Grupa Kombud, powstała w sierpniu z połączenia Zakładów Automatyki Kombud oraz Rail-Mil Group, uruchomiła produkcję balis dla kolei oraz metra. Balisa to układana na torach antena, podająca do pociągu dane o parametrach toru i jazdy (w tym zajętości toru oraz prędkości poruszania się pociągu). Te elektroniczne urządzenia zaprojektowane przez polskich inżynierów w standardzie ETCS, w ułamku sekundy przekazują telegram do pociągu jadącego z prędkością nawet do 500 km/h.
Eksportowa szansa
Produkowane przez należącą do Grupy Kombud spółkę Rail-Mil balisy: przełączalna i stała otrzymały w drugim kwartale 2023 roku bezterminową certyfikację europejską i mogą być dostarczane do odbiorców na całym świecie. W procesie certyfikacji uczestniczyły ośrodki polskie i włoski. – Liczymy na eksport tych urządzeń. Komisja Europejska zakłada, że do 2040 roku zarządcy infrastruktury kolejowej wyłączą analogowe systemy sterowania ruchem kolejowym i do tego czasu tory będą wyposażone w balisy. W Europie jest 4-5 producentów tych urządzeń – tłumaczy członek zarządu Grupy Kombud Anna Szczygielska.
Czytaj więcej
Najwięksi tracą rynek, ale zwiększają zyski operacyjne. Czy może oto oznaczać falę podwyżek cen przewozów kolejowych?
Dodaje, że na rynku, nie tylko europejskim istnieje nisza dla dostawców urządzeń elektronicznych wymagających skomplikowanych procedur kolejowej certyfikacji. – Upatrujemy tutaj szansy eksportowej, ponieważ dzięki zasadom interoperacyjności podzespoły ETCS mają taką samą specyfikację we wszystkich krajach Unii. Ponadto, wiele krajów spoza Europy przyjmuje europejskie standardy i również jest zainteresowanych naszymi urządzeniami. W szczególności balisy są niezbędne dla wszystkich projektów kolejowych dużych prędkości – wyjaśnia Szczygielska.