminalu promowym. Obecnie za każdym razem w drodze do pracy, jak i z pracy, przeprawiają się oni promami przez rzekę Świnę. Promy te pływają z dużą częstotliwością w godzinach szczytu (nawet co 10 min.), lecz ze znacznie mniejszą poza tymi godzinami, a zwłaszcza nocą, gdy ta częstotliwość spada do 1 przeprawy co godzinę. A nasi agenci celni miewają także dyżury wieczorne i nocne, więc spóźnienie się na prom oznacza dodatkową godzinę czekania. Zatem uruchomienie tunelu będzie dużą ulgą dla naszych pracowników – ocenia Jerzy Gębski z Enterprise Logistics. 

Czytaj więcej

Czy Polska zbuduje elektrownie jądrowe?

Głównym Inwestorem jest Gmina Miasto Świnoujście. Inwestorem zastępczym Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział Szczecin. Wykonawcą jest konsorcjum PORR/Gülermak. Nadzór nad projektem pełni SWECO/Lafrentz. Całkowity koszt inwestycji to ponad 900 milionów złotych, z czego prawie 775,7 milionów to dofinansowanie z Unii Europejskie (85 procent). Resztę, inwestor Gmina Miasto Świnoujście, dokłada z własnego budżetu.

Powstający pod cieśniną Świny tunel jest jednorurowy. W każdym kierunku będzie po jednym pasie ruchu o szerokości 3,5 metra oraz pasy awaryjne po około 2 metry szerokości. Wraz z drogami dojazdowymi będzie miał prawie 3,2 kilometra długości, a sam odcinek wydrążony przez maszynę TBM wynosi dokładnie 1483,8 metrów. – Jesteśmy dobrej myśli, że wykonawca zakończy sukcesem zadanie w połowie 2023 roku – zaznacza zastępca prezydenta Świnoujścia Barbara Michalska. 

Pozostało 87% artykułu
Produkty i Usługi
Kolorowe palety zdobywają rynek
Szynowy
Budowa kolei powinna przestawić się na kierunek południkowy
Szynowy
PKP Intercity ma o 10 mln więcej pasażerów niż w rekordowym 2019 roku
Szynowy
Koncern energetyczny PGE kupi całość akcji PKP Energetyka
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie
Morski
Polskie porty notują listopadowe rekordy obrotów
Materiał Promocyjny
Jak sztuczna inteligencja może być wykorzystywana przez przestępców cybernetycznych?