Internetowe sklepy nie dają wytchnąć kurierom

Rośnie wartość polskiego rynku pocztowego oraz liczba przesyłek, ale maleje liczba zatrudnionych w tym segmencie.

Publikacja: 02.06.2025 10:37

Internetowe sklepy nie dają wytchnąć kurierom

Załadunek przesyłek do automatu Allegro, luty 2025

Foto: Robert Przybylski

Sprawozdania za 2024 rok przedłożyło do Urzędu Komunikacji Elektronicznej 98 operatorów pocztowych, w tym działająca jako operator wyznaczony do świadczenia usług powszechnych na okres od 1 stycznia 2016 r. do 31 grudnia 2025 r. Poczta Polska. Na dzień 31 grudnia 2024 roku w rejestrze operatorów pocztowych UKE znajdowało się 261 podmiotów, z których 98 złożyło sprawozdanie z działalności pocztowej za 2024 rok.

Raport UKE podlicza, że wartość polskiego rynku usług pocztowych w 2024 roku wyniosła 18,69 mld zł, co oznacza wzrost o 2,15 mld zł w porównaniu z rokiem 2023 i osiągnięcie rocznej stopy wzrostu na poziomie 13,0%. Był to kolejny rok, w którym odnotowano dwucyfrową dynamikę wzrostu.

Czytaj więcej

Na pieniądze z dopłat trzeba poczekać

Wzrostowi wartości rynku towarzyszył również wzrost liczny doręczonych przesyłek pocztowych o 110 mln sztuk, co oznacza wzrost o 5,4% w ujęciu rok do roku. Przychód operatorów pocztowych w obrocie krajowym stanowił znaczącą część wartości polskiego rynku pocztowego, osiągając w 2024 roku udział na poziomie 83,0%. 

Średnioroczne zatrudnienie w sektorze pocztowym wyniosło 81 851 etatów, co oznacza spadek o 5,0% w porównaniu z rokiem poprzednim, wylicza UKE. W Poczcie Polskiej, licząc w przeliczeniu na pełne etaty i w oparciu o umowy o pracę, zatrudnienie w ujęciu średniorocznym wyniosło 59 967 etatów, co stanowi spadek o 6,7% względem 2023 roku. Z kolei wśród pozostałych operatorów zatrudnienie wyniosło 21 884 etaty, co oznacza spadek o 0,2% rok do roku.

Kurierzy rosną w dwucyfrowym tempie

W 2024 roku przyjęto do obrotu 1 214,5 mln sztuk przesyłek kurierskich, co przełożyło się na przychody w wysokości 13 696,9 mln zł (wzrost o 16,1%). W porównaniu z rokiem 2023 liczba przesyłek wzroa o 15,3%. – Przekłada się to na 161,5 miliona przesyłek, co daje średnią dzienną na poziomie około 640 tys. w porównaniu z rokiem 2023 – porównuje wiceprezes Last Mile Experts Mirek Gral. 

Przesyłki kurierskie stanowiły w 2024 roku 73,3% wartości rynku pocztowego oraz 56,6% całkowitej liczby świadczonych usług pocztowych. – Głównym wolumenem generującym te wzrosty jest e-commerce (B2C) oraz coraz szybciej rosnący wolumen re-commerce (C2C) czyli obrót rzeczami używanymi. Trend ten będzie w dalszym ciągu wymuszał na operatorach KEP optymalizację kosztów ostatniej mili, które w niektórych firmach wynoszą nawet do 60% kosztów całej dystrybucji przesyłek – podkreśla wiceprezes LME.

W 2024 roku 909 147 reklamacji dotyczących usług kurierskich. W przeliczeniu na liczbę zrealizowanych usług oznacza to, że jedna reklamacja przypadała średnio na 1 335 przesyłek, co w stosunku do 2023 roku oznacza wzrost o niemal 5 proc. 

Gral zaznacza, że najbardziej efektywnym kosztowo rozwiązaniem są dostawy poza domem (OOH) czyli do punktów PUDO oraz automatów paczkowych. – W tej dziadzinie Polska jest światowym liderem, szczególnie w obszarze ilości i dostępności automatów paczkowych – zaznacza wiceprezes LME. 

