PKO Research oblicza, że branża transportu kolejowego towarów zakończyła trzeci kwartał 2022 roku stratą netto rzędu 59 mln zł. Największy kolejowy przewoźnik towarowy, PKP Cargo, zanotował wzrost przychodów rok do roku o 21%, a EBIDTA o 65%. Strata Grupy PKP Cargo wyniosła 4,7 mln zł i jest niższa o 149 mln zł od zanotowanej rok wcześniej.
Poprawa rentowności to wynik rosnących przewozów węgla. W samym trzecim kwartale przychody wzrosły r/r o 24% - do 1, 363 mld zł, Grupa odnotowała w tym okresie zysk netto 38 mln zł, podczas gdy przed rokiem była strata 24 mln zł.
Czytaj więcej
Kierowcy i samochody są gotowi do pracy, nie ma tylko ładunków. Słaby sezon może przynieść zmiany na rynku pracy.
Pod względem masy – 33 mln ton - po 3 kwartałach br. przewozy węgla są niższe o 2,7% wobec analogicznego okresu 2021 roku, ale praca przewozowa wzrosła aż o 1 mld tkm i wyniosła 6,7 mld tkm.
Pomimo dobrej drugiej połowy 2022 roku, w pełnych latach 2022-2023 przewoźnicy kolejowi prawdopodobnie także osiągną lekko ujemny wynik finansowy. Analitycy PKO Research tłumaczą, że czynnikiem obniżającym rentowność branży jest znaczący wzrost wielu rodzajów kosztów.