Geopost, właściciel DPD, zanotował spadek liczby przesyłek w 2022 roku

Dostawy do punktów odbioru rosły bardzo szybko, ale i tak zbyt wolno, aby uchronić grupę przed spadkiem liczby dostarczonych przesyłek.

Publikacja: 01.03.2023 08:16

Geopost, właściciel DPD, zanotował spadek liczby przesyłek w 2022 roku

Geopost

Foto: Geopost

W 2022 roku liczba doręczonych przez koncern przesyłek była o 1,3 proc. mniejsza niż rok wcześniej i wyniosła 2,1 mld sztuk. Przychody wzrosły o 6 proc. do 15,6 mld euro. Zysk wyniósł 669 mln euro, o 37,5 mniej w stosunku do rekordowego 2021 roku. Pogorszenie wynika z mniejszych ilości przesyłek ekspresowych, co jest skutkiem malejącej siły nabywczej społeczeństw i jest pokłosiem inflacji, mniejszej liczy przesyłek i odpisu 149 mln euro na zlikwidowaną działalność w Rosji. 

Czytaj więcej

Polskie ciężarówki utkną w Rosji i Kazachstanie

Korporacja podkreśla wzrost w segmencie dostaw do punktów odbioru, żywności, leków i przesyłek o temperaturze kontrolowanej. Udział dostaw do odbiorców instytucjonalnych wzrósł o 1 pp. do 43 proc. 

Geopost umacnia się także na rynku przesyłek tego samego dnia (zakup brytyjskiego lidera CitySprint) oraz przesyłek dużych (zakup CChezVous na rynku francuskim). Spółka zwiększyła udziały w Aramex (emirackiej firmie kurierskiej) z 24,9 do 28 proc. Prowadzi ona działalność na Bliskim Wschodzie, Azji, Afryce i Oceanii. 

Geopost zajmuje pierwsze miejsce w przesyłkach kurierskich we Francji, Hiszpanii, Irlandii, na Litwie, Łotwie, Słowacji i we Włoszech.

Drugie miejsce zajmuje w Austrii, Czechach, Bułgarii, Estonii, Niemczech, Polsce, Portugalii, Wielkiej Brytanii. 

Trzecie miejsce przypadło firmie na rynkach w: Chorwacji, Słowenii i Szwajcarii. 

Czytaj więcej

Solaris po raz pierwszy ze stratą

Dostawy do punktów odbioru wzrosły w ostatnim roku o 40 proc. Geopost ma 83 tys. takich miejsc na świecie, o 13 tys. więcej niż rok wcześniej. Grupa zamierza rozbudować sieć do 100 tys., aby każdy odbiorca miał nie więcej niż 10 minut do punktu. 

Wartość dostaw żywności wzrosła o 1 proc., a Geopost wzmacnia ten segment przejęciem Porudebon.com oraz Cool Runnings. Geopost powiększa także spółkę-córkę Chronofresh. 

Dostawy leków powiększyły się o 22,8 proc. Geopost inwestuje w spółkę Chronopost Healthcare, zaś specjalizująca się w logistyce leków spółka Biocair zwiększyła wielkości dostaw o 30 proc. 

Geopost zarządza spółką Asendia, do której należy platforma internetowego handlu Scalefast. Przychody Asendii powiększyły przychody Geopost o 2514 mln euro, co jest sumą o 16 proc. większą w stosunku do 2021 roku. 

Czytaj więcej

InPost ma własny sklep i na dobre konkuruje z Allegro

Na koniec roku Geopost miał 8458 zeroemisyjnych pojazdów (elektrycznych, gazowych i rowerów), używanych w 251 europejskich miastach. W 97 z nich stosowane są wyłącznie zeroemisyjne pojazdy. Grupa zatrudnia 122 tys. osób. 

Firmy
Nadchodzą potężne turbulencje na rynku kurierskim
Firmy
Raben wchodzi do Szwajcarii
Firmy
Duńczycy jednak stawiają na Turcję
Firmy
Automaty paczkowe w sieciach otwartych czy zamkniętych?
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Firmy
W trzecim kwartale InPost rósł dwa razy szybciej od rynku
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką