Kurierzy międzynarodowi: tak dobrze jeszcze nie było

Międzynarodowe przesyłki biją rekordy. Światową gospodarkę ciągną w dół usługi.

Zajmująca się międzynarodowymi przesyłkami kurierskimi DHL Express notuje wysoki poziom obrotów. – Kwiecień miał najniższe obroty, ale wyjście z odbicia zaprowadziło nas na wyższy poziom niż przed kryzysem – podkreśla dyrektor zarządzający DHL Express John Pearson.

Czytaj więcej w: W Cyber Week e-handel oszalał

Dodaje, że w wielu krajach PMI przekracza 50 punktów, czyli dominuje optymistyczne spojrzenie. – Podczas pierwszej fali pandemii e-handel zanotował 3-letni wzrost w 3 miesiące. Należy do niego co druga przesyłka. Przy drugiej fali nie ma spowolnienia w wymianie handlowej, w niektórych krajach obroty nawet rosną. Trzeci kwartał jest najintensywniejszy w naszej historii. We wrześniu stanęliśmy na mocnych nogach – zaznacza Pearson.

Handel nie ucierpiał

Profesor Uniwersytetu Nowojorskiego Steven Altman, który dla DHL przygotował raport „Globalny wskaźnik otwartości” zapewnia, że w przeciwieństwie do prognoz globalizacja nie cofnęła się. Jest nawet na wyższym poziomie niż w 2007/08 roku. – Już we wrześniu handel był zaledwie o 2 proc. poniżej przedpandemicznego poziomu – wskazuje profesor.

Dodaje, że wskaźnik otwartości zmalał z powodu mniejszych o 70 proc. przepływów osób i kapitału. Nie zrównoważył ich blisko dwukrotny wzrost ruchu telekomunikacyjnego.

Czytaj więcej w: Logistycy są gotowi dostarczyć szczepionki

Inwestorzy wycofali się z rozwijających się gospodarek. Do tej pory przepływy finansowe nie powróciły do poprzednich poziomów.

Altman ostrzega, że nie należy przeceniać znaczenia globalizacji. – Krajowe przepływy towarów stanowią niemal 80 proc. światowej wymiany handlowej, zagraniczne bezpośrednie inwestycje to 7 proc. inwestycji w 2019 roku, międzynarodowe połączenia telefoniczne to 7 proc. ruchu. Zaledwie 3,5 proc. ludzi mieszka poza krajem urodzenia.

Odrobienie strat w 2022 roku

Zaniepokojona niskimi przepływami finansowymi jest główna ekonomistka Citibank Catherine Mann. – Niższe poziomy finansowania będą problemem dla rynków rozwijających się – twierdzi Mann.

Czytaj więcej w: Rynek dostaw KEP „poza domem”

Profesor globalizacji Uniwersytetu w Oksford Ian Goldin podlicza, że w ratowanie światowej gospodarki rządy wpompowały 12 bilionów dol., ale kraje rozwijające się otrzymały tylko 1 proc. sumy.

Gospodarki będą kulały przez zapaść sektora usług. Podczas zamrożenia gospodarek ludzie nie wydawali pieniędzy na usługi, lecz na towary. – Odbicie nie będzie tak silne, abyśmy wrócili do poziomów stycznia 2020. Wyzwaniem na 2021 rok jest jak poradzić sobie z pandemią i utrzymać wzrost gospodarczy – wskazuje Mann. Przewiduje powolne odbicie i dopiero w 2022 roku osiągniecie poziomów z wczesnego 2020 roku.

Czytaj więcej w: Zielone linie kurierów

Goldin także uważa, że powrót do dawnego poziomu zajmie dwa lata. – Straciliśmy 5 proc. globalnego PKB i do wcześniejszej trajektorii nie wrócimy. Za to zapłacą młodsze generacje oraz biedniejsze kraje. Te grupy poniosą ciężar kryzysu pandemicznego – uważa Goldin.

Na zmiany łańcuchów dostaw nie zanosi się

Mann uważa, że spowodowany pandemią wstrząs gospodarczy i oczekiwania klimatyczne kazały zadać pytania o perspektywy inwestycji i łańcuchy dostaw – z powodu śladu węglowego i efektywności kosztowej.

Sceptyczny co do zmian jest Pearson. – Nie spodziewam się poważnych i masowych zmian w globalnych łańcuchach dostaw. Po wybuchu wulkanu, w 2010 roku, gdy przez 3 tygodnie samoloty nie latały nad Europą, firmy zapewniały, że zmienią filozofię dostaw. Nic takiego się nie stało – przypomina Pearson.

Dodaje, że gospodarkę napędza e-handel. – Nowe firmy wchodzą do Internetu, pandemia umocniła nasz wizerunek wśród klientów. Wydajemy miliardy rocznie na samoloty, samochody, IT – wymienia Pearson. Firma przygotowuje się do globalnej dystrybucji szczepionek.

Przychody DHL Express przekroczyły 17 mld euro w 2019 roku. Zysk operacyjny wyniósł 2 mld euro, zapewniając prawie 12-procentową marżę operacyjną.

Mogą Ci się również spodobać

Poczta Polska z tysiącem nowych aut dostawczych

Operator wymieni jedną piątą floty. Dostawy potrwają do końca marca przyszłego roku. Na podstawie ...

WIDEO | Maciej Krzesiński: Ambitne plany Portu Gdynia

W najbliższych dwóch-trzech latach wydamy ponad miliard złotych na inwestycje – mówi Maciej Krzesiński, ...

Protest Pesy nic nie dał. Warszawa znów wybrała Hyundaia

Oferta koreańskiego producenta Hyundai Rotem Company została w poniedziałek ponownie wybrana jako najlepsza w ...

TRAKO 2019 WIDEO | Anna Lenarczyk, Przewozy Regionalne: Podróże bez barier

Innowacyjność wprowadzanej przez nas platformy „Podróże bez barier” polega na tym, że pasażer z ...

Pesa w Bawarii, ale na jak długo?

Pesa dostarczyła spalinowe pociągi Link dla Deutsche Bahn, jednak przewoźnik już przygotowuje przetarg na ...

Rekordowe zainteresowanie rowerami na minuty

Rowery MEVO, czyli system wynajmu jednośladów, jaki Nextbike uruchomił specjalnie dla Obszaru Metropolitalnego Gdańsk ...