Wyjątkowo mało nowych praw jazdy

Prawo jazdy traci popularność, choć rośnie liczba uprawnionych do prowadzenia ciężkich pojazdów.

Publikacja: 08.07.2020 18:45

Wyjątkowo mało nowych praw jazdy

Foto: logistyka.rp.pl

Już dawno urzędy w Polsce nie wydały po raz pierwszy tak mało praw jazdy jak w 2019 roku – tylko 370,6 tys., o 11,3 proc. mniej niż rok wcześniej, wynika z danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców. Gorszy wynik zanotowano tylko w 2014 roku. W rekordowym 2008 roku urzędy wydały po raz pierwszy blisko 842 tys. praw jazdy.

Zagraniczni kierowcy za kółkiem

To złe wiadomości dla pracodawców transportu drogowego, ponieważ realne staje się niebezpieczeństwo braku kierowców. Na szczęście dla przedsiębiorców można jeszcze sięgnąć po rezerwy.

Czytaj więcej w: Przewoźnicy domagają się prewencyjnych badań kierowców

W Polsce pracuje coraz więcej zagranicznych kierowców. Na koniec 2019 roku ważnych było 89,1 tys. świadectw kierowcy wydanych przez GITD. Na koniec 2016 roku takich świadectw GITD wydał 26,6 tys.

W rezultacie liczba kierowców z uprawnieniami C+E nawet nieco wzrosła do 1,4 mln osób w ostatnim dniu grudnia 2018 roku, wynika z najnowszych danych udostępnionych przez CEPiK. W 2016 roku takie uprawnienia miało 1320,8 tys. kierowców.

Niepokojące jest, że w 2018 roku 0,4 mln kierowców mających prawo jazdy kategorii C+E miało powyżej 65 roku życia, zaś 2 lata wcześniej takich kierowców było o 50 tys. mniej.

Czytaj więcej w: Przewoźnicy walczą o najlepszych kierowców i nie tną wypłat

Możliwe, że odzących na emeryturę zastąpią młodzi absolwenci szkół branżowych. Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych po dziesięciu latach walki doprowadziło do wprowadzenia nauki zawodu kierowcy w szkołach branżowych pierwszego stopnia. MEN umożliwiło kształcenie w tej specjalizacji i w ostatnim roku szkolnym zajęcia prowadziło ponad sto szkół w przeszło dwustu klasach.

Wysokie wynagrodzenia są magnesem

Jednak zanim pierwszy rocznik trafi na rynek pracy jesienią tego roku, pracodawcy przyciągają młodych ludzi dobrymi wynagrodzeniami. Z wyliczeń Ogólnopolskiego Centrum Rozliczania Kierowców wynika, że średnia płaca kierowcy w ruchu międzynarodowym wyniosła w pierwszym kwartale br. 7,4 tys. zł brutto (wraz z delegacjami). W przypadku transportu krajowego wynagrodzenie przekroczyło 5 tys. zł. Krajowa mediana to ponad 4 tys. zł.

Czytaj więcej w: Złodzieje skradli z ciężarówek ładunki za 8 mld euro

Do zawodu zachęcają także akcje społeczne, jak np. „Profesjonalni kierowcy”, dzięki której instruktorzy Volvo Trucks przeszkolili w ostatnich trzech latach ponad 800 chętnych do zawodu kierowcy samochodu ciężarowego.

Te wszystkie działania przynoszą zamierzony rezultat, bo w przedziale wiekowym od 18 do 24 lat uprawnienia do jazdy samochodem ciężarowym z przyczepą miało 47,1 tys. osób na koniec 2018 roku, niemal 11 tys. więcej niż dwa lata wcześniej.

Na koniec 2018 roku było 6012,3 tys. osób z uprawnieniem do prowadzenia samochodów ciężarowych i autobusów, gdy w 2016 roku 5468,5 tys.

Już dawno urzędy w Polsce nie wydały po raz pierwszy tak mało praw jazdy jak w 2019 roku – tylko 370,6 tys., o 11,3 proc. mniej niż rok wcześniej, wynika z danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców. Gorszy wynik zanotowano tylko w 2014 roku. W rekordowym 2008 roku urzędy wydały po raz pierwszy blisko 842 tys. praw jazdy.

Zagraniczni kierowcy za kółkiem

Pozostało 87% artykułu
Przewozy
Na drodze do zrównoważonego łańcucha dostaw
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Boom eksportowy polskiej żywności: czy trend będzie trwały?
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach