Jesienny dołek w przewozach przetrwają tylko najmocniejsi

Nie brak głosów, że czerwcowo-lipcowe odbicie jest tylko chwilowe, a na jesieni branżę czeka masowa wyprzedaż taboru.

Pandemia ograniczyła podaż ładunków. – Na rynku zostaną tylko firmy z mocnym zapleczem finansowym, bo reszta sobie nie poradzi, lub nie będzie chciała się poddać rygorom pakietu, więc po prostu zrezygnują tego rodzaju działalności – uważa właściciel siedleckiej firmy Eurotrans Karol Rychlik.

Czytaj więcej w: W czerwcu w Niemczech natężenie ruchu powyżej ubiegłorocznego

Specjalizujący się w restrukturyzacji firm logistycznych Grzegorz Woelke spodziewa się we wrześniu 40-procentowego spadku popytu na transport. – Przewoźnicy drogowi będą na na gwałt pozbywać się sprzętu, podobnie jak teraz to robią linie lotnicze. To samo będzie z transportem drogowym. Oczekuję redukcji aktywów, ale stawki za przewozy nie wzrosną. Dojdzie do naturalnej selekcji, firmy wykruszą się i w połowie przyszłego rynek złapie równowagę podaży i popytu. Rozegra się konkurs na przetrwanie tego, kto dłużej wytrzyma, kto ma większe zasoby, bogatszego właściciela.

Ceny za przewozy wzrosną

Zajmujące się wynagradzaniem kierowców i wyliczaniem czasu ich pracy Inelo szacuje, że po wejściu Pakietu Mobilności w życie koszt wynagrodzeń wzrośnie o jedną trzecią. – Moim zdaniem koszty przewozów na pewno wzrosną ponieważ aktualny sposób rozliczenia i wynagradzania kierowców, w którym polski rząd praktycznie nie otrzymuje podatku dochodowego, a ZUS składek, od ogromnej rzeszy kierowców, będzie musiał odbić się na wzroście cen – tłumaczy Łukasz Chwalczuk z kancelarii prawnej Iuridica.

Czytaj więcej w: Przewoźnicy rozhulali się z zakupami

Dodaje, że marże już dzisiaj są bardzo niskie. – Transport działa trochę na zasadzie „jakoś to będzie”, a gdy dochodzi do nieprzewidzianych wypadków, wtedy ktoś staje się ofiarą systemu – wskazuje Chwalczuk.

Polskie firmy są małe, a przez to bardziej podatne na zawirowania. Dane Eurostatu z 2016 roku (najnowsze opublikowane) pokazują, że polska firma zanotowała niecałe 300 tys. euro przychodów, ponad dwa razy mniej od litewskiej i 6 razy mniej od francuskiej i duńskiej oraz 9 razy mniej od holenderskiej.

Czytaj więcej w: Rosną długi przewoźników

Także w przeliczeniu na zatrudnionego przychody polskich firm są dwa razy mniejsze niż w przedsiębiorstwach z Europy Zachodniej. Dlatego każde podniesienie kosztów musi odbić się na wzroście cen. – Klienci choć nie będą chcieli płacić, to płacić będą – zapewnia Rychlik.

Brak regulacji?

Rychlik uważa, że nie może prawidłowo funkcjonować sektor, skoro ustawodawca wprowadza tylko rygory. – Nie ma mowy o ograniczeniu dostępu do zawodu, nie ma mowy o zabezpieczeniu wysokości stawek, nie ma mowy o wielu innych patologiach w tym sektorze. Są tylko ograniczenia i związane z nimi kary za ich nieprzestrzeganie. Fakt, że to na chwilę uatrakcyjni stawki z uwagi na niedobór przewoźników, ale znowu da możliwości wielu spekulantom – alarmuje Rychlik.

Czytaj więcej w: Wyjątkowo mało nowych praw jazdy

Woelke uważa, że Pakiet Mobilności zmusi firmy do ucieczki w szarą strefę z wynagrodzeniami kierowców. Za mało prawdopodobne uważane są fałszowania zapisów tachografów. Chwalczuk uważa, że 3-4 lata po wymianie tachografów na nowe, cyfrowe, z obsługą GPS, „big brother” będzie tak wielki, że w praktyce nie będzie się dało naginać czasu pracy. Oczywiście znajdą się tacy, którzy nielegalnie będą fałszować wskazania tachografów, ale już dziś to tylko margines – uważa Chwalczuk.

Z kolei Rychlik obawia się idącej z nowymi tachografami cyfryzacji. – Pozycję stracimy na rzecz tych, którzy latami zbierali dane na temat polskich przewoźników międzynarodowych i u których za niedługo będą pracować przez nas wykwalifikowani nasi pracownicy – ostrzega Rychlik.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Wyjątkowo mało nowych praw jazdy

Prawo jazdy traci popularność, choć rośnie liczba uprawnionych do prowadzenia ciężkich pojazdów. Już dawno ...

TRAKO 2019 | Szybkie pociągi na kolejną dekadę

Plany na kolejne dekady będą trudne do zrealizowania zarówno dla producentów, operatorów jak i ...

Rosjanie planują sprzedaż Gefco

Rosyjskie Koleje (RZD) uzyskały zgodę rządu na sprzedaż spółki Gefco jeżeli tylko poprawią się ...

EFL przejął Hama Polska

Europejski Fundusz Leasingowy (EFL) podpisał 29 maja umowę nabycia 70% udziałów w Hama Polska. ...

W 462 urodziny Poczta Polska na cyfrowo

Poczta Polska 18 października uruchomiła stronę internetową, która daje klientom łatwy i szybki dostęp do ...

Elektryki zbyt drogie dla poczty

DHL zaprzestanie produkcji elektrycznych podstawczaków nazywanych StreetScooter. Okazuje się, że elektryczne pojazdy ostatniej mili ...