Lokalne platformy sprzedaży w Internecie nie do pokonania

Shopee wycofuje się z Polski. Spowolnienie w gospodarce odczuwa także branża e-handlu.

Publikacja: 13.01.2023 16:19

Lokalne platformy sprzedaży w Internecie nie do pokonania

Foto: Shopee Polska

Po roku azjatycka platforma zakupowa Shopee wycofuje się z Polski. Działalność zakończy minutę przed północą 23 stycznia. Pomimo że w Polsce jesienią 2022 roku aplikację Shopee pobrano ponad 7,5 mln razy, a na platformie zarejestrowało się ponad 53 tys. polskich firm mających ponad 15 mln ofert, w Polsce Shopee poniosła klęskę. – Po raz kolejny okazało się, że kopiowanie pomysłów, które u innych działają od lat nie jest prostą sprawą. Wchodzenie na rynki, gdzie inni często lokalni gracze mają bardzo silną pozycje rynkową wymaga nie tylko dobrej strategii oraz funduszy, ale chyba przede wszystkim wytrwałości i cierpliwości – ocenia wiceprezes Last Mile Experts Mirek Gral. 

Czytaj więcej

W tym sezonie wyższe zwroty w zakupach online

Przypomina, że niedawno zaistniała podobna sytuacje, gdy Jokr (firma oferująca błyskawiczne dostawy) po niecałym roku działalności w naszym kraju zamknął biznes ze stratą netto w wysokości 15,36 mln zł. 

Prezes Supply Chain & Logistics Network Expert Grzegorz Lichocik wskazuje, że powodzenie w interesach w dużej mierze zależy od przyjętej strategii, a ta od tego kto ją buduje i ile chce przeznaczyć na rozwój biznesu. – Mam wrażenie, że wiele firm wchodząc na rynek polski zakłada, że skopiowanie wcześniejszych dokonań wystarczy. Czasami brakuje w firmie specjalistów (przez duże S) i analizy jaki model rozwoju przyjąć. Można przypuszczać, że inny model mógłby się sprawdzić, ale jak widać decyzje są szybkie w tej firmie. To też dobry sygnał. Przeleciała jak kometa. Sądząc po reklamach celowała w dość specyficzny rynek, który nie okazał się łaskawy... Wydaje mi się, że przyjęcie strategii (wg M.Portera) lidera cenowego powinno zakładać dłuższy czas ze zwrotu inwestycji – ocenia Lichocik. 

Branża podaje także inne możliwe powody wycofania się z polskiego rynku. – Decyzja może zaskoczyć, bo platforma znajdowała się w czołówce najczęściej odwiedzanych sklepów w Polsce, z ponad 10 milionami klientów w kraju. W mojej opinii zadziałać mogło chwilowe spowolnienie sektora eCommerce i zmiana strategii inwestorów – przypuszcza specjalista opakowań dla handlu internetowego Damian Popławski. 

Inni wskazują, że przyczyna leży być może gdzie indziej. – Amazon przez bardzo długi czas był finansowany rosnącą wyceną akcji, dającą dodatkowe kredytowanie. Tutaj finansowanie się po prostu skończyło z powodu problemów na rynku gamingowym (w Chinach) co rozpoczęło efekt domina. Shopee było zmuszone przyciąć działalność na kilku rynkach – uważa Key Accounts Supply Chain Leader w firmie 3M EMEA Paweł Jabłoński. 

Czytaj więcej

Nadawcy wolą ciężarówki od kolei

Wyjście z polskiego rynku dużego gracza mówi także sporo o konkurencji. – Ta decyzja też trochę pokazuje jak silna jest pozycja rodzimych platform i zmiana przyzwyczajeń nawet z dużym kapitałem nie muszą wcale okazać się spektakularnym sukcesem – zaznacza Global Logistics Platform for eCommerce I CEE I Packeta Poland I CrossBorder I CEP Adam Zając. 

Firma Shopee rozpoczęła działalność w Azji Południowo-Wschodniej i na Tajwanie w 2015 roku, a w 2019 roku rozszerzyła swoją działalność na inne rynki globalne. Jest częścią Sea Limited (NYSE: SE), globalnej firmy internetowej.

Po roku azjatycka platforma zakupowa Shopee wycofuje się z Polski. Działalność zakończy minutę przed północą 23 stycznia. Pomimo że w Polsce jesienią 2022 roku aplikację Shopee pobrano ponad 7,5 mln razy, a na platformie zarejestrowało się ponad 53 tys. polskich firm mających ponad 15 mln ofert, w Polsce Shopee poniosła klęskę. – Po raz kolejny okazało się, że kopiowanie pomysłów, które u innych działają od lat nie jest prostą sprawą. Wchodzenie na rynki, gdzie inni często lokalni gracze mają bardzo silną pozycje rynkową wymaga nie tylko dobrej strategii oraz funduszy, ale chyba przede wszystkim wytrwałości i cierpliwości – ocenia wiceprezes Last Mile Experts Mirek Gral. 

Pozostało 81% artykułu
Szynowy
Kolejowi przewoźnicy ze stratą, samochodowi na plusie
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Firmy
Rynek kurierski słabnie, ale InPost bije kolejne rekordy doręczeń
Elektromobilność
Ostatnie 4 lata spokoju dla przewoźników drogowych
Szynowy
Napaść Rosji na Ukrainę nie zabiła Jedwabnego Szlaku
Drogowy
Za półtora roku tiry staną nad granicą w elektronicznej kolejce