Firmy kurierskie, które muszą mierzyć się z dużymi wahaniami popytu, korzystają z podwykonawców dysponujących samochodami dystrybucyjnymi. Tylko w Polsce jest ich blisko 10 tys., a wybór firm oferujących wynajem aut jest bardzo szeroki.
– Outsourcing w Polsce jest powszechny. Operatorzy KEP (poza Pocztą Polską) nie zatrudniają kurierów na umowę o pracę. Kurierzy współpracują z operatorami KEP zazwyczaj w oparciu o działalność gospodarczą i własny pojazd – tłumaczy dyrektor Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Logistyki i Magazynowania Arkadiusz Kawa.
Czytaj więcej w: Przesyłki za 2 złote
Dodaje, że niektórzy operatorzy udostępniają auto dostawcze lub dają możliwość wynajmu samochodu od firmy na preferencyjnych warunkach. – Zazwyczaj struktura współpracy operatorów KEP jest wielopoziomowa. Pomiędzy kurierem a operatorem są często pośrednicy, którzy naliczają marżę na usługi. Pośrednicy często oferują kurierom narzędzia do pracy (samochód, telefon itp.) i umowę o pracę lub zlecenie, a wysokość wynagrodzenia zależy od liczby obsłużonych przesyłek – tłumaczy dyrektor Łukasiewicz – ILiM.
Agencja pracy tymczasowej
Na ten rynek weszła agencja pracy tymczasowej Ideal, która powołała w 2016 roku spółkę Ideal Kurier wynajmującą samochody wraz z kierowcami i usługą kadrowo-płacową. Pilotaż ruszył w Niemczech z jednym samochodem. Po czterech latach Ideal Kurier ma 30 aut w Niemczech i od tego roku 20 w Polsce, które jeżdżą między innymi dla DPD i GLS.