Zakończył się transport najcięższych elementów tarczy TBM na budowę tunelu drogowego trasy S19. Jak wygląda podsumowanie tej operacji?
Cała operacja przebiegła pomyślnie, a wielomiesięczne przygotowania wielu ekspertów zarówno po stronie publicznej jak i prywatnej, pozwoliły na bezpieczne i terminowe dowiezienie ładunku. To niewątpliwy sukces oraz przykład wyśmienitej współpracy pomiędzy GDDKiA, a branżą transportu ponadgabarytowego.
Z drugiej strony realizacja tego wyjątkowego transportu uwidoczniła - niczym w soczewce, wszelkie anomalie i bariery administracyjne towarzyszące wydawaniu zezwoleń na przejazd pojazdu nienormatywnego.
Czytaj więcej
Parlament Europejski i Rada wstępnie porozumiały się co do objęcia emisji transportu drogowego unijnym systemem handlu uprawnieniami do emisji (ETS).
Ze względu na bariery administracyjne, pomimo, iż był to jeden transport, jedna trasa z Opola do Babicy, wymagane było uzyskanie dwóch następujących po sobie zezwoleń, albowiem ustawa o ruchu drogowym nie pozwala na wydanie zezwolenia na czas krótszy lub dłuższy niż 14 dni. Na co dzień przewoźnicy borykają się z brakiem możliwości wydania zezwolenia, gdy droga dostępna jest np. na 10 dni (a zezwolenie musi być wydane na 14 dni), a z kolei TBM nie mógł przejechać na jednym zezwoleniu, ponieważ z góry było wiadome, że transport potrwa ok. 23 dni. Niezależnie zatem czy mówimy o wyjątkowym transporcie TBM, czy codziennej rzeczywistości transportu ponadgabarytowego, sztywny termin 14 dni wynikający z ustawy o ruchu drogowym stanowi niepotrzebną barierę administracyjno-prawną. OSPTN od wielu lat apeluje o zmiany w tym zakresie. Miejmy nadzieje, że bezpieczny przejazd TBM przyspieszy wdrożenie niezbędnych uproszczeń procedury.