Pomimo rosnącej popularności zakupów online, finanse branży nie prezentują się najlepiej. Prawie 44 proc. przedsiębiorców z branży handlowej uważa, że ich kondycja finansowa nie jest ani dobra, ani zła, a o bardzo złej i złej mówi 8 proc. firm. Dodatkowo co trzeci badany spodziewa się pogorszenia sytuacji finansowej swojej firmy w końcówce tego roku, wynika z badania Skaner MŚP wykonanego dla BIG InfoMonitor.
Czytaj więcej
Elektryfikacja lekkiej dystrybucji miejskiej będzie sporym wyzwaniem dla większości przewoźników.
W ciągu roku niespłacone zadłużenie sklepów internetowych wzrosło o 18 proc. i wyniosło na koniec października br. ponad 342 mln zł, a liczba firm z zaległościami zwiększyła się o ponad 13 proc. i niesolidnych płatników w e-handlu jest już 5 162.
Kłopoty z zaległymi zobowiązaniami wobec banków i kontrahentów dotyczą 4,3 proc. firm e-commerce. To mniej niż wynosi średnia dla całego handlu, w tym całej gospodarki, która kształtuje się na poziomie 5,2 proc., jednak wzrost zaległości w ostatnim czasie mocno przyspieszył.
Pogarszająca się sytuacja internetowych sklepów będzie miała wpływ na rynek kurierski. – Bieżący rok może okazać się szczególni trudny z powodu drożyzny, ograniczania wydatków przez wielu Polaków i zmiany nawyków zakupowych, co przełoży się też na mniejszą liczbę zleconych zamówień na wysyłkę towaru dla branży kurierskiej. W tym przypadku zadziała efekt domina – mniej zamówień w e-commerce, to mniej przesyłek do rozwiezienia – ostrzega główny analityk BIG InfoMonitor prof. Waldemar Rogowski.