Inspekcja Pracy skontroluje przewoźników

PIP zapowiada kontrole przestrzegania przepisów o delegowaniu pracowników.

Publikacja: 03.01.2023 13:58

Inspekcja Pracy skontroluje przewoźników

Foto: DAF Trucks

W 2023 roku Państwowa Inspekcja Pracy planuje zwiększyć liczbę kontroli z 52 tys. w roku 2022 do 60 tys. PIP przewiduje więcej działań prewencyjnych i szeroko rozumianej promocji ochrony pracy. W ramach zadań koordynowanych centralnie różnymi formami działań prewencyjno-promocyjnych objętych zostanie przynajmniej 35 tys. podmiotów. 

Czytaj więcej

PKP Intercity ma o 10 mln więcej pasażerów niż w rekordowym 2019 roku

Inspekcja Pracy uprzedza, że w roku 2023 będzie kontrolować firmy przewozów międzynarodowych, co jest konsekwencją objęcia przepisami o delegowaniu pracowników kierowców świadczących pracę w międzynarodowym transporcie drogowym („pakiet mobilności”). 

Inspekcja podkreśla, że w przypadku prawnej ochrony pracy priorytetem pozostają kontrole czasu pracy oraz wypłaty wynagrodzeń i innych świadczeń ze stosunku pracy. Urząd wyjaśnia, że najczęściej są naruszane unormowania, co potwierdzają dane statystyczne, w tym zgłaszane do urzędu skargi, z których blisko połowa dotyczy kwestii związanych z przedstawioną tematyką. W tym obszarze PIP przewiduje 2 tys. kontroli.

Dyrektor Departamentu Transportu Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych Piotr Mikiel uważa, że kontrola PIP, we wskazanym powyżej zakresie, powinna objąć firmy zagraniczne, których kierowcy będą w Polsce podlegać pod przepisy dot. delegowania pracowników, a nie firmy polskie delegujące pracowników do pracy za granicą. 

Natomiast prezes Związek Pracodawców „Transport i Logistyka Polska” Maciej Wroński przyznaje, że trzeba się liczyć z tym, że w praktyce PIP skoncentruje się w swoich działaniach na transporcie drogowym. – Żadna inna z polskich branż eksportujących usługi, nie wysyła pracowników na taką masową skalę jak ma to miejsce w międzynarodowych przewozach drogowych. I gdyby nie fakt, że przepisy związane z delegowaniem są bardzo trudne do interpretacji i prawidłowego wdrożenia, to samo rozpoczęcie kontroli na dużą skalę nie powinno budzić obaw. Kontrole są potrzebne, gdyż nieprzestrzeganie prawa w sferze socjalnej, oprócz naruszania praw pracowniczych, stanowi także czyn nieuczciwej konkurencji. Przedsiębiorcom stosującym się do polskich i unijnych przepisów trudno bowiem konkurować z firmami nie ponoszącymi kosztów regulacyjnych – tłumaczy Wroński.

Czytaj więcej

Budowa kolei powinna przestawić się na kierunek południkowy

W ub.r. PIP skontrolowała m.in. firmę Paul Schockemöhle Logistics Polska. – Dotyczyła przestrzegania przepisów prawa pracy, BHP, przepisów dotyczące legalności zatrudnienia (czas jazdy, postoju itp.), wypłacanie wynagrodzenia zgodnie z przepisami (zasadnicze, urlopowe itp. itd). Temat dodatków za pracę poza Polską nie był stricte wpisany w zakres kontroli - aby było to również weryfikowane - jakie mamy składniki wynagrodzenia od momentu wprowadzenia pakietu mobilności w lutym 2022 – opisuje dyrektor zarządzający w Paul Schockemöhle Logistics Polska Damian Szampera. 

Branża obawia się, że kontrole PIP mogą być bolesne. – „Priorytetem są potrzeby budżetu”, więc inspektorzy kontrolować będą tam, gdzie będą widoczne skutki działania inspekcji – przypuszcza niezależny doradca logistyczny Grzegorz S. Woelke. 

W 2023 roku Państwowa Inspekcja Pracy planuje zwiększyć liczbę kontroli z 52 tys. w roku 2022 do 60 tys. PIP przewiduje więcej działań prewencyjnych i szeroko rozumianej promocji ochrony pracy. W ramach zadań koordynowanych centralnie różnymi formami działań prewencyjno-promocyjnych objętych zostanie przynajmniej 35 tys. podmiotów. 

Inspekcja Pracy uprzedza, że w roku 2023 będzie kontrolować firmy przewozów międzynarodowych, co jest konsekwencją objęcia przepisami o delegowaniu pracowników kierowców świadczących pracę w międzynarodowym transporcie drogowym („pakiet mobilności”). 

Pozostało 84% artykułu
Elektromobilność
Czy wodór będzie paliwem przyszłości?
Materiał Promocyjny
BaseLinker uratuje e-sklep przed przestojem
Szynowy
Koncern energetyczny PGE kupi całość akcji PKP Energetyka
Morski
Gdynia umocni się na trasie do Ameryki
Drogowy
Przewoźnicy rozpędzili się w zakupach
Drogowy
Stan finansów kurierów jest gorszy niż średnia dla całej gospodarki