Do otwarcia tunelu pod Świną zostało pół roku

W styczniu 2023 roku mijają trzy lata od rozpoczęcia budowy komory startowej dla maszyny, która wydrążyła tunel pomiędzy wyspami Wolin i Uznam. Tunel drogowy pod Świną będzie najdłuższą przeprawą podwodną w Polsce.

Publikacja: 03.01.2023 16:28

Świnoujście, wjazd do tunelu na Uznam, stan styczeń 2023

Świnoujście

Świnoujście, wjazd do tunelu na Uznam, stan styczeń 2023

Foto: Świnoujście

Powstający pod cieśniną Świny tunel jest jednorurowy. W każdym kierunku będzie po jednym pasie ruchu o szerokości 3,5 metra oraz pasy awaryjne po około 2 metry szerokości. Wraz z drogami dojazdowymi będzie miał prawie 3,2 kilometra długości, a sam odcinek wydrążony przez maszynę TBM wynosi dokładnie 1483,8 metrów. – Jesteśmy dobrej myśli, że wykonawca zakończy sukcesem zadanie w połowie 2023 roku – zaznacza zastępca prezydenta Świnoujścia Barbara Michalska. 

Czytaj więcej

Inspekcja Pracy skontroluje przewoźników

Sam prezydent miasta, Janusz Żmurkiewicz, zachęca do wytrwałości. – Możemy już być pewni, że wkrótce przejedziemy na wyspę Uznam bez oczekiwania na prom. To jeszcze tylko kilka miesięcy cierpliwości. To nic w odniesieniu do tego, ile lat czekaliśmy na gotowy tunel – porównuje Żmurkiewicz.

Trwa budowa jezdni w tunelu? Wykonana została izolacja, trwają też prace przy dylatacjach. W komorze startowej i odbiorczej wykonywane są kapy i chodniki, niedługo rozpoczną się prace przy izolacji i układanie warstw bitumicznych. Poza tunelem większość prac drogowych jest już wykonana. Do zrobienia pozostała między innymi nawierzchnia bitumiczna ścieżek pieszo-rowerowych po stronie wyspy Wolin, elementy brukowe i oznakowanie. Obecnie większość prac odbywa się jednak w tunelu, ze względu na harmonogram, jak i na warunki pogodowe. Zgodnie z planem Wykonawcy, nawierzchnia asfaltowa w tunelu będzie wykonywana w marcu tego roku i potrwa około 30 dni.

Wiosną 2022 roku tarcza wiertnicza została zdemontowana i wróciła do Chin. „Wyspiarka”, bo tak mieszkańcy nazwali tarczę, była w stanie wydrążyć w ciągu minuty maksymalnie 6 centymetrów tunelu, jednocześnie układając betonowe pierścienie obudowy i usuwając urobek. 

W 2022 roku najważniejsza była jednak budowa dwóch wyjść ewakuacyjnych. Aby je wykonać, trzeba było przebić się przez obudowę tunelu, co umożliwiło zamrożenie gruntu. 

Dla przewoźników korzystających z terminalu promowego w Świnoujściu oddanie tunelu niczego nie zmieni. – Terminal jest w dzielnicy Warszów na wyspie Wolin, czyli na prawobrzeżu miasta. Tunel połączy to właśnie prawobrzeże z lewobrzeżem, na którym usytuowane jest centrum miasta. Dlatego uruchomienie tunelu będzie miało pozytywny efekt jak idzie o dojazd naszych pracowników agencji celnej, zamieszkujących na lewobrzeżu, a pracujących w placówce przy terminalu promowym. Obecnie za każdym razem w drodze do pracy, jak i z pracy, przeprawiają się oni promami przez rzekę Świnę. Promy te pływają z dużą częstotliwością w godzinach szczytu (nawet co 10 min.), lecz ze znacznie mniejszą poza tymi godzinami, a zwłaszcza nocą, gdy ta częstotliwość spada do 1 przeprawy co godzinę. A nasi agenci celni miewają także dyżury wieczorne i nocne, więc spóźnienie się na prom oznacza dodatkową godzinę czekania. Zatem uruchomienie tunelu będzie dużą ulgą dla naszych pracowników – ocenia Jerzy Gębski z Enterprise Logistics. 

Czytaj więcej

Czy Polska zbuduje elektrownie jądrowe?

Głównym Inwestorem jest Gmina Miasto Świnoujście. Inwestorem zastępczym Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział Szczecin. Wykonawcą jest konsorcjum PORR/Gülermak. Nadzór nad projektem pełni SWECO/Lafrentz. Całkowity koszt inwestycji to ponad 900 milionów złotych, z czego prawie 775,7 milionów to dofinansowanie z Unii Europejskie (85 procent). Resztę, inwestor Gmina Miasto Świnoujście, dokłada z własnego budżetu.

Powstający pod cieśniną Świny tunel jest jednorurowy. W każdym kierunku będzie po jednym pasie ruchu o szerokości 3,5 metra oraz pasy awaryjne po około 2 metry szerokości. Wraz z drogami dojazdowymi będzie miał prawie 3,2 kilometra długości, a sam odcinek wydrążony przez maszynę TBM wynosi dokładnie 1483,8 metrów. – Jesteśmy dobrej myśli, że wykonawca zakończy sukcesem zadanie w połowie 2023 roku – zaznacza zastępca prezydenta Świnoujścia Barbara Michalska. 

Pozostało 87% artykułu
Produkty i Usługi
Kolorowe palety zdobywają rynek
Szynowy
Budowa kolei powinna przestawić się na kierunek południkowy
Szynowy
PKP Intercity ma o 10 mln więcej pasażerów niż w rekordowym 2019 roku
Szynowy
Koncern energetyczny PGE kupi całość akcji PKP Energetyka
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Morski
Polskie porty notują listopadowe rekordy obrotów