Do końca marca Anglia zawiesza kary

Brytyjskie ministerstwo transportu poinformowało polski resort, że do 31 marca brytyjskie służby nie będą wymierzać sankcji za jazdę bez wymaganych zezwoleń.

Publikacja: 05.01.2023 09:36

Do końca marca Anglia zawiesza kary

Port Dover

Foto: Port Dover

Od 24 grudnia 2022 roku Wielka Brytania zlikwidowała udogodnienia, z których korzystali polscy przewoźnicy. Chodzi o wykonywane bez zezwoleń EKMT przewozów pomiędzy Wielką Brytanią i krajami trzecimi, zakaz kabotażu po wjeździe na Wyspy na pusto oraz obsługi ostatniej mili w transporcie intermodalnym. 

Ministerstwo Infrastruktury wskazało nagły tryb wprowadzenia zmian, co jest szczególnie kłopotliwe w przypadku przewozów z krajów trzecich. Gdy pojawiła się informacja o nowym wymogu, zezwolenia EKMT na 2023 rok już były rozdzielone. 

Czytaj więcej

Złe prognozy dla transportu

W tej sytuacji Polska wniosła na forum konferencji ministrów transportu wniosek o zwiększenie puli zezwoleń EKMT dla polskich przewoźników. Będzie on rozpatrywany pod koniec marca. W tej sytuacji brytyjski resort transportu zgodził się, aby służby w okresie przejściowym do 31 marca nie wystawiały mandatów za brak zezwoleń EKMT oraz podczas wykonywania kabotażu lub ostatniej mili w transporcie intermodalnym. 

Polska wystąpiła do Wielkiej Brytanii także z wnioskiem o zniesienie koniczności stosowania zezwoleń w przewozach pomiędzy Zjednoczonym Królestwem i krajami trzecimi. Pozwala na to polsko-brytyjska umowa transportowa z 1975 roku. 

Jednak na takie rozwiązanie musi pozwolić również Bruksela, która zawarła z Wielką Brytanią umowę o handlu i współpracy - Trade and Cooperation Agreement – TCA). 

Od 24 grudnia 2022 roku Wielka Brytania zlikwidowała udogodnienia, z których korzystali polscy przewoźnicy. Chodzi o wykonywane bez zezwoleń EKMT przewozów pomiędzy Wielką Brytanią i krajami trzecimi, zakaz kabotażu po wjeździe na Wyspy na pusto oraz obsługi ostatniej mili w transporcie intermodalnym. 

Ministerstwo Infrastruktury wskazało nagły tryb wprowadzenia zmian, co jest szczególnie kłopotliwe w przypadku przewozów z krajów trzecich. Gdy pojawiła się informacja o nowym wymogu, zezwolenia EKMT na 2023 rok już były rozdzielone. 

Firmy
Nowy specjalista w dostawach ostatniej mili sprzętu RTV, AGD i mebli
Drogowy
Inspekcja Pracy skontroluje przewoźników
Drogowy
Do otwarcia tunelu pod Świną zostało pół roku
Szynowy
Budowa kolei powinna przestawić się na kierunek południkowy
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Drogowy
Czy Polska zbuduje elektrownie jądrowe?
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką