Europejskie Stowarzyszenie Kolejowych Przewoźników (EFRA) podsumowało drugą dekadę wieku w kolejowych przewozach towarowych. Z danych Eurostat wynika, że udział kolei w rynku transportowym (liczonym w tonach) wyniósł 17 proc.
EFRA podkreśla, że nadawcy wymagają wysokiej punktualności przewozów, w przeciwnym razie koleje nie będą w stanie konkurować z samochodami ciężarowymi.
Czytaj więcej
Już za kilka lat toczona przez Unię wojna klimatyczna podniesie ceny przewozów i może doprowadzić do konsolidacji branży transportu drogowego.
W ostatnich dekadach udział kolei w przewozach utrzymuje się na poziomie 17-18 proc. pomimo wysiłków polityków przesunięcia zleceń na szyny.
Koleje przewiozły w 2019 roku 1,5 mld ton, wykonały pracę przewozową 398 mld tkm i osiągnęły przy tym 15 mld euro przychodów. EFRA wylicza, że udział niezależnych przewoźników sięgnął 47 proc., a unia otworzyła rynek przewozów towarowych dla konkurencji w 1991 roku. Komisja Europejska interesuje się tym rodzajem przewozów i wprowadza ułatwienia w rozwoju transportu międzynarodowego.