Geopost, właściciel DPD, zanotował spadek liczby przesyłek w 2022 roku

Dostawy do punktów odbioru rosły bardzo szybko, ale i tak zbyt wolno, aby uchronić grupę przed spadkiem liczby dostarczonych przesyłek.

Publikacja: 01.03.2023 08:16

Geopost, właściciel DPD, zanotował spadek liczby przesyłek w 2022 roku

Foto: Geopost

W 2022 roku liczba doręczonych przez koncern przesyłek była o 1,3 proc. mniejsza niż rok wcześniej i wyniosła 2,1 mld sztuk. Przychody wzrosły o 6 proc. do 15,6 mld euro. Zysk wyniósł 669 mln euro, o 37,5 mniej w stosunku do rekordowego 2021 roku. Pogorszenie wynika z mniejszych ilości przesyłek ekspresowych, co jest skutkiem malejącej siły nabywczej społeczeństw i jest pokłosiem inflacji, mniejszej liczy przesyłek i odpisu 149 mln euro na zlikwidowaną działalność w Rosji. 

Czytaj więcej

Polskie ciężarówki utkną w Rosji i Kazachstanie

Korporacja podkreśla wzrost w segmencie dostaw do punktów odbioru, żywności, leków i przesyłek o temperaturze kontrolowanej. Udział dostaw do odbiorców instytucjonalnych wzrósł o 1 pp. do 43 proc. 

Geopost umacnia się także na rynku przesyłek tego samego dnia (zakup brytyjskiego lidera CitySprint) oraz przesyłek dużych (zakup CChezVous na rynku francuskim). Spółka zwiększyła udziały w Aramex (emirackiej firmie kurierskiej) z 24,9 do 28 proc. Prowadzi ona działalność na Bliskim Wschodzie, Azji, Afryce i Oceanii. 

Geopost zajmuje pierwsze miejsce w przesyłkach kurierskich we Francji, Hiszpanii, Irlandii, na Litwie, Łotwie, Słowacji i we Włoszech.

Drugie miejsce zajmuje w Austrii, Czechach, Bułgarii, Estonii, Niemczech, Polsce, Portugalii, Wielkiej Brytanii. 

Trzecie miejsce przypadło firmie na rynkach w: Chorwacji, Słowenii i Szwajcarii. 

Czytaj więcej

Solaris po raz pierwszy ze stratą

Dostawy do punktów odbioru wzrosły w ostatnim roku o 40 proc. Geopost ma 83 tys. takich miejsc na świecie, o 13 tys. więcej niż rok wcześniej. Grupa zamierza rozbudować sieć do 100 tys., aby każdy odbiorca miał nie więcej niż 10 minut do punktu. 

Wartość dostaw żywności wzrosła o 1 proc., a Geopost wzmacnia ten segment przejęciem Porudebon.com oraz Cool Runnings. Geopost powiększa także spółkę-córkę Chronofresh. 

Dostawy leków powiększyły się o 22,8 proc. Geopost inwestuje w spółkę Chronopost Healthcare, zaś specjalizująca się w logistyce leków spółka Biocair zwiększyła wielkości dostaw o 30 proc. 

Geopost zarządza spółką Asendia, do której należy platforma internetowego handlu Scalefast. Przychody Asendii powiększyły przychody Geopost o 2514 mln euro, co jest sumą o 16 proc. większą w stosunku do 2021 roku. 

Czytaj więcej

InPost ma własny sklep i na dobre konkuruje z Allegro

Na koniec roku Geopost miał 8458 zeroemisyjnych pojazdów (elektrycznych, gazowych i rowerów), używanych w 251 europejskich miastach. W 97 z nich stosowane są wyłącznie zeroemisyjne pojazdy. Grupa zatrudnia 122 tys. osób. 

W 2022 roku liczba doręczonych przez koncern przesyłek była o 1,3 proc. mniejsza niż rok wcześniej i wyniosła 2,1 mld sztuk. Przychody wzrosły o 6 proc. do 15,6 mld euro. Zysk wyniósł 669 mln euro, o 37,5 mniej w stosunku do rekordowego 2021 roku. Pogorszenie wynika z mniejszych ilości przesyłek ekspresowych, co jest skutkiem malejącej siły nabywczej społeczeństw i jest pokłosiem inflacji, mniejszej liczy przesyłek i odpisu 149 mln euro na zlikwidowaną działalność w Rosji. 

Pozostało 83% artykułu
Firmy
Klienci wrócili do zakupów, na czym skorzystał InPost
Firmy
Nowy zarząd Mondial Relay oraz InPost w Wielkiej Brytanii
Firmy
Logistyka w strefie spadków
Firmy
Czeski miliarder chce przejąć Royal Mail
Firmy
Marka Ekol znika z Europy
Materiał Promocyjny
CERT Orange Polska: internauci korzystają z naszej wiedzy