Turcja węzłem tranzytowym rosyjskiej ropy

Import czystej ropy naftowej z Rosji do Turcji wzrósł o 360 proc. z 0,3 mln ton w lutym 2022 roku do 1,41 mln ton.

Publikacja: 04.09.2023 23:06

Turcja węzłem tranzytowym rosyjskiej ropy

Foto: Wikipedia

Dane z Oceanbolt, rozwiązania Veson Nautical, wskazują na wzrost eksportu rosyjskiej ropy do Turcji. Od wybuchu wojny w lutym 2022 r. rosyjski eksport do Turcji wzrósł o ok. 64% z 2,66 ton do 3,4 ton na początku sierpnia 2023 r., po szczytowym poziomie 5,06 ton w czerwcu 2023 roku. 

Szybko rośnie turecki import

Wielkość transportu ropy naftowej wykazywała tendencję wzrostową, zwiększając się o ok. 12% z 2,12 mln ton w lutym 2022 r. do 2,38 mln ton w sierpniu 2023 r. Jednak to sektor czystej ropy naftowej odnotował najbardziej dramatyczny wzrost – import wzrósł o 360% z 310 tys. ton w lutym ubiegłego roku do 1,41 mln ton obecnie. – Liczba ta stale rośnie od początku wojny, zarówno w przypadku produktów typu ropy/brudnych produktów, jak i czystego sektora, ponieważ kraj stał się czymś w rodzaju „węzła tranzytowego” dla rosyjskiej ropy, co odegrało rolę w umożliwieniu nałożenia sankcji w sprawie obejścia rosyjskiego eksportu – wskazuje analityk VesselsValue Rebecca Galanopoulos Jones.

Czytaj więcej

Czy rząd zamknie granicę z Białorusią?

Chociaż Turcja nie jest członkiem Unii Europejskiej, kraj ten złożył wniosek o przystąpienie do UE i jest członkiem NATO, w związku z czym odmowa stosowania się przez ten kraj do blokad gospodarczych nałożonych przez UE w dalszym ciągu pozostaje problemem i dla wielu jest zaskoczeniem.

Turcja zajmuje trzecie miejsce na liście najważniejszych kierunków eksportu rosyjskich produktów naftowych, za Chinami i Indiami. Większość importu ropy do Turcji trafia do Aliagi, która w tym roku otrzymała 6,8 mln ton. Z kolei Noworosyjk to najbardziej ruchliwy port w Rosji pod względem eksportu ropy naftowej, odpowiadający za 14,8 mln ton eksportu ropy w 2023 r. 

Zarazem mija boom w sektorze tankowców. Zyski tankowców na Bliskim Wschodzie spadły w tym roku do najniższego jak dotąd poziomu, ponieważ perspektywa głębszych ograniczeń produkcji OPEC+ przyciemniła perspektywy dla sektora. Według danych Baltic Exchange przychody z frachtu na wzorcowej trasie z Bliskiego Wschodu do Chin spadły w piątek 1 września o 21% do zaledwie 8055 dolarów dziennie. To spadek o prawie 90% od połowy czerwca.

Opec hamuje wydobycie

Eksport ropy Arabii Saudyjskiej gwałtownie spadł w sierpniu, królestwo przewodzi wysiłkom sojuszu OPEC+ ograniczenia produkcji i podniesienia cen ropy. Zaobserwowane przepływy z królestwa spadły do ​​około 5,6 mln baryłek dziennie, najniższego poziomu od marca 2021 r., wynika z danych zebranych przez Bloomberg.

Czytaj więcej

Kombud planuje eksport systemów sterowania ruchem kolejowym

Zaledwie w kwietniu sektor tankowców przeżywał niesamowity optymizm. Zamówienia na budowę nowych tankowców wzrosły o 250% rok do roku, z 24 w pierwszych czterech miesiącach 2022 r. do 85 w tym samym okresie 2023 roku. Aframaxy/LR2 stanowią większość zamówień (ok. 39%), następnie Suezmaxy z ok. 30%, Handy Tankers z ok. 28% i Panamaxy pozostające w tyle z zaledwie ok. 3% nowych zamówień złożonych w 2023 roku.

VesselsValue podało, że kwiecień był aktywnym miesiącem dla zamówień tankowców, w wyniku których podpisano 39 nowych kontraktów. Ostatnie zamówienia obejmowały zbudowany przez Dalian LR2 o wyporności 115 000 DWT za 62 miliony dol., Hyundai Mipo zbudowany MR2 za 46 milionów dol. oraz Hyundai Samho Heavy Industries Suezmax za 85 milionów dol.

Greccy armatorzy byli odpowiedzialni za ponad połowę wszystkich nowych zamówień (około 54%), następnie Japonia (około 25%), a na trzecim miejscu znalazły się Wielka Brytania i Zjednoczone Emiraty Arabskie z udziałem wynoszącym zaledwie 5%. Wśród firm, które ostatnio złożyły zamówienia en bloc, znajdują się Dynacom Tankers, Capital Ship Management i Maran Tankers, wylicza analityczka VesselsValue. 

Czytaj więcej

W Europie trwa wojna o kierowców

Godna uwagi sprzedaż obejmuje 10 tankowców LR2 firmy Dynacom Tankers za 115 000 DWT, które mają zostać dostarczone w latach 2025-2026 i zbudowane w Dalian Shipbuilding za 62 miliony dolarów za całość. 

Dane z Oceanbolt, rozwiązania Veson Nautical, wskazują na wzrost eksportu rosyjskiej ropy do Turcji. Od wybuchu wojny w lutym 2022 r. rosyjski eksport do Turcji wzrósł o ok. 64% z 2,66 ton do 3,4 ton na początku sierpnia 2023 r., po szczytowym poziomie 5,06 ton w czerwcu 2023 roku. 

Szybko rośnie turecki import

Pozostało 93% artykułu
Morski
Nieuniknione opóźnienia w dostawach kontenerów
Morski
Trzeci terminal Baltic Hub już ma z górki
Morski
Na oceanach znów drożeją stawki frachtów
Morski
Plaże w Świnoujściu czy terminal kontenerowy?
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Morski
Na morzu konkurencja już wolna, ale stawki nadal wysokie