Kolejowi przewoźnicy ze stratą, samochodowi na plusie

Pomimo doskonałej końcówki roku, branża kolejowa zanotuje straty, zaś nastawiony na eksport usług sektor przewozów drogowych jest na miliardowym plusie. Druga połowa roku przyniesie ożywienie.

Publikacja: 09.01.2023 17:30

Kolejowi przewoźnicy ze stratą, samochodowi na plusie

PKP Cargo

Foto: PKP Cargo

PKO Research oblicza, że branża transportu kolejowego towarów zakończyła trzeci kwartał 2022 roku stratą netto rzędu 59 mln zł. Największy kolejowy przewoźnik towarowy, PKP Cargo, zanotował wzrost przychodów rok do roku o 21%, a EBIDTA o 65%. Strata Grupy PKP Cargo wyniosła 4,7 mln zł i jest niższa o 149 mln zł od zanotowanej rok wcześniej. 

Poprawa rentowności to wynik rosnących przewozów węgla. W samym trzecim kwartale przychody wzrosły r/r o 24% - do 1, 363 mld zł, Grupa odnotowała w tym okresie zysk netto 38 mln zł, podczas gdy przed rokiem była strata 24 mln zł.

Czytaj więcej

Przewoźnicy samochodowi narzekają na słaby początek roku

Pod względem masy – 33 mln ton - po 3 kwartałach br. przewozy węgla są niższe o 2,7% wobec analogicznego okresu 2021 roku, ale praca przewozowa wzrosła aż o 1 mld tkm i wyniosła 6,7 mld tkm.

Pomimo dobrej drugiej połowy 2022 roku, w pełnych latach 2022-2023 przewoźnicy kolejowi prawdopodobnie także osiągną lekko ujemny wynik finansowy. Analitycy PKO Research tłumaczą, że czynnikiem obniżającym rentowność branży jest znaczący wzrost wielu rodzajów kosztów.

W tym samym okresie transport drogowy towarów wypracował nadwyżkę 989 mln zł, choć, jak przyznaje PKO Reseach, sytuacja ekonomiczno-finansowa branży nieco się pogorszyła, przy spadku zysku netto o 12% q/q. Słabsza koniunktura gospodarcza wyhamuje wzrost popytu na usługi transportowe w 2023 roku, przewidują analitycy PKO Reseach.

Korzystne wyniki przewoźników samochodowych to efekt dobycia 20 proc. unijnych przewozów drogowych przez zarejestrowane w Polsce firmy. Polski Instytut Ekonomiczny podlicza, że Polska odnosi korzyści z uczestnictwa w jednolitym rynku i dla działu transport i magazynowanie wylicza je na dodatkowe 32,9 tys. miejsc pracy. 

Badania koniunktury PIE sugerują, że wkrótce zmniejszy się skala inflacji. W przedsiębiorstwach coraz słabiej rosną koszty produkcji. To także efekt poprawy łańcuchów dostaw – GUS wskazuje, że odsetek firm skarżących się na niedobory materiałów spadł w przeciągu kwartału z 31 do 21%. 

Począwszy od marca inflacja zacznie wyhamowywać, przewidują analitycy PIE. Będzie to efekt spadku cen ropy oraz niższego wzrostu światowych cen żywności. Inflacja bazowa także przejdzie w trend spadkowy, jednak będzie on powolny. Pod koniec 2023 wzrost cen powinien dalej przekraczać 8%. 

Czytaj więcej

Importerzy samochodów ciężarowych zamknęli rekordowy rok

Szczyt inflacji przypadnie w lutym - raczej będzie to mniej niż 20%. To efekt przywrócenia wyższych stawek VAT na energię elektryczną, paliwo i gaz. Inflację napędzać będą również noworoczne podwyżki cen podyktowane rosnącymi kosztami prowadzenia działalności.

Inflacja spadła w grudniu do 16,6%. Komentarz GUS wskazuje, że najbardziej podrożały rachunki za energię (31%). Zdecydowanie drożej płacimy też za żywność (21%). Systematycznie podnosi się także inflacja bazowa – szacujemy, że ceny w tej grupie wzrosły o 11,6%. 

Prezes PFR Paweł Borys Pierwsze spodziewa się, że półrocze br. będzie zapewne trudne, ale w drugim półroczu spodziewa się hamowanie dynamiki wzrostu cen oraz ożywienia gospodarczego. 

Produkty i Usługi
Kolorowe palety zdobywają rynek
Szynowy
Budowa kolei powinna przestawić się na kierunek południkowy
Regulacje Ue
Poszerzona sieć TEN-T w standardzie europejskim wjedzie na Ukrainę
Szynowy
Koncern energetyczny PGE kupi całość akcji PKP Energetyka
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Drogowy
Czy Polska zbuduje elektrownie jądrowe?
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką