Klienci w kolejce do odbioru przesyłki kurierskiej

Świąteczny szczyt to kolejki przed punktami dostaw kurierskich paczek.

Publikacja: 11.12.2020 13:27

Klienci w kolejce do odbioru przesyłki kurierskiej

Foto: Przesylki kurierskie

To co jest trochę irytujące podczas szczytu świątecznego to przekierowanie przesyłek bez wiedzy i decyzji odbiorcy w inne miejsca. Zamawiam towar z odbiorem do automatu paczkowego, a trafia on bez mojej decyzji do punktu, który znajduje się daleko od miejsca zamieszkania, a przed nim jest duża kolejka – podaje przykład dyrektor Arkadiusz Kawa, Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Logistyki i Magazynowania.

Czytaj więcej w: Wysyłkomaty. Czy to kolejna rewolucja w paczkach?

Podobnie robią niektórzy kurierzy, którzy nie mogą zastać klienta we wskazanym miejscu odbioru. – Zostawią przesyłkę w wygodnym dla nich miejscu, ale niekoniecznie wygodnym dla klienta – dodaje Arkadiusz Kawa, choć jednocześnie przyznaje, że nie dostrzega większych problemów z jakością usług.

Oblężenie paczkomatów

Zapewne sieć Paczkomatów InPost przeżywać będzie największe oblężenie w nadchodzących tygodniach. – Można spodziewać się przepełnienia najbardziej popularnych maszyn, znajdujących się w najczęściej odwiedzanych lokalizacjach. Jeżeli doświadczyliśmy już kiedyś w przeszłości wątpliwej przyjemności przepełnienia wybranej przez nas maszyny, na pewno warto rozważyć inną, zlokalizowaną w mniej popularnej okolicy lub też jedną z alternatywnych sieci punktów odbioru – stwierdza wiceprezes zarządu Sendit Wojciech Kliber.

Czytaj więcej w: Kurierzy międzynarodowi: tak dobrze jeszcze nie było

Wskazuje, że warto będzie przyglądać się parametrom jakościowym dostaw do sieci Paczkomatów. InPost wykonał doskonałą pracę, zwiększając liczbę maszyn w swojej sieci z 6 tys. w listopadzie 2019 do 10 tys. na początku grudnia 2020.

Prezes zarządu Speedmail Janusz Konopka uważa, że bardzo pozytywny wpływ na terminowość i jakość doręczeń mają automaty do odbioru przesyłek i sieci punktów odbiorczych. – Te ostatnie rozwijane są praktycznie przez wszystkie firmy kurierskie i pocztowe. Skuteczność doręczeń podnoszą także technologie takie jak monitoring GPS, dzięki któremu można w czasie rzeczywistym kontrolować proces nadawczy na każdym z jego etapów – tłumaczy Konopka.

Czytaj więcej w: Kredyt przez aplikację. U listonosza

Last Mail Experts przeprowadziło badanie pt. „Out-of-home delivery in Europe”, z którego wynika, że od czerwca 2019 r. w Unii Europejskiej powstało około 40% nowych punktów PUDO. Obecnie jest ich ok. 330 tys. Polska jest jednym z najszybciej rozwijających się rynków, bo liczba tych punktów zwiększyła się w tym czasie o ponad 70%.

Automaty paczkowe są przebojem rynku. – Coraz większą rolę odgrywa opcja dostawy „poza domem” (OOH), tj. punkty odbiorów i nadań (PUDO) oraz automaty paczkowe (APM). Dostawy w te miejsca stanowiły w ubiegłym roku ok. 26% wszystkich dostaw branży KEP, a w tym roku szacujemy, że osiągną ok. 33% – podkreśla managing partner Last Mile Experts Marek Różycki.

Inwestycje pomogą rozładować szczyt

Wiceprezes Sendit uważa, że etap pierwszego lockdownu z wiosny tego roku pokazał, że przewoźnicy – głównie dzięki inwestycjom i optymalizacjom procesów – są dość dobrze przygotowani do znacznie zwiększonej liczby paczek. Dyrektor ILiM przypomina, że inwestycje to efekt wcześniejszego wzrostu wywołanego pandemią, ale także dynamicznego rozwoju e-commerce od kilku lat. – Trochę gorzej jest z terminowością sprzedawców, ale Czarny Piątek i Cyber Poniedziałek był szczególnymi dniami, więc nie wszystkie firmy (zwłaszcza te mniejsze) właściwie się przygotowały – tłumaczy dyrektor Kawa.

Czytaj więcej w: Hit rynku pracy: kurier z autem na wynajem

Mimo że tegoroczny szczyt, z uwagi na pandemię, znowu będzie rekordowy, to firmy sobie z nim poradzą. Zatrudnione zostały dodatkowe osoby do sortowni i obsługi klientów oraz nawiązana została współpraca z przewoźnikami – wymienia dyrektor Łukasiewicz-ILiM.

Niebezpieczeństwa zatorów nie widzi także wiceprezes Sendit. – Wydaje się, że szczyt zachorowań oraz kwarantannowy nie będą przypadały na grudzień, stąd nie należy spodziewać się materializacji głównego ryzyka operacyjnego, tj. niedrożności węzłów logistycznych lub sieci pierwszej czy ostatniej mili ze względu na masowe braki personelu, np. przebywającego zbiorowo na kwarantannach – uspokaja Kliber.

To co jest trochę irytujące podczas szczytu świątecznego to przekierowanie przesyłek bez wiedzy i decyzji odbiorcy w inne miejsca. Zamawiam towar z odbiorem do automatu paczkowego, a trafia on bez mojej decyzji do punktu, który znajduje się daleko od miejsca zamieszkania, a przed nim jest duża kolejka – podaje przykład dyrektor Arkadiusz Kawa, Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Logistyki i Magazynowania.

Czytaj więcej w: Wysyłkomaty. Czy to kolejna rewolucja w paczkach?

Pozostało 89% artykułu
Ludzie i firmy
Etyka i zysk: jak odpowiedzialny biznes staje się nieodłączną częścią nowoczesnej strategii przedsiębiorstw
Ludzie i firmy
Efektywna sprzedaż wielokanałowa potrzebuje wsparcia profesjonalistów
Ludzie i firmy
Ponad 25 000 punktów DPD Pickup – DPD Polska tworzy największą sieć out-of-home w Polsce
Ludzie i firmy
Kto zostanie Człowiekiem Roku branży TSL?
Ludzie i firmy
Rzeczpospolita nagrodziła wyróżniające się firmy branży TSL