Międzynarodowa Unia Transportu Drogowego IRU ostrzega, że branżę transportu drogowego ładunków, która w Europie straciła z powodu pandemii 125 mld euro przychodów, czeka fala bankructw. Czerwcowe prognozy mówiły o 75 mld euro strat.
Jako powody zagrożeniem IRU wymienia malejące marże, mniejsze przebiegi taboru, co razem obniża płynność firm i zwrot na kapitale. Powołuje się przy tym na wyliczenia Coface oraz IHS Markit z października tego roku.
Czytaj więcej w: Kiedy BAG odda przewoźnikom miliard euro?
IRU szczególnie niepokoi się o małe firmy, które tworzą większość podmiotów tej branży. W Polsce przedsiębiorstwa mające do czterech ciężarówek stanowią blisko 62 proc. firm, wynika z danych Biura Transportu Międzynarodowego. Zarazem najmniejsze firmy posiadają niecałe 20 proc. pojazdów branży.
Importerzy samochodów ciężarowych przyznają, że sprzedaż dotyczy większych partii pojazdów, umowy na pojedyncze auta są coraz rzadsze. – Rynek wyraźnie konsoliduje się, co widać po zamówieniach, otrzymujemy zlecenia na 10 czy kilkanaście pojazdów – zapewnia przedstawiciel Daf Trucks Polska Zbigniew Kołodziejek.