Rynek dostaw KEP „poza domem”

Dla kurierów automaty paczkowe stają się obowiązkowe. DPD porozumiał się ze SwipBox.

Polska branża KEP (kurierska, ekspresowa i paczkowa) jest jedną z najszybciej rozwijających się i najciekawszych w Europie. W latach 2016-2019 liczba paczek w naszym kraju zwiększała się średnio o ok. 17% rocznie. W tym roku spodziewamy się ponad 710 mln przesyłek – to ok. 22% więcej niż w ubiegłym roku.

Czytaj więcej w: Poczta Polska z szybką ścieżką dla e-handlu

Branża KEP jest napędzana przez bardzo dynamiczny rozwój e-commerce, który z kolei jest dodatkowo wzmocniony ograniczeniami w handlu detalicznym spowodowany pandemią koronawirusa. Bardzo popularne od kilku lat dostawy w systemie door-to-door (od drzwi do drzwi) tracą na znaczeniu.

Coraz większą rolę odgrywa opcja dostawy „poza domem” (OOH), tj. punkty odbiorów i nadań (PUDO) oraz automaty paczkowe (APM). Dostawy w te miejsca stanowiły w ubiegłym roku ok. 26% wszystkich dostaw branży KEP, a w tym roku szacujemy, że osiągną ok. 33%.

Czytaj więcej w: Nowe centrum logistyczne InPost w Krakowie

Last Mail Experts zakończyło właśnie badanie pt. „Out-of-home delivery in Europe”, z którego wynika, że od czerwca 2019 r. w Unii Europejskiej powstało około 40% nowych punktów PUDO. Obecnie jest ich ok. 330 tys. Polska jest jednym z najszybciej rozwijających się rynków, bo liczba tych punktów zwiększyła się w tym czasie o ponad 70%. Najwięcej PUDO w Europie jest w: Niemczech (56 tys.), Francji (47 tys.), Włoszech (36 tys.) i w Wielkiej Brytanii (35 tys.).

Liczba punktów PUDO i automatów paczkowych operatorów KEP w Polsce (stan na 7.11.2020)

OperatorPUDOAutomat
Poczta Polska 13600240
InPost17309000
DHL Parcel9830170
Ruch4180
DPD2860170
GLS1300
UPS1530
FedEx600
źródło: Last Mile Experts

W Polsce unikalnych punktów jest 28 tys. Suma wszystkich punktów w naszym kraju wydaje się być większa, ale należy pamiętać, że z punktów Żabki korzystają jednocześnie Poczta Polska i DHL Parcel, natomiast Poczta Polska korzysta z części punktów Ruchu, co uwzględniono w kalkulacji. Natomiast w przypadku automatów paczkowych, z otwartej sieci 170 automatów firmy SwipBox korzysta Poczta Polska, DHL i DPD. Dodatkowo część urządzeń SwipBox jest na wyłączność Poczty Polskiej.

Czytaj więcej w: UPS z rekordowym wzrostem przychodów

Jeszcze szybciej rozwija się sieć automatów paczkowych. W Europie w sumie jest ich prawie 40 tys. Najwięcej jest w Polsce – ponad 9,2 tys. Od czerwca 2019 roku ich liczba zwiększyła się o 100%. Ponad 9 tys. automatów należy do InPostu.

Czytaj więcej w: Imponująca ekspansja paczkomatów

Z naszych doświadczeń wynika, że obecnie klienci są coraz bardziej wymagający w zakresie dostaw. Chcą przejrzystości, elastyczności i większego wpływu na logistykę dostaw. Klienci są nawet w stanie zrezygnować z zakupu, jeśli opcja dostawy, której chcą, nie jest dostępna. Biorąc to pod uwagę oraz to, że mamy ogromny wzrost liczby paczek w branży KEP, oferowanie dostaw „poza domem” są koniecznością. Dzięki nim operatorzy KEP są w stanie osiągnąć wydajność i spełnić oczekiwania klienta.

Autor jest partnerem zarządzającym w Last Mile Experts 

Komentarz eksperta

dr hab. Arkadiusz Kawa

dyrektor Łukasiewicz – Instytutu Logistyki i Magazynowania

Największym wyzwaniem w dostawie do klienta są różne okna czasowe w doręczeniach do osób prywatnych i firm. Jest kilka sposobów rozwiązania tego problemu, np. dostosowanie czasu doręczenia przesyłek do godziny, w której można zastać odbiorcę w miejscu zamieszkania (godziny popołudniowe i wieczorne); możliwość zmiany miejsca i czasu odbioru przesyłki przez klienta oraz dostawy „poza domem” (out-of-home delivery).

To ostatnie rozwiązanie okazuje się najbardziej skuteczne. Punkty PUDO usytuowane są najczęściej w miejscach, do których dostęp jest stosunkowo łatwy, np. sklepy spożywcze, saloniki prasowe, kioski, galerie handlowe, stacje benzynowe. Dodatkowo dostawy do automatów paczkowych cieszą się w Polsce bardzo dużą popularnością. Klienci są w stanie zrezygnować z zakupów, jeśli sprzedawca nie ma takiej formy dostawy.

Dostawy do PUDO i automatów paczkowych mają wiele zalet w porównaniu z dostawami pod drzwi. Prawie 100% dostaw odbywa się za pierwszym razem. Gęsta sieć powoduje, że miejsca te są bliskie klienta. Są też wygodne, bo można odebrać paczkę „przy okazji”, np. robiąc zakupy czy wracając z pracy. Ułatwiają też procesu zwrotu produktów. Ponadto pomagają rozwiązać problem ostatniej mili, która jest najbardziej złożonym procesem logistyki e-commerce i stanowi ok. 40-50% kosztów dostaw.

Z roku na rok rośnie popularność usługi „poza domem”, dlatego operatorzy cały czas powiększają sieć punktów. Badania pokazują, że sprzedawcy internetowi i dostawcy usług logistycznych powinni zwracać większą uwagę na ostatnią milę, bo wpływa ona na zadowolenie klientów z zakupów.

Mogą Ci się również spodobać

Wielka Brytania odcięta od zaopatrzenia

Europejscy przewoźnicy nie wysyłają ciężarówek do Wielkiej Brytanii, ponieważ stamtąd nie da się szybko ...

Pociągiem do Japonii

Gdyńska spółka PCC Intermodal podpisała z Far-Eastern Shipping Company (Fesco) list intencyjny, będący oficjalnym ...

PFR zapowiada wrześniowe kontrole

We wrześniu ruszą kontrole przewoźników, wobec których są wątpliwości, czy Tarcza Finansowa PFR im ...

Paczki idą na rekord

Firmy kurierskie zacierają ręce. Boom na e-zakupy sprawia, że popyt na ich usługi rośnie ...

Przewozy przez Kanał La Manche nadal niedrożne

W najbliższych tygodniach nie należy spodziewać się poprawy. Brytyjscy celnicy nie znają nawet karnetów ...

Drogi ekspresowe pozostaną bezpłatne dla osobówek

Ministerstwo Infrastruktury nie zamierza obciążyć mytem samochodów osobowych na drogach ekspresowych. Drogi ekspresowe pozostaną ...