Ministerstwo Infrastruktury jest zaniepokojone trybem wprowadzenia ograniczeń we wjeździe dla unijnych przewoźników samochodowych, które nastąpiło bez powiadomienia państw członkowskich Unii Europejskiej z wyprzedzeniem, pozwalającym na dostosowanie się do nowych wymagań.
Czytaj więcej
Węgiel i inne surowce energetyczne przyczyniły się do rekordowych przeładunków w polskich portach. Tym razem jest to import.
Ministerstwo Infrastruktury zawiadamia, że podejmuje „interwencję w tej sprawie u właściwych władz brytyjskich, z postulatem wprowadzenia rozwiązań przejściowych pozwalających na dostosowanie się przedsiębiorców transportowych do nowych wymogów lub rozpatrzenie możliwości odstąpienia od części z nich”.
Czy zabraknie zezwoleń EKMT?
Ponadto Ministerstwo Infrastruktury interweniuje w Sekretariacie Międzynarodowego Forum Transportowego ITF, zarządzającym systemem wielostronnych zezwoleń EKMT „w celu rozważenia przyjęcia rozwiązań łagodzących skutki wejścia w życie nowych regulacji”.
Od 24 grudnia przewoźnicy z UE będą mogli wykonywać przewozy między UK a krajami trzecimi jedynie na podstawie zezwoleń EKMT. Dotychczas dla tego rodzaju operacji transportowych wymagana była jedynie licencja wspólnotowa. Wymóg ten dotyczy także przewozów z Wielkiej Brytanii do Szwajcarii, Norwegii, Islandii i Liechtensteinu, oraz w odwrotnym kierunku. Sprawa ta również nie była uregulowana w umowie TCA (o handlu i współpracy, czyli Trade and Cooperation Agreement – TCA), podpisanej przez Wielką Brytanię i UE na koniec roku 2020.