W 2022 roku pociągi Kolei Chińskich (China National Railway Group, CREC), na trasie pomiędzy Chinami i Europa przewiozły 1,6 mln TEU w 2022 roku, co oznacza 10-procentowy wzrost w stosunku do roku wcześniejszego.
Liczba pociągów na tej trasie powiększyła się o 9 proc. do 16 tys. Dynamika wzrostu rok wcześniej przekroczyła 30 proc. W 2022 roku spowolnienie na nowym jedwabnym szlaku odczuwalne było w pierwszej połowie 2022 roku, gdy liczba pociągów wzrosła tylko o 3 proc. Gospodarki krajów Europy Zachodniej nie są w stanie obyć się bez chińskich dostaw, a dla wielu przedsiębiorców transport morki był trudnodostępny lub zbyt wolny, gdy lotniczy zbyt drogi.
Czytaj więcej
Już za kilka lat toczona przez Unię wojna klimatyczna podniesie ceny przewozów i może doprowadzić do konsolidacji branży transportu drogowego.
Utrzymanie potoku towarów na szlaku przez Rosję, Białoruś i Polskę oznacza, że trasa południowa (przez Morze kaspijskie) jest droga i czasochłonna w porównaniu do trasy północnej.
Kolejowy Jedwabny Szlak łączy 29 chińskich prowincji z 23 krajami Unii Europejskiej. Połącznie ruszyło w 2011 roku, gdy z Chin do Europy przyjechało pierwsze 17 pociągów.