Czytaj więcej

Duże zamówienia na ciężarówki

Liderem rynku pozostaje InPost, który doręczył 58,4% przesyłek, dysponując 70 proc. skrytek w automatach paczkowych. Przychody InPost stanowiły 47,3% obrotu całego segmentu KEP. Prezes InPost Rafał Brzoska przypomina, że jego spółka zapłaciła w 2024 roku 380 mln zł podatku PIT. – Pięć razy więcej niż cała zagraniczna konkurencja razem wzięta – podkreśla Brzoska. 

Urzędy listy piszą (jeszcze)

UKE podsumowuje, że w 2024 roku operatorzy pocztowi zrealizowali łącznie, na rynku krajowym i zagranicznym 430,6 mln usług wchodzących w zakres usług powszechnych, co przełożyło się na przychody w wysokości 1 380,0 mln zł. W porównaniu z 2023 rokiem odnotowano spadek wolumenu o 4,1%, przy jednoczesnym wzroście przychodów o 6,8%. Udział usług wchodzących w zakres usług powszechnych w całkowitym rynku usług pocztowych wyniósł 20,1% pod względem wolumenu oraz 7,4% pod względem przychodów.

Prezes zarządu Speedmail Janusz Konopka przyznaje, że malejące liczby przesyłek listowych są stałym trendem. – Liczba nadanych listów pozostaje jednak wysoka – przez cały 2024 rok zrealizowano 792 mln nadań. Segment listowy stanowił jednocześnie niemal 37 proc. całego wolumenu usług pocztowych, pozostając w tyle jedynie za przesyłkami kurierskimi – zaznacza Konopka.

Podkreśla, że tradycyjna korespondencja masowa wciąż cieszyła się popularnością w takich sektorach jak: telekomunikacja, finanse i bankowość czy windykacja, ale też w administracji publicznej czy wśród NGO’sów. – Najnowszy raport UKE pokazuje, że wciąż rośnie wartość rynku listowego, w 2024 roku aż o prawie 6 proc. Pod tym względem segment przesyłek listowych też był na drugim miejscu, stanowiąc ponad 20 proc. wartości całego rynku pocztowego. Pokazuje to, że działalność biznesowa w tym obszarze cały czas jest opłacalna, a zapotrzebowanie na tradycyjne przesyłki listowe wysokie. Pomimo przechodzenia na cyfrowe formy komunikacji oraz upowszechniania się usługi e-doręczeń, w niektórych dziedzinach tradycyjny list wciąż będzie podstawową formą korespondencji z odbiorcami – przekonuje prezes Speedmail. 

Czytaj więcej

Średniacy mają pod górę

Gral wskazuje, że wielu operatorów pocztowych w Europie i na świecie już zmieniło swoje modele biznesowe. – Poczta austriacka czy szwajcarska skupiły się na rozwoju usług kurierskich. Inni operatorzy dopiero realizują taką transformację, w tym nasz narodowy przewoźnik, Poczta Polska – dodaje wiceprezes Last Mile Experts. 

Sprawozdania za 2024 rok przedłożyło do Urzędu Komunikacji Elektronicznej 98 operatorów pocztowych, w tym działająca jako operator wyznaczony do świadczenia usług powszechnych na okres od 1 stycznia 2016 r. do 31 grudnia 2025 r. Poczta Polska. Na dzień 31 grudnia 2024 roku w rejestrze operatorów pocztowych UKE znajdowało się 261 podmiotów, z których 98 złożyło sprawozdanie z działalności pocztowej za 2024 rok.

Raport UKE podlicza, że wartość polskiego rynku usług pocztowych w 2024 roku wyniosła 18,69 mld zł, co oznacza wzrost o 2,15 mld zł w porównaniu z rokiem 2023 i osiągnięcie rocznej stopy wzrostu na poziomie 13,0%. Był to kolejny rok, w którym odnotowano dwucyfrową dynamikę wzrostu.

Pozostało jeszcze 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Firmy
Brytyjski sąd rozpatrzy spór między byłym właścicielem Yodel a InPost
Firmy
DHL rozpoczyna walkę z InPost o Wielką Brytanię
Firmy
InPost ucieka konkurencji
Firmy
Mniejsza strata i lepsze wyniki operacyjne Poczty Polskiej
Materiał Promocyjny
Obiekt z apartamentami inwestycyjnymi dla tych, którzy szukają solidnych fundamentów
Firmy
Europa na Celowniku: Czy chińscy kurierzy podbiją Europę?