Z usług PKP Intercity skorzystało w 2022 roku prawie 59 mln pasażerów, 10 mln więcej niż w rekordowym 2019 roku. Najwyższą frekwencję przewoźnik zanotował w sierpniu (ponad 6,5 mln). – Liczymy, że w najbliższych latach uda nam się znacząco poprawić wynik z 2022 roku. Pomogą nam w tym między innymi wielomiliardowe inwestycje taborowe, jak i infrastrukturalne – stwierdza prezes zarządu PKP Intercity Marek Chraniuk. 

Czytaj więcej

Budowa kolei powinna przestawić się na kierunek południkowy

Przewoźnik zwiększył z 19 do 27 mld zł fundusze jakie zainwestuje do 2030 roku. Do tego czasu flota PKP Intercity zostanie w dużym stopniu wymieniona, wszystkie pojazdy spółki będą nowe lub zmodernizowane. Planuje ona uruchamiać w 2030 roku około dwa razy więcej pociągów i zaoferować pasażerom wysoki oraz jednolity standard podróży. Standardem staną się podróże z prędkością 160-250 km/h. 

Wartość inwestycji zakontraktowanych przez PKP Intercity w ramach strategii taborowej wynosi już 7 mld zł brutto, z czego umowy podpisane w 2022 roku mają wartość 1,4 mld zł. Na początku kwietnia 2022 roku narodowy przewoźnik podpisał z poznańską Fabryką Pojazdów Szynowych H. Cegielski umowę na modernizację 90 wagonów, które po zakończonych pracach będą kursować jako wagony przedziałowe drugiej klasy w pociągach kategorii InterCity. Wartość zamówienia wynosi niemal 495 mln zł brutto. 

Kolejnym krokiem we wzmacnianiu parku wagonowego PKP Intercity było podpisanie we wrześniu 2022 roku umowy z Pesą Bydgoszcz na modernizację 59 wagonów serii 152A i 154A. Wykonanie wszystkich prac zamknie się w kwocie 376 mln zł brutto, a pojazdy po modernizacji zaoferują podróżnym liczne udogodnienia, takie jak: WI-FI, indywidualne oświetlenie, nową klimatyzację, dynamiczny system informacji prezentowany na tablicach świetlnych czy nowe drzwi odskokowo – przesuwne. 

Czytaj więcej

Koncern energetyczny PGE kupi całość akcji PKP Energetyka

Bydgoski producent wyprodukuje dla narodowego przewoźnika również 16 nowych lokomotyw elektryczno-spalinowych o maksymalnej prędkości 160 km/h w trakcji elektrycznej i 120 km/h w trakcji spalinowej. Wartość kontraktu, który został podpisany w październiku 2022 roku, wynosi 554,6 mln zł brutto.

W listopadzie PKP Intercity ogłosiło największy w swojej historii pod względem liczby pojazdów przetarg taborowy. Po zakończeniu zamówienia park taborowy przewoźnika powiększy się aż o 300 nowych wagonów, a prawo opcji umożliwi zakup dodatkowych 150 pojazdów. Zakup ten wprowadzi do oferty PKP Intercity nowy standard stylistyki i komfortu podróżowania. – To nasz najważniejszy przetarg w ostatnich latach – zapewnia prezes PKP Intercity. 

PKP IC

Przewoźnik otrzyma również nowe i zmodernizowane budynki infrastrukturalne. W lipcu PKP Intercity zakończyło przebudowę automatycznej myjni pociągów na stacji postojowej Warszawa Grochów. Dzięki inwestycji skrócił się czas mycia pojedynczego składu i podniósł standard utrzymania taboru, a obiekt działa całorocznie, niezależnie od warunków atmosferycznych. Nowe oblicze zyskuje również wrocławska stacja postojowa, gdzie trwa III etap prac modernizacyjnych w lokomotywowni oraz w listopadzie została uroczyście zainaugurowana budowa całorocznej myjni automatycznej. 

Zeszły rok PKP Intercity zamknęło największą inwestycją informatyczną w ponad 20-letniej historii. Przewoźnik podpisał trzy umowy, dzięki którym podróżni będą mogli kupować bilety na pociągi w zupełnie nowym systemie sprzedaży internetowej. Pierwsza umowa dotyczy internetowego systemu sprzedaży e-IC 2.0, druga i trzecia dotyczą licencji, wdrożenia i utrzymania nowego Centralnego Systemu Sprzedaży oraz usługi rezerwacyjnej. Wykonawcą systemów będzie PKP Informatyka, a łączna wartość wszystkich umów wynosi ponad 143 mln zł brutto. Planowo system e-IC 2.0 ma zostać udostępniony pasażerom w ostatnich miesiącach 2023 roku, a z pełnej funkcjonalności nowego systemu będą mogli korzystać w ostatnim kwartale 2024 roku.

Czytaj więcej

Polskie porty notują listopadowe rekordy obrotów

Spółka podpisała w czerwcu 2022 roku w siedzibie Centrum Unijnych Projektów Transportowych aneksy zwiększające dofinasowanie nie tylko do projektów taborowych, lecz także infrastrukturalnych. Dzięki temu otrzyma z Unii Europejskiej łącznie 1 miliard złotych.