Hit rynku pracy: kurier z autem na wynajem

Branżę kurierską, poszukującą nowych rąk do pracy, podbija usługa wynajmu aut wraz z kierowcą.

Publikacja: 09.12.2020 19:33

Hit rynku pracy: kurier z autem na wynajem

Foto: Kurier GLS w czasach pandemii. Fot. GLS

Firmy kurierskie, które muszą mierzyć się z dużymi wahaniami popytu, korzystają z podwykonawców dysponujących samochodami dystrybucyjnymi. Tylko w Polsce jest ich blisko 10 tys., a wybór firm oferujących wynajem aut jest bardzo szeroki.

– Outsourcing w Polsce jest powszechny. Operatorzy KEP (poza Pocztą Polską) nie zatrudniają kurierów na umowę o pracę. Kurierzy współpracują z operatorami KEP zazwyczaj w oparciu o działalność gospodarczą i własny pojazd – tłumaczy dyrektor Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Logistyki i Magazynowania Arkadiusz Kawa.

Czytaj więcej w: Przesyłki za 2 złote

Dodaje, że niektórzy operatorzy udostępniają auto dostawcze lub dają możliwość wynajmu samochodu od firmy na preferencyjnych warunkach. – Zazwyczaj struktura współpracy operatorów KEP jest wielopoziomowa. Pomiędzy kurierem a operatorem są często pośrednicy, którzy naliczają marżę na usługi. Pośrednicy często oferują kurierom narzędzia do pracy (samochód, telefon itp.) i umowę o pracę lub zlecenie, a wysokość wynagrodzenia zależy od liczby obsłużonych przesyłek – tłumaczy dyrektor Łukasiewicz – ILiM.

Agencja pracy tymczasowej

Na ten rynek weszła agencja pracy tymczasowej Ideal, która powołała w 2016 roku spółkę Ideal Kurier wynajmującą samochody wraz z kierowcami i usługą kadrowo-płacową. Pilotaż ruszył w Niemczech z jednym samochodem. Po czterech latach Ideal Kurier ma 30 aut w Niemczech i od tego roku 20 w Polsce, które jeżdżą między innymi dla DPD i GLS.

Czytaj więcej w: Bricomarche z własnymi automatami paczkowymi

Wkrótce w obu krajach w tej pełnej usłudze, samochodów będzie 100. – Z największymi graczami usług kurierskich zawieramy umowy podwykonawstwa, w których określona jest m.in. trasa, stawka za paczkę i wskaźniki jakościowe. W szczególnych przypadkach taką usługę możemy dostarczyć nawet w 24 godziny  – zapewnia prezes Ideal Kurier Konrad Grójec.

Dodaje, że spółka dzięki przynależności do Grupy Ideal, która specjalizuje się w rekrutacji pracowników tymczasowych, ma elastyczny i równocześnie skalowalny model działania.

Czytaj więcej w: W Cyber Week e-handel oszalał

W Polsce spółka wynajęła dla GLS kierowców z samochodami w Warszawie i Olsztynie. Prezes zapewnia, że zainteresowanie pracą w branży kurierskiej jest duże. – Chętni są i to w coraz większej liczbie. Na lokalnym i zagranicznym rynku pracy siłą są często wykształceni i doświadczeni ludzie, których sytuacja życiowa sprawiała, że rozglądają się za stabilnym zajęciem. Spółka ma polskich i niemieckich pracowników. Obywatele spoza UE nie mogą legalnie pracować w Niemczech, natomiast w Polsce Ukraińcy pracują i ta liczba rośnie – podkreśla Konrad Grójec.

Szczyty nie straszne

Rynek KEP jest bardzo konkurencyjny. – Rekrutacja pracowników to bardzo istotny element, gdyż jest on głównym czynnikiem zapewniającym wysoką jakość usług – zaznacza prezes. Spółka prowadzi rekrutacje, szkolenia zatrudnionych i traktuje współpracę z kurierami jako długoterminową, chociaż branża znana jest z cykliczności. – Fluktuacja jest na niewielkim poziomie. Brygadziści pracują w Niemczech od początku i chwalą sobie tę współpracę. Do Niemiec sprawdzili swoje rodziny, z naszej strony otrzymali pomoc w relokacji – zapewnia Grójec. Wyjaśnia, że w okresie szczytu spółka korzysta z krótkoterminowego najmu aut, a priorytetem jest dowiezienie przesyłek.

Czytaj więcej w: Kurierzy międzynarodowi: tak dobrze jeszcze nie było

W ramach grupy działa zespół prowadzący rekrutację w trybie ciągłym. – Pracownicy są w pogotowiu, przygotowani do rozpoczęcia z nami współpracy w 24 godziny. Wszechobecna już technologia ułatwia i przyspiesza wejście nowych kurierów do pracy. Przeszkolenie z jej obsługi min. skanera, systemu dostarczania przesyłek, nawigacji i optymalizacji tras zajmuje jeden dzień i następnego dnia kurier może przystąpić do pracy – wyjaśnia Grójec.

Firmy kurierskie, które muszą mierzyć się z dużymi wahaniami popytu, korzystają z podwykonawców dysponujących samochodami dystrybucyjnymi. Tylko w Polsce jest ich blisko 10 tys., a wybór firm oferujących wynajem aut jest bardzo szeroki.

– Outsourcing w Polsce jest powszechny. Operatorzy KEP (poza Pocztą Polską) nie zatrudniają kurierów na umowę o pracę. Kurierzy współpracują z operatorami KEP zazwyczaj w oparciu o działalność gospodarczą i własny pojazd – tłumaczy dyrektor Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Logistyki i Magazynowania Arkadiusz Kawa.

Pozostało 87% artykułu
Logistyka Kontraktowa
Adriatyckie portowe tygrysy
Logistyka Kontraktowa
Alternatywne napędy ciężarówek
Logistyka Kontraktowa
Gala Liderów Logistyki 2023
Logistyka Kontraktowa
Wizja logistyki przyszłości
Logistyka Kontraktowa
Lipiec przyniósł zastój w internetowych sklepach