Kombud planuje eksport systemów sterowania ruchem kolejowym

Polska grupa upatruje dużą szasnę też w zaawansowanych techniczne komponentach, których produkcję rozwija z wykorzystaniem własnych technologii.

Publikacja: 01.09.2023 18:20

Kombud planuje eksport systemów sterowania ruchem kolejowym

Foto: Grupa Kombud

Grupa Kombud, powstała w sierpniu z połączenia Zakładów Automatyki Kombud oraz Rail-Mil Group, uruchomiła produkcję balis dla kolei oraz metra. Balisa to układana na torach antena, podająca do pociągu dane o parametrach toru i jazdy (w tym zajętości toru oraz prędkości poruszania się pociągu). Te elektroniczne urządzenia zaprojektowane przez polskich inżynierów w standardzie ETCS, w ułamku sekundy przekazują telegram do pociągu jadącego z prędkością nawet do 500 km/h. 

Eksportowa szansa

Produkowane przez należącą do Grupy Kombud spółkę Rail-Mil balisy: przełączalna i stała otrzymały w drugim kwartale 2023 roku bezterminową certyfikację europejską i mogą być dostarczane do odbiorców na całym świecie. W procesie certyfikacji uczestniczyły ośrodki polskie i włoski. – Liczymy na eksport tych urządzeń. Komisja Europejska zakłada, że do 2040 roku zarządcy infrastruktury kolejowej wyłączą analogowe systemy sterowania ruchem kolejowym i do tego czasu tory będą wyposażone w balisy. W Europie jest 4-5 producentów tych urządzeń – tłumaczy członek zarządu Grupy Kombud Anna Szczygielska. 

Czytaj więcej

Wśród przewoźników towarowych trwa krwawa walka o rynek

Dodaje, że na rynku, nie tylko europejskim istnieje nisza dla dostawców urządzeń elektronicznych wymagających skomplikowanych procedur kolejowej certyfikacji. – Upatrujemy tutaj szansy eksportowej, ponieważ dzięki zasadom interoperacyjności podzespoły ETCS mają taką samą specyfikację we wszystkich krajach Unii. Ponadto, wiele krajów spoza Europy przyjmuje europejskie standardy i również jest zainteresowanych naszymi urządzeniami. W szczególności balisy są niezbędne dla wszystkich projektów kolejowych dużych prędkości – wyjaśnia Szczygielska. 

Grupa Kombud

Uzyskanie homologacji i rozpoczęcie produkcji wieńczą 5-letni, ambitny projekt. Tylko wyposażenie hali produkcyjnej w roboty (proces jest całkowicie automatyczny i jego opracowanie zajęło 3 lata) kosztowało 5 mln zł. – Konstrukcja balis oraz technologia ich produkcji jest całkowicie naszym opracowaniem. Ich trwałość określamy na 30 lat – zaznacza Szczygielska. 

Warszawska fabryka może produkować na jedną zmianę do 17 tys. balis rocznie. – Dzięki pełnej automatyzacji produkcji jesteśmy bardzo konkurencyjni pod względem jakości. Nasza linia posiada czteroetapowy system testowania jakości, w tym testery własnej produkcji oraz rzeczywistą antenę pojazdową. Ponadto, wprowadziliśmy unikalną funkcję elektronicznego blokowania balis, co umożliwia ich zabudowę w stanie zablokowanym (niewidocznym dla pociągu). Dzięki temu unika się stosowania ekranów przykrywających balisę w trakcie instalacji systemu – opisuje kierownik projektu w Rail-Mil Dobromir Jasiński.  

Anteny już są w próbach

Pierwsze 300 balis zabudowanych jest na torach warszawskiego metra. Grupa Kombud ma plany eksportu tych urządzeń (m.in. do Azji) w projektach samodzielnych oraz z partnerami. Jednym z nich może być hiszpańska grupa CAF, która udostępniła Kombudowi urządzenia do stworzenia systemu sterowania ruchem pociągów ETCS poziomu 2. Kombud szacuje, że wartość globalnego rynku systemów sterowania ruchem kolejowym ma osiągnąć w 2028 roku ponad 13 mld dolarów. 

Czytaj więcej

Czarna seria na kolei czy nieszczęśliwy zbieg okoliczności?

Członek zarządu Grupy Kombud liczy, że wkrótce ruszy polski rynek. Wartość kontraktów przygotowanych przez PKP PLK sięga 20 mld zł. W trakcie jest 18 przetargów, jednak umowy nie są podpisywane z powodu braku pieniędzy. Krajowy Program kolejowy do 2030 roku przewiduje, że PKP PLK wyda do 2030 roku ponad kilkanaście mld zł na systemy sterowania ruchem kolejowych. Kombud Group ma 30 proc. rynku zamówień. – Łączne nakłady na badania i rozwój produkcji oraz produktu sięgnęły 70 mln zł, przygotowujemy się na boom inwestycyjny – podkreśla Szczygielska. 

Przez ponad 30 lat działalności spółki tworzące Grupę Kombud zrealizowały ponad 250 komputerowych systemów stacyjnych dla kolei i metra oraz ponad 2000 systemów zabezpieczenia ruchu na przejazdach kolejowych. Komputerowe systemy Kombudu obsługują ruch na Centralnej Magistrali Kolejowej (CMK), stacjach warszawskiego węzła kolejowego, Linii Hutniczej Szerokotorowej a także obydwu liniach warszawskiego Metra. 

Zatrudnienie obydwu firm liczy ponad 550 osób, w tym 330 inżynierów. Przychody spółek z Grupy za 2022 rok przekroczyły 600 mln złotych. 

Grupa Kombud, powstała w sierpniu z połączenia Zakładów Automatyki Kombud oraz Rail-Mil Group, uruchomiła produkcję balis dla kolei oraz metra. Balisa to układana na torach antena, podająca do pociągu dane o parametrach toru i jazdy (w tym zajętości toru oraz prędkości poruszania się pociągu). Te elektroniczne urządzenia zaprojektowane przez polskich inżynierów w standardzie ETCS, w ułamku sekundy przekazują telegram do pociągu jadącego z prędkością nawet do 500 km/h. 

Pozostało 88% artykułu
Systemy IT
Tachografów nie ma, karty już są
Materiał Promocyjny
Zwinny, wyrazisty i dynamiczny. SUV, który bryluje na europejskich salonach
Systemy IT
Nadawcy już próbują eCMR
Systemy IT
Cyberbezpieczne kolejowe szklaki PKP
Systemy IT
Unijna baza danych wykryje szwindle w imporcie
Materiał Promocyjny
THE FUTURE OF FINANCE
Systemy IT
Już za dwa lata obowiązkowa elektroniczna wymiana danych
Materiał Promocyjny
Nowe finansowanie dla transportu miejskiego w Polsce Wschodniej