Hit rynku pracy: kurier z autem na wynajem

Branżę kurierską, poszukującą nowych rąk do pracy, podbija usługa wynajmu aut wraz z kierowcą.

Publikacja: 09.12.2020 19:33

Hit rynku pracy: kurier z autem na wynajem

Foto: Kurier GLS w czasach pandemii. Fot. GLS

Firmy kurierskie, które muszą mierzyć się z dużymi wahaniami popytu, korzystają z podwykonawców dysponujących samochodami dystrybucyjnymi. Tylko w Polsce jest ich blisko 10 tys., a wybór firm oferujących wynajem aut jest bardzo szeroki.

– Outsourcing w Polsce jest powszechny. Operatorzy KEP (poza Pocztą Polską) nie zatrudniają kurierów na umowę o pracę. Kurierzy współpracują z operatorami KEP zazwyczaj w oparciu o działalność gospodarczą i własny pojazd – tłumaczy dyrektor Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Logistyki i Magazynowania Arkadiusz Kawa.

Czytaj więcej w: Przesyłki za 2 złote

Dodaje, że niektórzy operatorzy udostępniają auto dostawcze lub dają możliwość wynajmu samochodu od firmy na preferencyjnych warunkach. – Zazwyczaj struktura współpracy operatorów KEP jest wielopoziomowa. Pomiędzy kurierem a operatorem są często pośrednicy, którzy naliczają marżę na usługi. Pośrednicy często oferują kurierom narzędzia do pracy (samochód, telefon itp.) i umowę o pracę lub zlecenie, a wysokość wynagrodzenia zależy od liczby obsłużonych przesyłek – tłumaczy dyrektor Łukasiewicz – ILiM.

Agencja pracy tymczasowej

Na ten rynek weszła agencja pracy tymczasowej Ideal, która powołała w 2016 roku spółkę Ideal Kurier wynajmującą samochody wraz z kierowcami i usługą kadrowo-płacową. Pilotaż ruszył w Niemczech z jednym samochodem. Po czterech latach Ideal Kurier ma 30 aut w Niemczech i od tego roku 20 w Polsce, które jeżdżą między innymi dla DPD i GLS.

Czytaj więcej w: Bricomarche z własnymi automatami paczkowymi

Wkrótce w obu krajach w tej pełnej usłudze, samochodów będzie 100. – Z największymi graczami usług kurierskich zawieramy umowy podwykonawstwa, w których określona jest m.in. trasa, stawka za paczkę i wskaźniki jakościowe. W szczególnych przypadkach taką usługę możemy dostarczyć nawet w 24 godziny  – zapewnia prezes Ideal Kurier Konrad Grójec.

Dodaje, że spółka dzięki przynależności do Grupy Ideal, która specjalizuje się w rekrutacji pracowników tymczasowych, ma elastyczny i równocześnie skalowalny model działania.

Czytaj więcej w: W Cyber Week e-handel oszalał

W Polsce spółka wynajęła dla GLS kierowców z samochodami w Warszawie i Olsztynie. Prezes zapewnia, że zainteresowanie pracą w branży kurierskiej jest duże. – Chętni są i to w coraz większej liczbie. Na lokalnym i zagranicznym rynku pracy siłą są często wykształceni i doświadczeni ludzie, których sytuacja życiowa sprawiała, że rozglądają się za stabilnym zajęciem. Spółka ma polskich i niemieckich pracowników. Obywatele spoza UE nie mogą legalnie pracować w Niemczech, natomiast w Polsce Ukraińcy pracują i ta liczba rośnie – podkreśla Konrad Grójec.

Szczyty nie straszne

Rynek KEP jest bardzo konkurencyjny. – Rekrutacja pracowników to bardzo istotny element, gdyż jest on głównym czynnikiem zapewniającym wysoką jakość usług – zaznacza prezes. Spółka prowadzi rekrutacje, szkolenia zatrudnionych i traktuje współpracę z kurierami jako długoterminową, chociaż branża znana jest z cykliczności. – Fluktuacja jest na niewielkim poziomie. Brygadziści pracują w Niemczech od początku i chwalą sobie tę współpracę. Do Niemiec sprawdzili swoje rodziny, z naszej strony otrzymali pomoc w relokacji – zapewnia Grójec. Wyjaśnia, że w okresie szczytu spółka korzysta z krótkoterminowego najmu aut, a priorytetem jest dowiezienie przesyłek.

Czytaj więcej w: Kurierzy międzynarodowi: tak dobrze jeszcze nie było

W ramach grupy działa zespół prowadzący rekrutację w trybie ciągłym. – Pracownicy są w pogotowiu, przygotowani do rozpoczęcia z nami współpracy w 24 godziny. Wszechobecna już technologia ułatwia i przyspiesza wejście nowych kurierów do pracy. Przeszkolenie z jej obsługi min. skanera, systemu dostarczania przesyłek, nawigacji i optymalizacji tras zajmuje jeden dzień i następnego dnia kurier może przystąpić do pracy – wyjaśnia Grójec.

Firmy kurierskie, które muszą mierzyć się z dużymi wahaniami popytu, korzystają z podwykonawców dysponujących samochodami dystrybucyjnymi. Tylko w Polsce jest ich blisko 10 tys., a wybór firm oferujących wynajem aut jest bardzo szeroki.

– Outsourcing w Polsce jest powszechny. Operatorzy KEP (poza Pocztą Polską) nie zatrudniają kurierów na umowę o pracę. Kurierzy współpracują z operatorami KEP zazwyczaj w oparciu o działalność gospodarczą i własny pojazd – tłumaczy dyrektor Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Logistyki i Magazynowania Arkadiusz Kawa.

Pozostało 87% artykułu
Logistyka Kontraktowa
Jak branża TSL ma raportować ESG?
Logistyka Kontraktowa
Potencjał międzynarodowych przesyłek kurierskich
Logistyka Kontraktowa
ESG poniżej zera
Logistyka Kontraktowa
Czy ESG zagrozi istnieniu polskich firm?
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Logistyka Kontraktowa
Redakcja dziennika Rzeczpospolita zaprasza na VI Spotkanie Liderów branży TSL