Ruszyły brexitowe negocjacje

Polskie firmy pożegnają się z kabotażem w Wielkiej Brytanii.

Publikacja: 09.03.2020 07:35

Ruszyły brexitowe negocjacje

Foto: logistyka.rp.pl

W piątek 6 marca zakończyła się pierwsza runda negocjacji pomiędzy Unią Europejską a Wielką Brytanią. Podczas wstępnych rozmów zarysowały się trzy sporne kwestie:

– uczciwej konkurencji pomiędzy podmiotami europejskimi brytyjskimi;

– rybołówstwo;

– kwestia zarządzania i kontroli umowy – Wielka Brytania chce zawarcia osobnych umów w poszczególnych sektorach; UE chce, aby wszystkie aspekty były regulowane jedną umową.

Transport, podobnie jak wymiana handlowa, nie należy do spornych kwestii, zaznacza stały przedstawiciel Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych przy EU Margareta Przybyła.

Czytaj więcej w: Dostęp do unijnego rynku ma swoją cenę

Nie oznacza to jednak, że przewoźników drogowych nie czekają zmiany. – Brytyjczycy już sygnalizują, że dla unijnych firm zmniejszą możliwości kabotażu, ponieważ ich przewoźnicy wycofają się z przewozów międzynarodowych i będą potrzebowali rynku wewnętrznego, aby zatrudnić swoje samochody – tłumaczy zastępca dyrektora departamentu transportu ZMPD Joanna Popiołek. Polscy przewoźnicy zdobyli jedną trzecią brytyjskiego rynku kabotażu.

Wielka Brytania podkreśliła jasno, że nie zgodzi się na żadne przedłużenie okresu przejściowego i chce odzyskać pełną niezależność w 2021 roku. Nadal możliwy jest tzw. twardy brexit jeśli stronom nie uda się dojść do porozumienia w wyznaczonym czasie. Główny negocjator po stronie UE Michel Barnier stwierdził, że rozmowy powinny zakończyć się w październiku, aby zapewnić czas na ratyfikację wynegocjowanych zapisów.

Podczas konferencji prasowej Barnier powiedział, że różnic jest wiele i że są one znaczące, co jest całkiem naturalne podczas pierwszej rundy negocjacji.

Negocjatorzy spotkają się 18-20 marca w Londynie.

Legislacja
Tachografy powstrzymają nielegalną konkurencję?
Legislacja
Ministerstwo Infrastruktury chce harmonogramów pracy kierowcy
Legislacja
Śmieci zalewają zachodnią Polskę
Legislacja
Nowe zasady wynagrodzeń kierowców nie do przyjęcia
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Legislacja
Będą wyższe kary za przemyt imigrantów