InPost nie zwalnia tempa w zdobywaniu rynku

Spółka opływa w gotówkę i zmniejsza zadłużenie, ma fundusze na inwestycje i przejęcia.

Publikacja: 06.09.2023 11:33

InPost nie zwalnia tempa w zdobywaniu rynku

InPost

Foto: InPost

Przychody Grupy InPost w drugim kwartale wzrosły o 26% r/r, osiągając 2 140,5 mln zł, skorygowany wskaźnik EBITDA zwiększył się o 35% r/r, osiągając wartość 690,1 mln zł, co wynika z ograniczenia strat w Wielkiej Brytanii i Włoszech. 60% przychodów pochodzi z Polski.  

W II kwartale 2023 roku Grupa InPost osiągnął dodatnie wolne przepływy pieniężne (FCF) w wysokości 93 mln zł, oraz zmniejszyła zadłużenie netto do 2.7x z 3.2x na koniec 2022 roku. 

Czytaj więcej

Czy rząd zamknie granicę z Białorusią?

Liczba obsłużonych przesyłek wzrosła w drugim kwartale o 19% r/r, sięgając 214,7 mln sztuk. Dynamika na rynku polskim wyniosła 15%, a na międzynarodowym 28%. – Dynamika obsługiwanych wolumenów wyniosła aż 19%, czyli znacznie powyżej dynamik wolumenów e-commerce notowanych na rynkach, na których jesteśmy obecni. Jest to potwierdzeniem wysokiej jakości oferowanych przez InPost usług p zaznacza założyciel i prezes zarządu InPost Rafał Brzoska.

W Polsce w II kwartale InPost ustanowił nowy rekord liczby przesyłek na poziomie 141,6 mln, co było efektem znacznego wzrostu liczby przesyłek odbieranych poprzez Paczkomat (+17% r/r). Wynik ten odzwierciedla ciągłe zwiększanie udziału w rynku, który rósł w II kwartale wolniej o 6pp w porównaniu do dynamiki osiąganej przez InPost.

Ilość przesyłek Mondial Relay wzrosła do 59,8 mln, co jest efektem coraz większego zainteresowania konsumentów odbiorem przez APM (Automated Parcel Machine). W II kwartale 2023 roku już 12% całkowitego wolumenu Mondial Relay zostało dostarczonych za pośrednictwem sieci urządzeń APM (wobec 3% rok wcześniej). Do końca drugiego kwartału 2023 roku sieć zewnętrzna Mondial Relay wzrosła o 22% r/r, w tym sieć APM zwiększyła się o 297% r/r. 

W Wielkiej Brytanii i Włoszech InPost w II kwartale 2023 roku dostarczył 13,3 mln przesyłek, osiągając przychody na poziomie 131 mln zł (wzrost r/r o 177%).

Na koniec czerwca w Polsce było 20 652 paczkomatów, w Wielkiej Brytanii 5 403, we Francji 3 585, a we Włoszech 1 359. Ogółem liczba automatów paczkowych na koniec kwartału wynosiła 31 443 i była wyższa o 30% r/r. 

Czytaj więcej

Turcja węzłem tranzytowym rosyjskiej ropy

W III kwartale 2023 r. Grupa InPost spodziewa się wzrostu r/r liczby obsłużonych przesyłek podobnego do wygenerowanego w II kwartale 2023 r. we wszystkich segmentach (z nieznaczną poprawą w Wielkiej Brytanii i Włoszech).

W całym 2023 roku Grupa InPost spodziewa się wzrostu powyżej rynku e-commerce we wszystkich kluczowych krajach, w których jest obecna (Polska, Francja, Wielka Brytania) i oczekuje wyższego wzrostu przychodów w stosunku do liczby obsłużonych przesyłek. 

W Mondial Relay Grupa będzie się koncentrować na inwestycjach w sieć oraz wzrost udziału w rynku, jednocześnie zarządzając rosnącymi kosztami wynikającymi z inflacji płac i inwestycji w operacje. 

Grupa oczekuje, że skorygowana EBITDA w Wielkiej Brytanii osiągnie próg rentowności w IV kwartale 2023 r., a 2024 r. będzie rentowna w ujęciu całego roku.  

Łączne nakłady inwestycyjne wyniosą w 2023 r. 1,1-1,2 mld zł przy zwiększonym udziale nakładów inwestycyjnych na rynkach międzynarodowych. Grupa oczekuje dodatniego FCF na koniec roku oraz dalszego zmniejszania zadłużenia netto w drugiej połowie 2023 roku.

Czytaj więcej

Kombud planuje eksport systemów sterowania ruchem kolejowym

Grupa InPost stawia na wzmocnienie kompetencji w zakresie przesyłek transgranicznych, które są bardzo ważnym elementem strategii rozwoju biznesu Grupy InPost na wszystkich kluczowych rynkach. 

Podkupiła z Amazona Mariana Sepesiego, który został wiceprezesem ds. operacji. – Rola nowego VP Operations będzie kluczowa dla przygotowania innowacyjnych rozwiązań, które nie tylko zoptymalizują nasze operacje w tym zakresie, ale także uwzględnią różnorodne preferencje i potrzeby konsumentów w różnych krajach – tłumaczy Brzoska. 

Przychody Grupy InPost w drugim kwartale wzrosły o 26% r/r, osiągając 2 140,5 mln zł, skorygowany wskaźnik EBITDA zwiększył się o 35% r/r, osiągając wartość 690,1 mln zł, co wynika z ograniczenia strat w Wielkiej Brytanii i Włoszech. 60% przychodów pochodzi z Polski.  

W II kwartale 2023 roku Grupa InPost osiągnął dodatnie wolne przepływy pieniężne (FCF) w wysokości 93 mln zł, oraz zmniejszyła zadłużenie netto do 2.7x z 3.2x na koniec 2022 roku. 

Pozostało 88% artykułu
Firmy
Nadchodzą potężne turbulencje na rynku kurierskim
Firmy
Raben wchodzi do Szwajcarii
Firmy
Duńczycy jednak stawiają na Turcję
Firmy
Automaty paczkowe w sieciach otwartych czy zamkniętych?
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Firmy
W trzecim kwartale InPost rósł dwa razy szybciej od rynku
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką