Czy od przyszłego roku niższe koszty dla przewoźników ?

Oczekiwana od ponad roku przez branże transportową nowelizacja ustawy o transporcie drogowym ma szansę przejść w tym roku ścieżkę legislacyjną.

Publikacja: 14.05.2025 21:35

Drogi nocą

Drogi nocą

Foto: GDDKiA

Nowelizacja ustawy o transporcie drogowym (słynny projekt UD-18, tym razem wersji z 28 kwietnia) trafi 22 maja do komisji rządu i samorządu, a następnie na komitet stały Rady Ministrów. Na nim Ministerstwo Infrastruktury podtrzyma propozycję, aby składki na zabezpieczenie socjalne liczyć na zasadzie odstępstwa od wynagrodzenia minimalnego (4600 zł), a nie od średniego (blisko 8 tys. zł). 

Czytaj więcej

Wielton inwestuje w robotyzację

Resort infrastruktury zaznacza jednak, że Ministerstwo Finansów też musi zabrać głos, bo inaczej zabraknie pieniędzy na wypłaty bieżące emerytur. MF musi przelać na konto ZUS odpowiednią kwotę na wypłaty bieżące i przyszłe emerytury kierowców. Jeśli nie będzie dziury w ZUS, łatwiej Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej łatwiej zgodzi się na zmiany. 

Wejście w życie w styczniu 2026

Informacje padły na zorganizowanych przez wicemarszałka Sejmu Krzysztofa Bosaka konsultacjach społecznych z przedstawicielami branży transportowej, w których wzięli udział także przedstawiciele rządu (resortu infrastruktury oraz rodziny, pracy i polityki społecznej) a także biura rzecznika MŚP. – W wyniku pojawienia się dwóch mocnych zespołów urzędniczych nasze konsultacje stały się właśnie forum dyskusji międzyresortowej w sprawie ostatniej wersji projektu ustawy o transporcie drogowym z 28 kwietnia (wisi na RCL). Przedmiotem sporu są sposób kalkulacji kosztów pracy w przewozach, zabezpieczenia, terminy płatności i inne kwestie. W tle różnice w koalicji między PSL i Lewicą oraz ambiwalencja KO ws. polskich interesów gospodarczych – wskazuje wicemarszałek. 

Tymczasem MI zakłada, że do jesieni projekt przejdzie całą ścieżkę legislacyjną i od stycznia znowelizowana ustawa wejdzie w życie i zacznie funkcjonować.

Resort przypomina, że nowela zawiera nową definicję pośrednika oraz wymaganie 50 tys. euro zabezpieczenia (może być np. nieobciążona nieruchomość), nakłada na pośrednika obowiązek kontroli komu zleca przewóz i czy ten podmiot ma pozwolenie na wykonanie przewozu danego typu (np. kabotażowy, dwustronny lub do kraju trzeciego). Kara za wykonanie przewozu bez uprawnienia ma sięgać (według propozycji) 100 tys. zł. Nowela przewiduje stworzenie przez Inspekcję Transportu Drogowego rejestru przewoźników, w którym znajdą się także firmy wykonujące transport krajowy. 

Czytaj więcej

InPost ucieka konkurencji

Kolejną nowością będzie ograniczenie pracy zarządzającego transportem do trzech przedsiębiorstw. 

Znowelizowana ustawa wprowadzi skrócone do 14 dni terminy płatności za wykonanie przewozu. 

Nie ma pomysłu jak zwrócić za tachografy 

Nie udało się jednak wpaść na pomysł w jaki sposób zwrócić przewoźnikom za wymianę tachografów. Resort wskazuje, że chce uniknąć sytuacji niemieckiego rządu, któremu Komisja Europejska zarzuciła niedozwoloną pomoc publiczną, gdy planował zwracać niemieckim firmom za wymianę urządzeń. KE wskazała, że takie rozwiązania powinny być dostępne dla firm ze wszystkich krajów, co jest nierealne i pomysł Berlina upadł. 

Orzecznictwo wiąże MI ręce, a resort chce uniknąć sytuacji, w której przewoźnicy musieli zwracać nienależne kwoty. Proponowane dotychczas rozwiązanie wymagają uzgodnienia z KE. Procedury zobowiązują Polskę do szerszej analizy w celu uniknięcia oprotestowania przez KE. Możliwe, że wyjściem byłaby pomoc de minimis, której udzielenie nie wymagają zgody KE, a jedynie wydania rozporządzenie przez Ministerstwo Infrastruktury. 

Nowelizacja ustawy o transporcie drogowym (słynny projekt UD-18, tym razem wersji z 28 kwietnia) trafi 22 maja do komisji rządu i samorządu, a następnie na komitet stały Rady Ministrów. Na nim Ministerstwo Infrastruktury podtrzyma propozycję, aby składki na zabezpieczenie socjalne liczyć na zasadzie odstępstwa od wynagrodzenia minimalnego (4600 zł), a nie od średniego (blisko 8 tys. zł). 

Resort infrastruktury zaznacza jednak, że Ministerstwo Finansów też musi zabrać głos, bo inaczej zabraknie pieniędzy na wypłaty bieżące emerytur. MF musi przelać na konto ZUS odpowiednią kwotę na wypłaty bieżące i przyszłe emerytury kierowców. Jeśli nie będzie dziury w ZUS, łatwiej Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej łatwiej zgodzi się na zmiany. 

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Krajowe
Niemcy już nie mówią o wycofaniu ze sprzedaży silników spalinowych
Krajowe
Kurierzy wylani z kąpielą?
Krajowe
Państwo musi ustawić Fundusz Kolejowy na właściwych torach
Krajowe
Amerykanie nie będą elektryfikować transportu ciężkiego
Krajowe
Ministerstwo Infrastruktury nie zamierza obejmować mytem wszystkich dróg krajowych